Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjeselskap - noen som har skiftet i det siste?

peterandrej

pensjonert moderator
Omgjorde ENK til AS fra 1. januar. Var et helvete. Det er jo begrenset hva revisor faktisk kan gjøre. Alle de små praktiske tingene må du jo fikse selv. Bare det å opprette bedriftskonto var jo et stress uten like med tusen skjemaer både hit og dit. Jeg har ringt brønnøysund og skatteetaten så mange ganger at jeg kommer til å få julekort av saksbehandlerne.

Kort fortalt: AS har noen fordeler du ikke får i ENK. Men er ikke disse fordelene viktige for deg så drit i det. Å starte firma i Norge er ikke noe for de med skjemaskrekk.
 

Beergear.no

Medlem
Er man uheldig er det sikkert mye frem og tilbake.
Meg gikk det langt greiere for.
Snakket med regnskapsfører, dro i banken (Dnb) opprettet konto på noen minutter.
Satte inn penger. (30.000)
Ga regnskapsfører beskjed om at penger var på konto
Hun fikset kontakt med revisor, etter noen dager hadde jeg AS.
Tydeligvis vært veldig heldig.
 
Gratulerer med nytt AS, abroke. Vi tenkte at det var mange som deg som ville slite med å få alle detaljene riktige i selskapsdokumentene, så vi laget Starte AS | Den enkle måten å starte aksjeselskap på. Alt ferdig utfylt på fem minutter :)

Det stemmer at bankene ikke har noe system for å bekrefte åpningsbalansen, det har de heller ikke myndighet til per i dag. De skal bekrefte innskuddet av kapitalen, og revisor må bekrefte åpningsbalansen når han har fått bekreftelsen fra banken.


Tips:

Hva med å inkludere en boks i skjemaet der for de som vil fravelge revisjon allerede ved stiftelsen, slik at de slipper å styre med det i ettertid?
 

janerik

Medlem
En uke - da er den noe som er galt og dere får nok papirer i retur. Fra alt er inn sendt hos Brønnøysund til det er registrert går det ofte bare en dag eller to....
Varamedlemmer trenger ikke underskrive styreprotokoller o.l , så det er nok ikke der feilen ligger.

Det er også riktig som dere sier - Revisor SKAL bekrefte åpningsbalansen. Det holder altså ikke at banken bekrefter innskudd.

Vi har fått flere personer som har henvendt seg til oss og vært svært irritert over at "vi har tatt betalt for Revisorgodkjenning, når det ikke er nødvendig", men de har altså vært irritert uten grunn - det er et krav og registreringen går aldri gjennom uten denne godkjenningen som vedlegg.
 
Sist redigert:
Update: Jobber med å registrere nytt nå(enda ett), og DNB har endelig fått ordentlig egenerklæring som brreg liker, forrige gang jeg sende inn papiret dnb hadde gitt meg fikk jeg det bare i retur. men vet fortsatt ikke hvordan det blir når det skal digitalt signeres om det da kan signeres av revisor.
 

hansson

Langveisfarende
Hvis ikke banken signerer i Altinn, må du be revisor bekrefte bekreftelsen... ved å lage et ekstra skriv som lastes opp sammen med resten av papirene (i tillegg til bekreftelsen av åpningsbalansen). Det er i hvertfall slik revisorene vi jobber med gjør det når de får oversendt erklæringen fra DnB og andre banker.
 
Ok.. har funnet ut hvorfor ingenting har skjedd på 1 uke nå... VARAMEDLEMMET må visst også signere i brønnøysund hah..

det måtte ikke mitt varemedlem, men denne gangen må jeg legge ved generalforsamlingspapirer.. noe jeg ikke gjorde forrige gang..
 
Advarsel!

Nå sitter jeg i den samme "papirmøllen" som forrige gang, har fått et fint dokument fra DNB, men det er fortsatt usikkerhet om hvordan den skal signeres digitalt i Altinn. Hun jeg snakket med på 07700 igår virket veldig hyggelig, dessverre virker det også som hun har null peilig på hva hun svarte på. For hun mente at jeg kun trengte org. nr.(til DNB for signering) noe som ikke var sant. Når jeg ringte i dag, snakket jeg med en sur dame, trodde nesten at jeg hadde ringt NAV. Følte nesten at jeg ringe å plaget henne der hun satt å hadde bedre ting å gjøre som for eks. å smike seg..

Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med vedkommende som hadde skrevet Egenerklæringen for DNB, det gjøre jeg og kom til telefonsvar. Jippi, så igjen har DNB utsatt innlevering av registringen av selskapet mitt. Og dette er selskap nummer 2.. Vurderer nesten bare å få revisor til å gjøre dette, men vil gjerne vite at dette går i fremtiden, jeg er nok bare litt for tidlig ute..
 
Ser ut til at det nå ikke var så vanskelig allikevel så lenge man fikk tak i riktig personer. Så nå ser det ut til å gå.
 
Topp