Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Allround-pc til ca 8000,-, trenger synspunkter.

Dag Frogner

Supermedlem
Hvorfor linker du til en laptop når det er en stasjonær jeg linker til?

Og hvordan har det seg at du anbefaler en pc med Celeron som prosessor når den skal brukes til bildebehandling og spilling??

Har laptop fra før som fungerer helt fint, men vil ha en med mer krutt i som også kan brukes til spilling.
 

Erlend

Medlem
Har satt opp et forslag til ny pc som jeg trenger kommentarer på. Den skal hovedsaklig brukes til surfing, epost, bildebehandling og spill.

Ka du tru?

Komplett.no
Det er en helt grei pc som kommer til å dra nesten alle spill på høy grafikk. Behøver ikke spytte inn mer enn 8000 hvis du skal ha en grei stasjonær pc.

Jeg kjøpte ny pc for 2 år siden via Multicom, og drar nye spill på bra grafikk. Har ikke erfaring fra Komplett, men jeg var ihvertfall fornøyd med Multicom. Har hørt mye positivt om Komplett da.

Skal du bygge pc'en selv forresten?
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Hey, hey!

Et par ting jeg vil påpeke her bare..

Det er et integrert skjermkort her på 128 MB DDR3 SDRAM på hovedkortet.
Ser at du har tenkt å kjøpe et i tillegg..

Kan fort bli "problemer" om ikke du er en -BIOS hai, når du skal bruke et annet skjermkort enn det som er integrert på kortet..

Siden du skal kjøpe et skjermkort anbefaller jeg deg heller å kjøpe et hovedkort uten integrert skjermkort, for å være på den sikre siden...

Også er det minnets størrelse..
Når det kommer til minne burde du tenke "jo mer, jo bedre"..
Selv om du sier nå "holder lenge med 4.. er jo mye det..", så sitter du der om noen måneder med masse programmer "oppe" og pc'n laster tregt..

også er det CPU'n da..
Funker fett den, kjapp som juling, men ser her at det følger med en vifte i esken..
kjøp en annen vifte (og litt kjølepasta), i steden for å bruke den som følger med..
Tenk gjerne litt sånn, "hvorfor får jeg med den da? sikkert bare noe dritt.." Og dritt er som regel hva det er..

Kjøp en som er sykt stille, men sykt kraftig.. Som denne kanskje :
Komplett.no - Noctua NH-U9B SE2 CPU Kjøler
Stor ja, men fet som juling ;)

Også er det denne SATA'n HDD da..
Som en kunde har nevnt i produktanmeldelsen er det en Sær strømtilkobling på denne.. og det er tydligvis en kabel som ikke komplett selger..
Tenk på sånt...

også denne HDD'n på 1 TB...
Sier fortsatt til folk at de skal styre unna dette, dersom de sitter med litt eldre versjoner av Windows, da ikke windows skjønner en dritt av størrelsen og låser maskina i tid og utide og får for seg at størrelsen er 180gb, eller noe sånt....
Noe som går igjen, og igjen, og igjen på nettet er :
Now that i'm in Windows, it says my harddrive is only about 180 GB, when i know for a fact it's 1 TB"
Hvorfor windows ikke skjønner dette vet jeg ikke og hvordan dette kan løses er enkelt : installer LINUX :p

Men, som sagt ikke kjøp en så stor disk om du kjører eldre versjoner av Windows enn Vista, for da kan det hende at skjer det uforklarlige saker ;) (foreta et "problems with 1 TB HDD in Windows"-søk på google og du vil skjønne..)

Mange sier at problemet kan løses om du kjører seneste Service Pack'n men... jeg er nå skeptisk til det meste som har med Windows å gjøre...

Kjøp da heller 2 stk. på 500 gb, for å være på den sikre siden..

også er det veeeeldig viktig å lese anmeldelser..

Se på denne for PSU'n(Strømforsyningen) du lurer på :

men jeg var desverre uheldig å få stuen min stanket opp av svidd lukt etter at den gikk opp i røyk mens jeg gjore noe så ekstremt krevende som å se på family guy.
Jeg sier ikke at det er pinglette strømforsyning, men at du burde lese anmeldelser og gå etter hva folk har skrevet..

