Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Anbefale god advokat innen opphavsrett? Mange har plagiert siden min..

rgret

Medlem
Hei godtfolk!
Jeg befinner meg i den mildt sagt frustrerende situasjonen at alt jeg har utarbeidet av tekst på min lille bedrifts nettside har blitt plagiert av så mange at det er helt ute av kontroll.

Hovedproblemet er at leverandøren jeg kjøpte et system av, og som min bedrift er bygget opp på, ikke hadde noe som helst info på norsk (eller noe særlig på engelsk), da jeg kjøpte systemet av dem for noen år siden. Så jeg brukte flere måneder på å lese meg opp omkring "faget", formulere og skrive dette slik at det var lettfattelig kundeinfo.
Jeg ga beskjed til leverandøren om at de ikke hadde lov å bruke noe av det jeg hadde skrevet og formulert selv.
Likevel opprettet de en ny nettside om systemet og hvor alt av info var klippet og limt fra min side. Så etterhvert har både hans egne kunder (mine konkurrenter) og andre kopiert og plagiert over en lav sko. Alt har jeg dokumentert i form av mailer hvor jeg krever innholdet fjernet og skjermdump av deres sider..

Har nå tatt kontakt med advokat og sendt over dokumentasjon, han skulle ta kontakt når han hadde gått gjennom det. Men nå har jeg ikke hørt noe fra ham på en uke..

De/han er spesialist innen opphavsrett, men når jeg sjekker om noen har erfaring med de så finner jeg ingenting. Så da blir jeg litt urolig, i og med at timeprisen deres er 1500-2500kr eks.mva.

Så er det noen som har gjort noen erfaringen innen dette og som kan anbefale en god advokat på dette området, helst i området Drammen - Oslo?

Takknemlig for innspill :)
 

zapotek

Medlem
Bare for å ta det åpenbare først: Du har sendt mail til alle som har plagiert innholdet, forklart saken og bedt dem fjerne teksten?
 

rgret

Medlem
Bare for å ta det åpenbare først: Du har sendt mail til alle som har plagiert innholdet, forklart saken og bedt dem fjerne teksten?

Jepp, alt er dokumentert med mailer frem og tilbake- leverandøren har nektet hele veien enda jeg har gitt ham side for side for sammenligning. Selv samme kommafeil har de, ganske utrolig gjort om det ikke hadde vært kopiert. Mange av de andre snylterne har jeg også mailet til, også veldokumentert, noen få har etterkommet men nå blir det svært vanskelig i og med at de kopierer direkte fra leverandøren - som jo har kopiert fra meg.
Noen bloggere har også stjelt litt og de har også fått mail, noen har da linket til siden min, mens andre ikke har svart engang..
Så dokumentasjonen er grundig og fjerner all tvil. Har også brukt wayback machine som viser at siden min ble publisert over et halvt år før leverandørens..
 

alterego

Medlem
Takk for tips - ser lovende ut! Har du noen kjennskap til de selv? Eller hørt om via andre?
En ting er at de selv sier de er spesialisert innen området, men en annen ting er om de virkelig er dyktige, det litt det jeg er ute etter å høre..

Ja, har erfaring fra dem selv. For mitt vedkommende holdt det å sende mail med advokaten fra Bing Hodneland i kopifeltet, så forstod motparten at det var like greit å kaste kortene.

Ser forøvrig at advokaten jeg brukte, Olav Torvund - Wikipedia, har sluttet hos dem, men sikkert noen andre som er dyktig der.
 

rgret

Medlem
Ja, har erfaring fra dem selv. For mitt vedkommende holdt det å sende mail med advokaten fra Bing Hodneland i kopifeltet, så forstod motparten at det var like greit å kaste kortene.

Ser forøvrig at advokaten jeg brukte, Olav Torvund - Wikipedia, har sluttet hos dem, men sikkert noen andre som er dyktig der.

Ok, tusen takk! Det hjelper med personlige anbefalinger.
Saken min har nok forlengst passert punktet der "kopi til-trikset" kunne ha fungert.
Nå blir det snakk om økonomisk erstatning, både på gunnlag av at han har benyttet mitt arbeid uten å ha hverken kreditert eller betalt meg for det (altså gjort en jobb for ham uten å få betalt for det), og dermed at alle hans kunder (mine konkurrenter) har fått nytt godt av det (gratis) og igjen rammet meg ifht google treff. Jeg hadde et konkurransefortrinn da innholdet mitt var unikt til å begynne med, men det er helt utvannet siden så mange har kopiert.
 

rgret

Medlem
Har ikke denne saken vært oppe her på forumet før??

Av meg?? Tror ikke det men det er godt mulig? Kan ikke finne at jeg har spurt om det før?
Vet jeg spurte en gang om rettigheter og muligheter siden dette har gått over lang tid nå, men den gangen endte det med at jeg kunne ikke gå videre mot leverandøren for han var så og si teknisk konkurs ergo ingenting å hente.. Men tror ikke det var her inne jeg spurte om det?
 

zapotek

Medlem
har fått nytt godt av det (gratis) og igjen rammet meg ifht google treff. .

