Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Agentur, samme som enerett?

Hei,

når noen har agenturet på et merke, vil det si at de har eneretten på dette merket? Kan jeg lovlig importere samme merket og selge det i min egen butikk, uten å gå gjennom firmaet som har agenturet i Norge? Hva kan man risikerer dersom man gjør dette, er det straffbart?

Hilsen,
PNF
 

vidarlo

Apache-junkie
Agentur vil ikkje sei einerett. Om vedkommande har einerett eller ikkje kjem vel i hovedsak an på avtalen vedkommande har med levrandøren, men i så fall er det sivilrettsleg sak, og ikkje strafferettsleg. Og det er neppe du som har gjort noko galt i så tilfelle, men agenten.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Agentur er ikke enerett.
I kontrakten mellom produsent og agenten kan det stå noe om at produsenten gir agenten enerett til produktene sine, men dette betyr at *produsenten* ikke selger til andre i det geografiske området (eller hva nå som står i kontrakten).
Finner du en annen vei til samme produkt (f.eks. du parallel-importerer fra Polen), så er det fritt fram det. Bilforhandlere sliter litt med det ettersom engangsskatt på biler er forskjellig fra land til land (f.eks. Danmark = dyrt, Tyskland = billigt). Det frister da for kunder i sør-danmark å hente bilene sine i Tyskland; forhandlere "truer" da med garanti, men det er ikke noe problem da det er EU.
Såvidt jeg vet ihvertfall.
 
Topp