Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjeselskap - noen som har skiftet i det siste?

i-net

Medlem
Lurer på om det er noen her som har skiftet til AS i det siste?

Har jo tenkt å gjøre dette. Men bare ville høre om det de nye vilkårene virkelig er på plass nå ?

Dvs. ingen revisorplikt under 5 mill. i omsetning. + dette med 30k i startkapital osv.

Vil gjerne høre om hva du gjorde sånn helt praktisk ved opprettelse av AS`et også?

Takk.
 
Sendte inn papirene via altinn igår, og alt er lagt til rett for dette. Du må få en revisor til å godkjenne åpningsbalansen og en finansinstutisjon eller revisor til å godkjenne aksjekapitalen. Det gikk raskt og greit å opprette aksjekapitalkonto i DNB, for å gjøre dette må du ha med deg stiftelsesdokumentene, legitimasjon og sette inn aksjekapitalen (minimum 30.000)
 
tastaturet flytter på seg eller så er det jeg som bare er litt trøtt

takk for flott info abroke :cool: Fint å lese :)

her er noen linker du bør se nærmere på som hjelper veldig mye, om du ikke har lyst å betale noen for å sette dette opp for deg.

På Altinn finner du alt du trenger:
https://www.altinn.no/Starte-og-drive-bedrift/

Her finner du også Stiftelsesdokument og vedtekter for AS
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Dokumentmaler/

Hvordan fylle ut
http://www.brreg.no/blanketter/veiledning/pdf/veil_samord.pdf
 
K

Kontoristen

Guest
Hm, ser at jeg har glemt å skrive fødselsnummer i stiftelsesdokumentet, håper brreg ikke legger merke til det.. :S
Da må du nok helt sikkert regne med å få dokumentene i retur. Er stifter person må hele personnr være med , 11 siffer.
 

janerik

Medlem
Hm, ser at jeg har glemt å skrive fødselsnummer i stiftelsesdokumentet, håper brreg ikke legger merke til det.. :S

Litt nysgjerrig på hvordan det gikk - kom det i retur ?
Regner med det, men har fra tid til annen lurt litt på hvor nøye disse papirene gjennomgås.

Har du glemt det i Samordnet registermelding kommer den garantert tilbake, men hva med selve Stiftelsesdokumentet...
 
Fikk papirene i retur flere ganger, og som noen sikker har lagt merke til går det ikke ann å stoppe en melding for å gjøre endringer etter at den er sendt til signering. Og om man stopper den må den logisk nok sendes på nytt.

Første gang jeg fikk jeg dem i retur ettersom jeg hadde skrevet adressen i stiftelsesdokumentet og ikke kommunen jeg skulle være i. Andre gang jeg fikk dem i retur var ikke erklæringen fra DNB god nok. Tredje gangen måtte jeg be dem stoppe meldingen etter at alle hadde signert ettersom DNB ikke hadde noe system for å signere egenerklæringer allikevel, så de ville at revisor skulle gjøre det.

For hver gang meldingen skal sendes inn måte regnskapsfører og revisor (om man velger det) signere meldingen. Revisor var veldig rask med å signere, regnskapsfører hadde en tendens til å bruk en del dager..

Kan si at har fått gått igjennom dette ganske grundig nå. Og vil anbefale alle og heller betale en revisor for å skrive egenerklæring om du ikke er 100% sikker på at din bank vet hva de driver med, DNB gjør tydligvis ikke det.

Så til gladmeldingen som jeg fikk idag, firmaet er registrert idag 1.3.2012.
 

hansson

Langveisfarende
Gratulerer med nytt AS, abroke. Vi tenkte at det var mange som deg som ville slite med å få alle detaljene riktige i selskapsdokumentene, så vi laget Starte AS | Den enkle måten å starte aksjeselskap på. Alt ferdig utfylt på fem minutter :)

Det stemmer at bankene ikke har noe system for å bekrefte åpningsbalansen, det har de heller ikke myndighet til per i dag. De skal bekrefte innskuddet av kapitalen, og revisor må bekrefte åpningsbalansen når han har fått bekreftelsen fra banken.
 
Åpningsbalansen må gjøres av revisor og erklæring fra finansinstutsjon/revisor er to forskjellige ting. DNB skulle kunne erklæring at pengene er på konto, men de hadde ikke system på plass for signering via Altinn. Men nå skal det nevnes at det er veldig enkelt å registre firma :) Det som tar tid er å vente på at alt skal falle på plass.
 

i-net

Medlem
Spørsmål: Hvor lang tid bruker typisk brønnøysund på å godkjenne/aktivere et AS når alt er sendt inn til dem ?

Har gått 1 uke nå og jeg er veldig utålmodig på akkurat sånt heh..

Styremedlemmene har signert i Altinn rett etter innsendelsen, men varamedlemmet må vel ikke gjøre dette også?


Grattis til deg abroke. :) AS blir herlig =)
 
Sist redigert:
Topp