Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjer, spørsmål.

OldHP

Medlem
Finnes det en mulighet til å kjøpe aksjer for stein? Alså, "stein-firmaer" der mine aksjer kan stige om stein øker i verdi? :eek:
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Enig med King her..
Det er mange faktorer..

Hvis du har følgt med nå i det siste så har det jo vært en enorm uro i markedet med tanke på Japan...
etterspørselen er jo også viktig.. er ikke etterspørselen stor for stein vil jo aksjen synke med en gang...

Sett deg ordentlig inn i aksjen!
Vet at aksje meglerne til Dnb er veldig behjelplige om du ringer dem..

Tror ikke Stein er det helt store.. sats heller på stål, eller fornybar energi..
Rec er en god kandidat men les deg opp litt... vet at det er en lov (eller noe sånt) i Italia (tror jeg) som kanskje vedtas snart som ikke vil være fordelaktig for Rec..
 

Nutz

Med lem
Verdien på stein samlet sett som råmateriale samlet sett er nok tilnærmet lik null, og veldig stabile priser på. -Dessverre.
Men bryting av stein, transport og videreforedling gir den en kolossal verdistigning.
-Folkene på ditt lokale pukkverk lever jo tross alt av det.
Etterspørsel på stein er jo stor, når det bygges, i oppgangstider.
-Men etterspørselen er også noe av det første som rammes i nedgangstider.

Spesifikke typer stein/mineraler kan selvfølgelig være mye mer verd enn andre, alt etter som hvilke egenskaper steinen har, og hva den skal brukes til, om det er, eller ikke er lokal tilgang på den.

Men de helt store pengene ligger nok i å gjøre folk stein.. :)
 

Menta

New Member
Tror ikke dette er forumet for å få enkelte aksjeanbefalinger for å være helt ærlig :) Men for å svare på spørsmålet ditt så vil det være vanskelig å investere i selskaper som er eksponert mot prisrisiko eller plutselige endringer i markedsforholdene for stein på Oslo børs. Da kan du enten forhøre med eiere av steinselskaper du kjenner til om salg eller sjekke liste over salgbare unoterte aksjer feks her: https://www.nordnet.no/mux/web/mark...rice&sortera=aktie&sorteringsordning=stigande

Ellers vil jeg anbefale Nordnet som en god plass å starte for å handle aksjer/råvarer/fond.

Ellers kan jeg meddele at uinformerte investorer (den generelle befolkningen) statistisk sett kun bør investere i billige markedsfond basert på forskning ;)
 

OldHP

Medlem
Tror ikke dette er forumet for å få enkelte aksjeanbefalinger for å være helt ærlig :) Men for å svare på spørsmålet ditt så vil det være vanskelig å investere i selskaper som er eksponert mot prisrisiko eller plutselige endringer i markedsforholdene for stein på Oslo børs. Da kan du enten forhøre med eiere av steinselskaper du kjenner til om salg eller sjekke liste over salgbare unoterte aksjer feks her: https://www.nordnet.no/mux/web/mark...rice&sortera=aktie&sorteringsordning=stigande

Ellers vil jeg anbefale Nordnet som en god plass å starte for å handle aksjer/råvarer/fond.

Ellers kan jeg meddele at uinformerte investorer (den generelle befolkningen) statistisk sett kun bør investere i billige markedsfond basert på forskning ;)

Takk for svar, og link. Hvis du ser denne artikkeln så vil du forstå hvorfor jeg vil investere i stein - psychological-disorder.net/travelingtootherplanets.htm _ det er en teori..
 

Menta

New Member
Takk for svar, og link. Hvis du ser denne artikkeln så vil du forstå hvorfor jeg vil investere i stein - psychological-disorder.net/travelingtootherplanets.htm _ det er en teori..

Hehe må ærlig innrømme at den ikke var veldig forklarende. Men om du mener at sten har en del evner utover hva som forstås idag, er det ikke nødvendigvis de som utvinner sten idag får en veldig fordel utover hva alle mennesker kan skaffe seg ved å gå i naturen. Det måtte jo isåfall vært en spesiell stentype som er svært begrenset og som utvinnes og kontrolleres av noen selskaper.
 

pleb

Medlem
Takk for svar, og link. Hvis du ser denne artikkeln så vil du forstå hvorfor jeg vil investere i stein - psychological-disorder.net/travelingtootherplanets.htm _ det er en teori..

Hmm... mulig at gruveselskaper kan være en OK investering, men akkurat den linken gir nok ganske tynt grunnlag for å kaste pengene inn i slike firmaer. Om du skal begynne med aksjer, holkapolka, så anbefaler jeg heller at du setter deg inn i aksjetips fra analytikere o.l.
 

OldHP

Medlem
Hmm

Jo, tynn artikkel, enig med deg i det men siden noen her ovenfor mente at steiner har lav verdi så kan det alikevel være en billig investering som selv med liten innskudd kan gi stor avkastning..
 
Sist redigert:
Topp