Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksje

erlsae

Medlem
Hei,

Har satt meg litt inn i aksjer, og hva som vil være verdt risikoen å investere i. Har nå funnet et selskap jeg har veldig tro på, men er litt usikker på hvor mye jeg burde investere.

Dette er sikkert et veldig rart spørsmål for dere som kan dette med aksje, men alikavel:

Vil 150 aksjer i et selskap være mulig gevinst i, eller må det investeres mer? Prisen per aksje ligger på omtrent ca. 30 kroner.

Takk for svar!
 

Steve Cash

Medlem
150 * 30 = 4500 kroner, altså en liten investering. Da kan du vel tenke ut selv hva som er rimelig avkastning i årene som kommer, ettersom du kjenner firmaet, det gjør ikke vi som leser den knappe informasjonen din.

Kanskje er dette et firma som holder til i en garasje nå, men som blir det neste Apple, Microsoft eller Google. Da vil du bli steinrik om 10-20-30 år. Hvis det derimot er et normalt norsk firm som gir en avkastning på, la oss si 10 % i året, så blir du 450 kroner rikere etter ett år osv. Litt bedre enn å sette pengene i banken, men ikke noe å slå seg opp på. Trøsten er at du maksimalt kan tape 4500.

Beklager, men dette er et slik spørsmål det ikke er mulig å svare konkret på, det er litt som "hvor lang er en snor?". Men svaret er nok at du kan få gjevinst hvis firmaet går bra, men den blir antakelig veldig liten i kroner ettersom investeringen er liten.
 

spikre

peterhamre.no
Vil 150 aksjer i et selskap være mulig gevinst i, eller må det investeres mer? Prisen per aksje ligger på omtrent ca. 30 kroner.
Målt i prosent er jo gevinsten lik uansett antall aksjer.
Enkle huskeregler:
- Jo flere bransjer og selskaper du investerer i, jo lavere er risikoen. Tips: Invester i flere selskaper
- Jo større selskap, jo større sjanse for rask omsetning når du vil ut. Tips: Spekuler i selskaper med høy daglig omsetning.
- Om du ønsker å mangedoble innsatsen, har du antagelig større sjanse hos Norsk Tipping enn på børsen. Tips: Ikke spill lotto.
- Hobbyspekulater er statistisk sett de største taperne på børsen. Tips: Vurder aksjefond. I aksjefond vil du som hobbyspekulant antagelig tjene mer enn som spekulant i enkeltaksjer.
- Penger på sparekonto øker ikke i realverdi, men de reduseres heller ikke.
FYI: Risiko må ses på som både risiko for gevinst og risiko for tap.

La oss si at du investerer i én enkeltaksje 100K. Med godt forarbeid, riktig salgstidspunkt og litt flaks øker disse pengene til 125K i løpet av ett år. Hvor "lykkelig" blir du av disse 25K ekstra? Sammenlign denne lykkeverdien med det potensielle tapet på f.eks. 50K. (Påstand: sjansen for å vinne stort er mindre enn sjansen for å tape stort). Jeg mener du blir langt mer ulykkelig av å tape 50K, enn den potensielle lykken du får av 25K. Vektet mot risiko er konklusjonen klar: Bruk pengene på en hobby fremfor å spille med dem.

Du innleder med å si at du har lest deg opp på aksjer. Ut i fra hvordan spørsmålet er stilt, kan det tenkes at du bør lese en del mer.
 

erlsae

Medlem
Takk for svar! Steve Cash ga meg en pekepinn, men @spikre tok kaka. Jeg er nok litt gnien av meg, og vil heller se at pengene øker fremfor at de minsker. Risikoen tatt i betraktning står jeg bort fra aksjene i morgen, og setter heller pengene på et obligasjonsfond enn så lenge.
 
Topp