Du har nok ikke tapt søkemotortrafikk på dette. Så lenge din side var den første som publiserte innholdet, så vet Google hva som er originalen. Spesielt siden noen har lenket tilbake til deg (som du nevnte tidligere i tråden).

Hvis de som har kopiert innholdet av leverandøren din (som igjen har kopiert det av deg), lenker tilbake til leverandøren som kilde - da kan vedkommende faktisk utranke deg...
 
Sist redigert:

rgret

Medlem
Du har nok ikke tapt søkemotortrafikk på dette. Så lenge din side var den første som publiserte innholdet, så vet Google hva som er originalen. Spesielt siden noen har lenket tilbake til deg (som du nevnte tidligere i tråden).

Hvis de som har kopiert innholdet av leverandøren din (som igjen har kopiert det av deg), lenker tilbake til leverandøren som kilde - da kan vedkommende faktisk utranke deg...

Det er det som har skjedd dessverre. Jeg har nå pagerank 2! Skrekkelig.
I tillegg troner jeg ikke øverst lengre på google søk på de viktigste søkeordene.
Ekstremt irriterende.
Det med google stemmer ikke alltid for de skal liksom favorisere unikt og originalt innhold og som du sier skal vite hvem som er originalen.
Om jeg gjør et kjapt søk på flere av nøkkelordene mine så ser jeg at det ikke stemmer i og med at flere med duplikatinnhold fra min side kommer over mine sider i treffet.. Med nøyaktig samme setning i resultatet..
 
Om jeg gjør et kjapt søk på flere av nøkkelordene mine så ser jeg at det ikke stemmer i og med at flere med duplikatinnhold fra min side kommer over mine sider i treffet.. Med nøyaktig samme setning i resultatet..

Det kan jo hende konkurrentene dine har gjort en bedre seo jobb enn deg og ranker høyere av andre grunner.

Og gjør du søket fra din egen pc så kan du få unøyaktige resultat om du feks har vært mye inne på sidene til konkurrentene dine.
 

rgret

Medlem
Det kan jo hende konkurrentene dine har gjort en bedre seo jobb enn deg og ranker høyere av andre grunner.

Og gjør du søket fra din egen pc så kan du få unøyaktige resultat om du feks har vært mye inne på sidene til konkurrentene dine.

Nei det er dessverre ikke det. Har gjort et meget solid stykke seo arbeid og jeg har vært nr 1 på google på de aller viktigste søkeordene, og mellom 1-4 på de fleste andre. (også på bing).
Men har ikke fulgt opp etter sommeren i fjor, men da var jeg nr 2-3 på aller viktigste søkeord, og lengre ned på de andre.
(Har sjekket fra andre maskiner og steder også for å utelukke cache).
HAr også sjekket kildekode på de som nå ligger over meg og det er nesten utrolig at de kommer så høyt. Men, det beviser vel egentlig bare at nå er det linking som gjelder. Der har jeg ikke gjort noe på 3 år. Ikke bruker jeg twitter eller noe annet heller..

Men nå har jeg litt skyld selv og da i og med at jeg begynte å eksperimentere før jul en gang, for å se om jeg kunne komme meg opp igjen, uten linker, men foreløpig ikke der jeg var.. Så sånn sett har nok andre vært bedre på dette. Men for artighets skyld skal jeg vente litt og se, et par uker til, og deretter gå tilbake til det jeg opprinnelig hadde, for å se om det gir noen utslag i serp.

Men dette ble nok litt på siden for mitt opprinnelige innlegg, jeg er fortsatt litt i villrede hva advokat angår.. Han jeg har pratet med og sendt over dokumentasjonen til sa jeg hadde en sterk sak. Han så med en gang hvor mange som har kopiert meg.
Men han har ikke gitt lyd fra seg på en uke nå og jeg er sterkt utålmodighetsbelastet :eek:
Men fant nettopp ut at han er oppført på Best Lawyers kåring av Norges beste advokater innen IP opphavsrett for 2012, så kanskje lære seg litt tålmodighet..? :rolleyes:
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Har ikke denne saken vært oppe her på forumet før??
Det stemmer at det ble diskutert en tilsvarende sak om opphavsrett til webpubliserte instruksjoner her for en stund siden. Det gjaldt også en som hadde oversatt eller utarbeidet informasjon om et produkt eller en maskin, så ble dette kopiert av en konkurrent eller kunde eller leverandør eller hva det var. Jeg husker ikke alle detaljene, og tar meg ikke tid til å lete opp tråden, men jeg tror det var et halvt til ett år siden. Det kan jo kanskje være interessant for trådstarter å se hva som ble skrevet da.
 
Sist redigert:
Topp