Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alle er redd facebook bruker bildene dine - Hva med de andre?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Etter facebook ble stort her i Norge, så har det vært mye snakk at og fram om at facebook kommer til å bruke bildene, samt annen informasjon dem hadde om deg. Bildene dine kunne bli solgt til reklame byråer og brukt til gudene vet hva. Så langt, har ingen bevis på dette skjedd enda. Men hva med det norske nettsamfunnet biip?



Etter hva jeg ser her, så bruker dem opplagt bilder fra sin egen brukerdatabase til å markedsføre utenfor biip. Er ikke dette hva folk var redd facebook ville gjøre hele tiden?
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
vet ikke dette kan jo være en "fake" bruker.. ;) vet jo aldrig..

Men uansett uroer jeg meg ikke for det .. ville ro at facebook ikke gidder å ta vare på "slettede" bilder.. alså bilder jeg har slettet fra min bruker..

da ville jo serveren dems blitt unødvendig full
 

picxx

Well-Known Member
biip har vært i skyggeland siden dag 1, både hva gjelder markedsføringsloven og opphavsretten i norge. Personlig synes jeg det er rart at det ikke er noen som har dratt dem med inn i rettssalen for lenge siden.
 

Knut

Medlem
Om man leser betingelsene til Biip så fraskriver man seg det meste av rettigheter til egne filer.
synes egentlig det er rart at ikke flere leser betingelsene før de melder eg på alt mulig.
Fra Biip:.
------------
Medlemmet aksepterer videre at alle immaterielle rettigheter knyttet til kundens egne bilder, tekster og annet materiale som ordinært sett beskyttes av Åndsverkloven, overdras midlertidig, men fullstendig og uhildret, til Biip.no - enn så lenge Medlemmet velger å ha materialet lagret på Biip.no sine internettservere.

Det er også endel direkte feil på sidene deres. Betingelser, eller en godt synlig link til disse, skal være synlig på siden man registrerer seg. Det finnes ikke. Det er heller ikke opplyst om aldersgrenser, kostnader, osv.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Om man leser betingelsene til Biip så fraskriver man seg det meste av rettigheter til egne filer.

Uansett hvilke retningslinjer biip har kan de ikke sette seg over norske lover.
I enhver evt. rettssak mot dem ville opphavsrett, åndsverksloven og markedsføringsloven bli satt milevis over deres egne retningslinjer.
 

Knut

Medlem
Uansett hvilke retningslinjer biip har kan de ikke sette seg over norske lover.
I enhver evt. rettssak mot dem ville opphavsrett, åndsverksloven og markedsføringsloven bli satt milevis over deres egne retningslinjer.

Nettopp, var egenlig det jeg ville fram til, bare litt "kødda" skrevet :)
Blir det samme som å si:
Før dere setter dere i bilden så vil jeg fraskrive med etterhvert ansvar ved evnt ulykker. Dette selv om jeg er snydens.
 

Stormen

Medlem
Hei, bare for å ta brodden ut av denne diskusjonen - slik at ikke folk googler Biip og finner grunn til bekymring.

Jeg er altså Stormen, og driver Biip.no.

picxx, vær så snill og underbygg påstandene dine før du uttaler deg på anonyme forum. Du virker så mye mer intelligent da :)

Knut, informasjon om betingelser finner du linket under "Hjelp" i toppen av Biip.no. Du ville bli overrasket over hvor mange som klarer å finne informasjonen du etterspørr.

I enhver evt. rettssak mot dem ville opphavsrett, åndsverksloven og markedsføringsloven bli satt milevis over deres egne retningslinjer.

Feil. Enhver har rett til å fraskrive seg rettigheter til eget materiale; på samme måte som en kunstner fraskriver seg opphavsretten til et maleri han maler når han får betalt av oppdragsgiveren.

Men her er det altså ikke snakk om å fraskrive seg opphavsretten til materialet sitt; kun at Biip.no eier en "lisens" på dette, inntil medlemmet selv måtte velge å slette materialet. Dette for å unngå situasjoner hvor vi f.eks trekker frem et bilde på forsiden av Biip.no (under "Pålogget nå") - og at det medlemmet så kontakter oss i ettertid, og skal ha kompensasjon for at vi har brukt hans/hennes bilde i det han/hun anser som en "reklamekampanje".

Oppsummert: Det er for å beskytte våre egne interesser; ikke for å trampe på noen andre sine rettigheter.

Når det gjelder jenta som figurerer i Biip-reklamen på Facebook, så er det selvfølgelig ikke et tilfeldig medlem som vi "utnyttet". Det er kjæresten min, og jeg passet på å spørre henne om lov før jeg brukte bildet hennes. Hun fikk betaling i form av en kino-billett + mitt selskap hele den kvelden ;-)
 

picxx

Well-Known Member
picxx, vær så snill og underbygg påstandene dine før du uttaler deg på anonyme forum. Du virker så mye mer intelligent da :)

Å bli nedpsammet av biip reklame selv holder i lange baner for meg.
Hvor dere evt. har fått tak i min(e) mailadresser lurer jeg jo på, ettersom jeg aldri sier meg villig til å motta noen reklamering. Scraping av mailadresser er jo ikke lovlig.

