Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alg.exe

zapotek

Medlem
Heisan, har siden i går oppdaget en ny prosess som kjører konstant på pc'en min (OS: Win XP). Alg.exe heter den, og jeg spekulerer voldsomt hva dette er for noe. Har Googlet litt rundt, og sett flere forklaringer. Noen skriver at det er spyware, og noen skriver at det er noe som følger med Windows. Fila ligger forresten i mappen Windows/System32.

Noen som vet noe mer?

NB! Skal nevnes at jeg installerte Itunes for noen dager siden, kan det ha noe med dette programmet å gjøre?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Så lenge den ligger i Windows/SYSTEM32 så er du trygg. Hadde den vært en annen plass så kunne det vært en trojan.

"The application listens for or sends data on open ports to LAN or Internet. alg.exe is able to hide itself, monitor applications, record inputs. "
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
det kan hende, at itunes bruker den for å sjekke porter, men heller tvilsomt.. Du har ikke skrudd av/på firewall i det siste da ?
 

SolidHost

Medlem
Alg.exe er en fil fra Microsoft som kontrollerer en del ting med hvordan programmer slipper ut på Internett. Alg er en forkortelse for Application Layer Gateway. Du kan f. eks. høyre-klikke på filen og velge "Egenskaper" og se hvem som står som utgiver av fila. Regner med du finner Microsoft sitt navn der og da har du ingenting å bekymre deg for.

For ordens skyld; Det har ingenting å si at en fil ligger under /system32 katalogen. Ingen filer er noe tryggere av den grunn og trojanere plasserer seg støtt og stadig i denne mappen ;)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det har noe å si visst du finner alg.exe i en annen mappe en den mappen, da er det stor mulighet for at det er noe annet (trojan f.eks) :p
 
Topp