Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Akkurat registrert enkeltpersonsforetak

Hei alle sammen,
her kommer min første post her på forumet!

Mitt enkeltpersonsforetak ble godkjent for to dager siden, og har oppstartsdato 20.09, jeg har opprettet butikk på Dedicated Server Hosting | VPS | Domains | Webhosting | Private Racks by LeaseWeb og er klar for å starte business.. Jeg har drevet med import fra Asia og Amerika i ca et år, men starter nå enkeltpersonsforetak fordi businessen begynner å nærme seg et nivå der det ikke er hobby virksomhet lenger..


- Har tenkt til å kjøre regnskapet selv. Noen som har erfaring med nettsalg med mange bilag?

- Noen som kan anbefale meg bank/program for bedriftskontoen?

- Et bra og komplett regnskapsprogram? (alle prisklasser mottas med takk..)

- Bør jeg kun selge via nettbutikk, eller ha åpen dør hjemme?


All hjelp mottas med stor stor takk :)

Hilsen
Pål NF
 
Hei på deg:)

Jeg bruker ikke regnskapsprogrammer selv, men har fått anbefalt BAS21 et par ganger, det er forøvrig gratis.

Ellers har jo også Mamut noen løsninger vet jeg, men de fleste koster jo noe i innkjøp + en årlig sum for lisensen.

Når det gjelder bank tror jeg nesten det går ut på ett, har vært borti DNB og SpareBank 1 - personlig kunne jeg godt tenkt meg at Skandiabanken tilbød bedriftskontoer.
 

Pejyuu

Medlem
Hva er det som gjør en bedriftkonto så bra i forhold til f.eks en konto hos Skandiabanken.

Jeg har nemlig kun Skandiabanken, og ønsker egentlig ikke å knytte meg til noen nye banker når/hvis jeg starter enmannsforetak. Men hvis det er stooore fordeler med en bedriftskonto hos f.eks DNB, så er jo kanskje det noe jeg må vurdere.
 

neXon

Medlem
Når det gjelder ENK så kan du faktisk bruke din brukskontor du allerede har.
Men dersom man ønsker mer oversikt er det lurt å opprette en konto for firmaaktiviteten. Men ikke et must

Jeg har solgt flere tusen fysiske produkt, og kanskje 5 stk har komt på døren for å kjøpe. Men kanskje mer aktuelt om du bor i en storby
 
Takk for gode tips!

Jeg bor i en liten by på østlandet, så de fleste varer blir sendt med posten. Har hatt folk innom her som har hentet varene og betalt kontant også. Men det var fram til jeg registrerte ENK, så da putta jeg pengene rett i lomma, med enkel regnskapsføring i excel for egen ordens skyld.. Men slik kan jeg ikke gjøre det nå lenger...


- Dere som driver ENK, og/eller en enkel nettbutikk. Sender dere alle pakker med posten, eller kan folk komme på døren? Ulemper..?

- Har dere betalingsterminal/tar kontanter, og må dere ta "kassaoppgjør" hver dag?
 
Jeg har tidligere drevet med salg av fysiske varer på nett og var alltid klar på at henting var kun aktuelt i nødstilfeller. Nå kombinerte jeg dette med full jobb så det måtte bli henting på kveld/helg, noe jeg ikke synes noe om.

Når jeg en sjelden gang mottok kontanter kjørte jeg bare dette inn som kontantfaktura i Mamut. Ser ikke noe poeng i å ha kassaoppgjør hvis du tar imot kontant betaling 2-3 ganger pr. uke og registrer dette skikkelig i ditt regnskapsprogram. Hvis du tar i mot flere kontantbetalinger hver dag er det krav til oppgjør som bør/må følges.

Jeg fører mitt regnskap selv og bruker Mamut Office Professional og er strålende fornøyd med det. Jeg har AS slik at jeg får alt "godkjent" av revisor til slutt - noe jeg synes er veldig behagelig.
 
Topp