Finner du en anmeldelse der flertallet sier noe som , "Sinnsykt bra.. funker fett..", så kjøp den ;)

/S
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvorfor linker du til en laptop når det er en stasjonær jeg linker til?
Og hvordan har det seg at du anbefaler en pc med Celeron som prosessor når den skal brukes til bildebehandling og spilling??
Har laptop fra før som fungerer helt fint, men vil ha en med mer krutt i som også kan brukes til spilling.

Mest pga prisforskjellen, men så overså jeg visstnok spilling.
At det er en laptop og ikke stasjonær har vel mye mindre å si enn hvis det hadde vært en stasjonær i stedenfor en laptop :p, bortsett fra at skjermkortet da ikke er kjapt nok (bildebehandling har - i min erfaring - mye mer fordel av mer RAM enn prosessorhastighet så det hadde ikke vært noe problem, med mindre man jobber proffesjonelt med det).

Men er det en ide med en xbox/wii/ps3 i tillegg til laptoppen du har (og kanskje plusse på litt ram på laptoppen)? Disse 9k som du nå bruker er ikke verdt mye om 4 år, og det er mye enklere å bytte en gamekonsoll underveis enn en PC (pga all personlig data og programmer), tror jeg.
 

Nutz

Med lem
Hadde ikke bekymret meg nevneverdig om det var integrert skjermkort.
Deaktivere det kortet er ikke noe problem, trenger ikke være noen BIOS-trollman for det, dersom man ikke tør å gjøre såpass, så skal man heller ikke kjøpe en PC i småbiter.

Legge inn en Linux-variant skal du selvfølgelig ikke gjøre dersom du skal bruke maskinen til å spille annet enn bondesjakk. ;)

MEN!! Et hovedkortet som "bare" er Vista-sertifisert ville jeg tenkt meg om en gang til for å kjøpe i dag, når kortet har så mye ekstra som krever drivere.

Ja, dette med kjøling av AMD-prosessorer er særs viktig, slurver du med den, så kan den være nådeløs og dø i dine armer. Intel er mer "safe" der, har generelt bedre termisk vern, kutter strømmen når det blir farlig varmt.
 

Erlend

Medlem
Hadde ikke bekymret meg nevneverdig om det var integrert skjermkort.
Deaktivere det kortet er ikke noe problem, trenger ikke være noen BIOS-trollman for det, dersom man ikke tør å gjøre såpass, så skal man heller ikke kjøpe en PC i småbiter.

Der er jeg enig. Det er null stress å gjøre. Man trenger ikke så mye kunnskaper for å få til det.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Sjefskoder:

Har hatt flere pcer tidligere med integrert skjermkort og som nevnt kan dette enkel de-aktiveres i BIOS.

Ang minne så er det 2x 4GB i den oversikten og 8GB tror jeg holder en liten stund. :)

Er igrunn ikke dumt å bytte ut vifta. Har du erfaringer med den du linker til?

Når ble S-ATA en sær tilkopling?

Kjører Windows 7 så er ikke redd for størrelsen på harddisken.

Ellers skal jeg sjekke ut andre strømforsyninger og annet skjermkort.

Noen anbefalinger?
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Angående integrert skjermkort så sa jeg at det kan bli problemer, ikke at det ville..

Kan fort bli "problemer"

Angående sær tilkopling, så leste jeg hva som hadde blitt skrevet av tilbakemeldinger og fant det der..

Men, nå begynner det å ligne noe her du ;)
Denne vil nesten(!) utkonkurrere min arbeids-PC ;)

/S
 

Gaasehud

Medlem
Støtter Pongs forslag om heller å kjøpe en konsoll til tøys og tull, og bruke penger på en PC du skal bruke til ordentlige ting.

Hm, den tenker jeg falt i smak hos en som har respekt for gaming. *holder opp hendene for ikke å få Pringles, cola og klumpete gamingmuser med knapper for å trekke for gardinene, i fleisen*
 

Dag Frogner

Supermedlem
Sjefskoder: Hmm..hvor ser du dette? Jeg finner ingenting om tilkopling.

mattisaas: Forklar gjerne denne konsollbiten for meg. Og hva hvis jeg har konsoll fra før? ;)

Nei, glem konsollpraten og konsentrér dere om pcen guttær, det er det jeg skal kjøpe uansett.
 
Topp