Forøvrig fint med en oppklaring om hvilket bilde du bruker for å reklamere og hva betalingen var :p
 

Stormen

Medlem
picxx, jeg kan forsikre deg om at dersom du har mottatt en epost fra Biip.no, så skal det stå merket tydelig i eposten hvem eposten sendes på vegne av. Vi oppgir alltid hvem som har lagt deg til som venn på Biip - komplett med hans/hennes epost-adresse. Ta en god titt på eposten du har mottat, så lover jeg deg at det skal stå oppgitt :)

Du kan forøvrig når som helst melde deg alle fremtidige eposter fra Biip ved å klikke nederst i eposten ("unsubscribe"); eller kontakte Kundeservice, som du også finner link til - i bunn av den samme eposten.

Når vi først har en "tips en venn"-funksjon på Biip.no - som jo også Facebook har - så føler jeg ikke at vi kunne ha gjort så veldig mye mer, enn vi allerede gjør, for å motvirke at enkelte vil oppfatte sine venners invitasjoner som påtrengende.
 

picxx

Well-Known Member
picxx, jeg kan forsikre deg om at dersom du har mottatt en epost fra Biip.no, så skal det stå merket tydelig i eposten hvem eposten sendes på vegne av.

Les tråden - Biip - Et markedsførings triks eller ikke? - Toppselger.no - Nettstedet for næringsdrivende og business sultne mennesker!

Nettsted tilbyr barn å sjekke om de er FROSSET UT

Hei

Noen har sjekket om du har slettet eller blokkert dem på din MSN-liste!

Dette gjøres ved å sjekke deres Block-status opp mot din kontaktliste på MSN sin server.

For å sjekke om noen har blokkert deg på MSN selv, logg deg inn på Biip.no og finn det ut - helt gratis!

Biip.no's BlockChecker finner du her: Biip: Venner & Gratis SMS

Mvh Biip.no

Mvh Biip.no betyr vel at mailen er sendt på vegne av biip.no det vel??

Men så lenge det juridiske er på det tørre skal ikke jeg fungere som djevelens advokat her jeg :)
Nettstedet går jo bra, så noe må jo være gjort riktig :)
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå sporet det jo helt av fra hva jeg egentlig hadde planer om å diskutere.

Men siden vi først har sporet av, så vil jeg legge til at jeg synes Biip har gjort en bra jobb med å markedsføre seg, og jeg liker måten biip er bygd opp på. Jeg kommer nok aldri til å bli noe biip medlem siden det rett og slett er for mange småunger der for min smak, og den MSN blocker faenskapen dere hadde (om dere ikke har den enda?). Jeg hadde lyst til å bombe hele Biip-teamet når den var i det verste "buzz'et". Måtte forklare meg til diverse personer som jeg elegant hadde ignorert fra alle virtuelle tjenester, noe jeg ikke synes var særlig kult. Uansett, nok om den saken.

Det jeg egentlig ville diskutere med denne tråden, er alle hetsen facebook har fått pga av reglene sine. Det er litt idiotisk, spesielt med tanke på at _alle_ communities har de samme reglene.

Stormen, har kanskje du og nettby gått sammen og betalt mediabransjen for å skrive hets om facebook?
 

Stormen

Medlem
picxx, det stemmer at tjenesten var anonym i 3-4 uker, sommeren 2006. Dette gjorde vi fordi vi i utgangspunktet ville beskytte personen som blocksjekket vennene sine; men etter at vi ble anklaget for spam, så endret vi praksis - og oppga da eposten-adressen til personen som hadde sjekket. Dette er også gjeldende praksis i dag; personene som blir blocksjekket, får beskjed om at f.eks "picxx@hotmail.com har sjekket om du har blokket ham på MSN"... Etter sommeren 2006, så har vi vel ikke fått én eneste klage fra noen.

Men i dag er buzzen borte; og det er bare et lite produkt hos oss. Vi har vurdert å ta det vekk også, men får en del google-treff på "MSN blockchecker" og lignende; så foreløpig bare lar vi det være.

Ellers, takk for ros, Kenneth. Hehe, men det morsomme er at du allerede ER medlem hos Biip.no - i hvert fall hvis du har testet MSN Blockcheckeren. Du måtte nemlig signe opp hos oss for å teste tjenesten. Husker godt VG forsiden i april 2007; da fikk vi over 6000 nye medlemmer på én dag. Det var morsomt :)

Når det gjelder det med Facebook, så lider Facebook ingen nød. Tror all PR'en de har fått - også den negative - bare er bra for Facebook. Det er egentlig ganske utrolig, men jeg vil tor at Facebook har fått gratis PR verdt 2-300 millioner kr. Så noen artikler fra eller til om syke brukervilkår, det driter Mark Zuckerberg 100% i :)
 

Adrian

New Member
Hehe, leste en artikkel om de i DN her om dagen....
Gledelig å se at det går an å lykkes i denne bransjen uten å flere millioner i annonsebudsjett.
Ut ifra artikkelen i DN virket det som de var veldig hyppe på å selge siden... Stemmer dette Stormen?
 
Topp