Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Alvorlig problem med DIBS Account

Eirik76

New Member
Jeg kjørte NETS for kortbetaling og Conta for faktura. Jeg byttet til DIBS Account, og ønsker å dele mine erfaringer i denne sammenhengen.

Jeg hadde store forventninger til DIBS Account, men det har egentlig vært et lite mareritt.

En eller annen mindre våken person hos DIBS presterte å punsje inn feil kundenummer, slik at alle kort og fakturabetalinger tilfalt Batterigiganten.no. Feil kan selvfølgelig gjøres, men her lurer jeg virkelig på hva slags test- og kontrollrutiner de har.

Målet mitt var å få ryddet opp i dette så kjapt og effektivt som mulig, men svar fra DIBS kundeservice har gjort situasjonen verre. Første svaret jeg fikk fra de var at jeg bare kunne sende fakturaen slik den var, og dernest forklare til kunden at de bare skulle se bort fra at det stod Batterigiganten.no på den, og at kunden selv skulle kunne ta kontakt med DIBS for å få dette bekreftet. Jeg synes dette virket som et forunderlig forslag, men tenkte at DIBS muligens gjorde en manuell øvelse i bakkant slik at pengene ville tilfalle meg. Det viste seg å ikke stemme, og ble bekreftet da jeg kontaktet support igjen. Pengene landet hos Batterigiganten.

Den korrespondansen jeg har hatt med DIBS support har vært veldig dårlig. De er trege å svare, og de svarene jeg får henger ofte ikke på greip. Nå har de attpåtil sluttet å svare meg. De skulle sende meg statusoppdatering for flere uker siden, men denne har uteblitt. Jeg purret for 14 dager siden, uten at jeg har fått noe tilbakemeldinger. Transaksjonene for de aktuelle ordre har jeg ikke sett noe til. 24Nettbutikk har også dyttet på saken uten at det har medført noe svar fra DIBS.

1. De virker å mangle grunnleggende kontrollrutiner.
2. De viser liten vilje til å rette opp den grove feilen de gjorde.
3. De har personer på support som mangler kompetanse til å gi korrekt hjelp. Ref: "Bare send fakturaene slik de er du".

Det er faktisk så ille at jeg vurderer å sende et krav til de, som jeg er beredt på å eskalere videre.
Alt kan jo dokumenteres. Er det noen som har noen tips i denne sammenhengen?

Klarna virker veldig forlokkende pr nå!

I tillegg skal det nevnes at flere av mine kunder har kontaktet meg og spurt meg hvorfor kortbetaling ble avvist, da de har penger på konto.. Antall ordre har gått kraftig ned etter at jeg gikk over til DIBS Account, og motivasjonen min for å drive videre like så.
 

Eirik76

New Member
Å få saken eskalert internt hos DIBS er noe jeg har forsøkt gjennom 24Nettbutikk. De har et samarbeid seg imellom, som naturligvis rammer begge parter når ting fungerer så dårlig. Men 24N videresendte bare saken til supportavdelingen hos DIBS Norge med begrunnelse av at de ikke har en egen kontaktperson der, og der var jeg jo allerede.. Jeg fant ikke noe kontaktinfo på DIBS sine sider som jeg kunne benytte. Kanskje bør jeg sende saken til Sverige?

Jeg forhørte meg med DIBS vedrørende de avviste kortbetalingene for en måned siden. De mente problemet eventuelt lå hos kunden sin bank. En ting er hvis det kommer kun en bemerking på dette fra en kunde, men det har vært 4-5. I tillegg er det en del andre ordre som har blitt avvist uten at jeg har fått tilbakemelding fra kunde, både kort og faktura. Så jeg ser ikke bort fra at det er flere enn disse 4-5 personene som har blitt avvist selv om de har dekning på konto.

Nettbutikken er relativt ny (mindre enn 1 år), så jeg har ikke noe statistikk å vise til, annet enn at jeg hadde en jevn oppgang i antall ordre fra september til omtrent i det øyeblikket DIBS Account ble implementert som eneste betalløsning for et par måneder siden. Det kan være sesongbasert, da det vel er en generell nedgang i sommermånedene?
 

Beergear.no

Medlem
Har brukt DIBS. Ville ikke gått tilbake om jeg FIKK et påslag på 3% pr ordre!
Mareritt er ganske dekkende for hvordan det var å være kunde hos dem!
 

Henrik Andersen

New Member
Hei Eirik!

Aller først så beklager jeg de problemer du har hatt med DIBS Account. Vi har hatt tjenesten i kommersiell drift siden januar i år i Norge. Jeg synes det er synd du ikke har hatt en tilfredsstillende opplevelse og eller at problemene har blitt løst raskt nok. Din selger har prøvd å nå deg i dag med forslag til løsning som vi håper du finner bra.

Det er riktig som du sier, at dine utfordringer startet med en menneskelig feil hos oss. På bakgrunn av de problemer du har opplevd har vi brukt mye tid på å unngå at slikt skal skje igjen. Jeg skal også være ærlig å si at siden dette er en relativt ny tjeneste hos oss, har de på support vært usikre på hvordan vi skal løse de problemer du har hatt. Så at du dessverre ikke har fått raske nok svar, betyr ikke at vi ikke har jobbet med saken din. Når det er sagt har vi nå gått opp forskjellige rutiner og hvordan vi skal håndtere slike eventuelle utfordringer i fremtiden.

