Kjapp og trygg hosting for Wordpress

alt og title tag på bilder

Dre_C

Medlem
Jeg lurer på om det har noe hensikt å bruke både alt tag og title tag på bilder som en legger ut. Bør en i så fall gjenta søkeord, eller bør de være forskjellige.

Jeg har også den siste tiden settt noen som bruker title tag også i liner. Har dette i så fall for siden det blir linket fra, eller siden det blir linket til?
 

spikre

peterhamre.no
Jeg lurer på om det har noe hensikt å bruke både alt tag og title tag på bilder som en legger ut. Bør en i så fall gjenta søkeord, eller bør de være forskjellige.

"Alt" er det google leser (evt vises om bildet ikke laster av ulike grunner), "title" er det brukeren ser når han holder musepekeren over. Erfaringsvis er det alt som er av betydning, og det bør være en beskrivelse av hva bildet inneholder eller sier. Google har faktisk algoritmer som forstå til en viss grad hva bildet inneholder, så det er kanskje ikke lenger det viktigste å bruke tiden sin på..
 

antillum

Medlem
Google anslår nok ca. relevansen av bildet utifra informasjonen den kan lese rundt bildet, feks. teksten rundt bildet. Navnet på bilde-filen samt, fil-hierarkiet har nok også en viss innvirkning her også. Har ingen kilder for dette, er bare en personlig mening, men jeg synes dette virker mest sannsynlig etter Google's algoritme.
 

picxx

Well-Known Member
ALT= Alternativ forklaring på bildet. Noe som også brukes av programmer for blinde.
TITLE=Tittelen, eller beskrivelsen, av selve bildet.

ALT og TITLE handler like mye om brukervennlighet som om SEO (noe som vel snart er synonymt).
Eksempel kan være:
alt=bilde av solnedgang på nordkapp
title=familien samlet på nordkapp i juli hvor man ser solnedgang før man reiste videre til jukkasjærvi dagen etter

Ikke tenk så mye SEO....sett deg inn i hvordan de forskjellige taggene virker i forskjellige nettlesere og forsøk å optimalisere brukeropplevelsen.
 

zapotek

Medlem
ALT= Alternativ forklaring på bildet. Noe som også brukes av programmer for blinde.
TITLE=Tittelen, eller beskrivelsen, av selve bildet.

ALT og TITLE handler like mye om brukervennlighet som om SEO (noe som vel snart er synonymt).
Eksempel kan være:
alt=bilde av solnedgang på nordkapp
title=familien samlet på nordkapp i juli hvor man ser solnedgang før man reiste videre til jukkasjærvi dagen etter

Ikke tenk så mye SEO....sett deg inn i hvordan de forskjellige taggene virker i forskjellige nettlesere og forsøk å optimalisere brukeropplevelsen.

Enig med Picxx. Personlig bruker jeg bare alt'tagen på bilder. Tror det har minimalt med utslag om du fyrer på med title'tagen i tillegg. Kanskje slår det heller negativt ut ved at det virker som keywordstuffing.

Som sagt ikke tenk så mye på slike ting, mantraet i alt SEO-arbeidet ditt bør være dette.
 

spikre

peterhamre.no
Har du noe dokumentasjon på at G prøver å forstå et bilde utifra bildet forresten? Det visste jeg ikke..

Prøv å skrive en artikkel om den norske fjellheimen, og legg ved et bilde av en nudist. Nudistbildet vil ikke vises i google../bilder om du søker etter norsk fjellheim. (Google forstår hvordan nipler ser ut..). Google forstår også om det er bildet av et ansikt, en tegning eller fotografi osv...

- Jeg har ikke noen dokumentasjon ut over egne erfaringer og mange års google-søking, nei.
 
Topp