Kjapp og trygg hosting for Wordpress

agenturer og rettigheter

gem

New Member
Hei
Jeg lurer på om et norsk agentur som har eksklusive salgsrettigheter til et merke i norge kan nekte meg å selge dette merket dersom jeg skaffer meg det fra utlandet? Noen som har peiling?
Hva slags rettigheter har egentlig agenturer?

Merket er populært, og selges i flere andre land i nettbutikker, men den norske leverandøren har bestemt seg for at produktet ikke skal kunne selges i norske nettbutikker. Men jeg har fått tilgang til å kjøpe det fra en utenlandsk leverandør. Vil jeg kunne få trøbbel om jeg selger dette merket i Norge da?

Har også fått svar fra et annet norsk agentur om at de ikke vil selge til meg fordi jeg bare skal ha nettbutikk, ikke fysisk butikk. Også her har jeg fått tak i utenlandsk leverandør som syns det er helt greit at jeg kun har nettbutikk. Blir litt forvirret... og usikker på om jeg kan få problemer med de norske agenturene dersom jeg velger å selge disse merkene?

Takknemlig for svar!
 
Du kan også paralellimportere varer som du kjøper andre steder i EØS området, selv om de er lagd i Kina.

man kan allikevel komme i problemer om de som står bak produktet selv ikke har tillatt salg av produkter i europa. her er det mye fin jus, og ingen store saker med presedens.
 

paal_erik

Medlem
Hva om produsent er i USA, det er en Norsk importør som ikke vil selge til deg pga nettbutikk.
Du kan skaffe varen via en annen leverandør i USA som sender.

Forstår at Norsk importør blir "grinete" men kan han gjøre noe med det juridisk?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jo det ville jeg tro. Men ikke hvis du kjøper fra noen innenfor EØS. Etter hva jeg har forstått ihvertfall.
Ellers fokuserer artikkelen på Innovasjon Norge i stor grad på varemerker. Hvordan tenker du markedsføre produktene?
 

n0stra

Medlem
Hvis du kjøper varene fra en lovlig distributør i EU/EØS har det ingenting å si hvor varen kommer fra og om det er noe form for monopolavtale mellom produsenten og norsk distributør. Da er du helt safe uansett.

Når det gjelder kjøp fra utenfor Europa er det litt mer i gråsonen. Hvis produsenten kan argumentere med at de du kjøpte varene fra har forbud mot å selge varer for videre distribusjon utenlands kan de ha en sak (Loreal vs Smart Club siste runde om jeg ikke husker feil - de tapte de første hvor partiene var kjøpt i Italia men vant da det var et parti solgt fra USA hvor selger hadde skrevet under en spesifik avtale som forbød å gjøre varene tilgjengelig utenfor USA).

Men om du kjøper varer fra en stor selger i utlandet som i lang tid og med produsentens godkjennelse driver salg til utlandet - da har ikke den norske distributøren mye de skulle ha sagt. Da må isåfall produsenten innføre nye restriksjoner som vil kunne slå hardt ut på dem selv om de skal forby nevnte butikk å selge til utlandet. Men det gjør for eksempel Burton i USA - de forbyr salg til Europa.

Hvis du blir "angrepet" av en slik distributør vil de måtte gå til sak, og de må også selv finne ut hvor varene er kommet fra. De må deretter bevise at det eksisterer et forbud ovenfor denne selger å sende varer utenlands. Mens dette evt er i etterforskning kan de be om en forføyning hvor tollen blir bedt om å stoppe alle varer til deg fra utenfor EU/EØS. De må da også stille bankgaranti på at de kan erstatte alle dine tap og kostnader (ganske store verdier) som følge av tapte salg hvis de taper saken.

Hvis de vinner saken blir stort sett resultatet at du ikke får lov å kjøpe varer mer på samme måte som tidligere. De fleste som opplever dette leter da bare frem en alternativ kilde - noe som har ført til at det er ytterst få som gidder gå til sak. Det er eksempelvis mye sabelrasling i dekkbransjen men ingen som gidder å gå til slike skritt da det bare fører til ingen reell seier for monopolistene. Personlig synes jeg det er helt greit, for det er utrolig konkurransehemmende om man skal ha monopolkontroll på varer,. Har man først kjøpt en vare lovlig er det helt opp til deg hav du skal gjøre med den etterpå såfremt du ikke prøver å ødelegge produktets navn eller utgir deg for å representere de.
 
Sist redigert:
Topp