Når det gjelder dårliger konvertering på kort, så kan jeg ikke kommentere nærmere når jeg ikke vet hvilke feilmeldinger dine kunder får. Tilbakemeldinger fra andre kunder samt våre målinger og oppetider tilsier ikke at konverteringen skal være noe dårligere på DIBS account enn andre kortløsninger.

Men vi er veldig interessert i å se nærmere på dette med deg.

Jeg håper vi får kontakt med deg i morgen slik at vi får løst dette.

Jeg drar på ferie på fredag, men du er mer enn velkommen til å ta kontakt med meg direkte.

Med vennlig hilsen
Henrik Begby Andersen

Daglig leder DIBS AS
Henrik.andersen@dibs.no
 

Eirik76

New Member
Hei Henrik,

Fredag 22. mai ble jeg lovet en statusoppdatering rundt 25-26. mai. Men svaret ditt i denne tråden er faktisk første melding fra dere siden 22. mai. Og da har jeg purret opp flere ganger. Det er kundeservice til strykkarakter.

Det å få en tilbakemelding om at "det jobbes med saken" ville gjort underverker. I stedet sitter jeg med et inntrykk av at jeg blir ignorert. Det tar en person på support mindre enn 20 sekunder å svare at det jobbes med saken, og at jeg kan forvente en oppdatering ila dato xx.xx. Gjerne med en innbakt beklagelse for at det tar så lang tid.

Jeg jobber selv direkte mot kunder, ikke bare gjennom nettbutikken min, men som tilbyder av 3PL gjennom min vanlige jobb. I en slik sak som dette ville vi gjort vårt ytterste for at kunden ikke skal belastes ytterligere ulemper som tid og kostnader. Men her sitter jeg, etter å ha brukt timevis på å forsøke å nå igjennom til dere, samt tid brukt på alt fra redigering av fakturaer til kartlegging av avvik og kundeoppfølging.

Når det gjelder betalinger som blir avvist, det seg være kort eller faktura, så kommer jeg til å kjøre omfattende tester selv, hvor jeg kjører kort og fakturabetaling fra fra A til Å for å friskmelde eller eventuelt dokumentere avvik. Jeg hadde også en telefonsamtale fra en av kundene mine som fikk kortbetalingen avvist, men hvor han bemerket at pengene allikevel ble trukket fra kontoen hans. I mellomtiden hadde han valgt faktura som betalløsning, og ba om at jeg ikke sendte faktura til han grunnet at pengene allerede var trukket fra konto. Jeg valgte å stole på han, og tok tapet på egen kappe.

Uansett, jeg setter pris på at du tok deg tid til å svare meg direkte i denne tråden.
Jeg er tilgjengelig på telefon i dag iallefall, og ser frem til å komme i mål i denne saken.
 

Eirik76

New Member
Nå tilbyr du ikke faktura lenger?
Må kundene bruke bankID? Det måtte de vel tidligere også?
Er brukergrensesnittet for betaling vesentlig endret i forhold til tidligere?

Jeg tilbyr samme betalingsmåter som tidligere, inkludert faktura. BankID har alltid vært en forutsetning.
Brukergrensesnittet for betaling er dog noe forandret, da jeg måtte over på ny versjon hos 24Nettbutikk for at DIBS Account ville fungere.
 

MrQuiet

New Member
Hei,

Testet akkurat nettsiden din og skulle kjøpe en vare, men Masterkortet ble avvist:

Kortet ble ikke godkjent.
Ditt kort ble avvist. Kontroller informasjonen eller forsøk igjen med et annet kort.

Prøvde igjen med Visa-kortet mitt - men da feilet Bank-ID, dette har nok ikke noe med DIBS å gjøre - men ble til at jeg droppet bestillingen:-(

Hva koster løsningen fra DIBS? Jeg vurderer for tiden alternativer til PayPal


Mvh
MrQ
 

Eirik76

New Member
Det er beklagelig å høre.

Jeg kjenner ikke til standard pris for DIBS Account.
For meg koster det ingenting, annet enn tapte ordre og tid. Gratis integrasjon gjennom 24Nettbutikk, og ingen månedkostnad.

Jeg skal ikke svartmale løsningen, da det kan være at de feilene jeg opplever er relatert til den grove kundenummer-missen som ble gjort da dette ble satt opp. Kanskje fungerer løsningen bra for andre? Selv kommer jeg sannsynligvis til å gå for Klarna, da god kundeservice er et veldig viktig element for meg.
 

Beergear.no

Medlem
Var kunde hos DIBS i lang tid. Kjenner meg så godt igjen i det du beskriver. De lovet og lovet, lite skjedde.
Har aldri vært borti et firma med så mye rot og tull noen gang.
Det verste var ikke at det var rot og tull, men at det aldri ble bedre.
Til slutt ga vi opp. Gikk over til Klarna og Paypal.
Nå er det "aldri" problemer, og er det "problemer" løses de "der og da"
Hva du gjør er opp til deg, men jeg ser for meg at du vil oppleve det samme.
Den dagen vi var kvitt DIBS trakk vi et lettelsens sukk, og har aldri angret siden!
 
Topp