Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advokatfirmaer som DA

Kristians

Medlem
Hei,

Har lagt merke til at svært mange store advokatselskaper drives som delt ansvar selskaper.
Er det noen spesiell grunn til dette?

Kristian
 

knippsen

Medlem
Hei,

Har lagt merke til at svært mange store advokatselskaper drives som delt ansvar selskaper.
Er det noen spesiell grunn til dette?

Kristian

Det har med skattemessige vurderinger å gjøre vil jeg tro, uten at jeg vet detaljene. Det er ihvertfall ikke tilfeldig. Husker at jeg snakket med en av partnerne i BA-HR om dette for en tid tilbake i forbindelse med jusstudiene, men det var etter en del øl så jeg husker ærlig talt ikke argumentasjonen hans.

Er jo mange av de store og mellomstore forretningsadvokatfirmaene som er organisert som AS også.
 
Sist redigert:

knippsen

Medlem
Spurte en kompis av meg i et av forretningsadvfirmaene i Oslo nå, og han pekte på to grunner:

- Muligheten til å trekke fra kostnader i andre inntekter du måtte ha samme år er bedre i ansvarlige selskaper enn i AS.
- Ikke samme begrensninger på utbytte i ansvarlige selskaper som i AS (og utdeling av utbytte er jo svært populært blant partnerne i advokatfirmaene).
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Grunnene nevnt over kan godt være riktige. En advokat jeg kjenner sier at yrkesgruppen ofte bruker ANS/DA fordi advokatvirksomhet tradisjonelt er noe en driver under fullt personlig ansvar, og da er deltakerlignet selskap riktigere enn AS. Men det kan jo godt være bare hans personlige oppfatning.

Egentlig er det vel ikke større muligheter til å trekke fra annet tap om en driver ANS/DA, ettersom f.eks. tap på aksjeinsvesteringer eller annen næringsvirksomhet trekkes i alminnelig inntekt, og vil dermed også kunne trekkes fra om en har lønnsinntekt fra AS. At utdeling av opparbeidet egenkapital fra ANS/DA er mindre byråkratisk enn fra AS er helt sant.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I tillegg til det som er nevnt ovenfor, så følger jo ofte advokatfirmaene "naked inn, naked out" praksis, hvor man forsvinner ut av selskapet når man slutter. Dette er jo også lettere når man organiserer seg som et DA, fremfor AS.

Selskapet bygger lite verdier og egenkapital, utenom renomme selvfølgelig.
 

trulte

Medlem
Nedsiden er at DA ikke har ansvarsbegrensing i samme grad som AS.
Men på den andre siden, veldig få klienter saksøker sin advokat.....
Dessuten er de pliktig å ha forsikring på dette i utgangspunktet.
 
Topp