Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Anbefalt ekstern harddsik - må lage lite støy

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg kjøpte en slik fra Komplett nylig: Komplett.no - LaCie Little Big Disk 1TB Thunderbolt

Denne var DOA (dead on arrival) og skal byttes.

Jeg kjøpte thunderbolt pga hastighet, men ser jo nå at man skal kople sammen ganske mange disker før man får en fordel med thunderbolt sammen med f.eks firewire 800.

Vurderer derfor sterkt å heller bytte inn Lacie-disken og heller kjøpe en eller to av disse:

Komplett.no - Western Digital My Book® Studio 2TB

For så vidt jeg skjønner vil jo denne disken fint klare å levere like god hastighet som thunderbolt-disken?

Altså at det blir selve disken som er begrensning på begge og ikke nødvendigvis overføringshastigheten?

Eller går jeg glipp av noe her?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror du misforstår litt, det er vel MB/s vs Mb/s og Gb/s som skaper tull som alltid, det er noe fordømt styr det der, jeg knoter med det selv også.

Firewire klarer ikke å maxe hastigheten fra en SATA2 -disk, og er enda lengre unna en sata3. USB3 ligger vel mellom SATA2 og SATA3, såvidt jeg husker, men for å maxe en thunderbolt-tilkobling så må du kjøre flere disker i raid eller noe liknende, for den er kjappere enn selv en SATA3-disk.

Mener jeg ihvertfall.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Reell hastighet er ganske mye lavere enn det der.

Jeg bruker en forgjenger til den LaCie-disken selv, med FW800. Vet ikke på rappen hvordan jeg kan sjekke det nøyaktig, men jeg flytta over en fil på litt over 700mb nå for å teste, og det gikk vel på ca 15 sekunder eller så. Den teoretiske hastigheten til USB2 er jo enda mer på jordet, og er virkelig ikke i nærheten av den reelle, pga *masse* overhead osv.

Derfor kan du f.ex. se at selv en FW400-disk vil være MYE kjappere enn en med USB2, selv om USB2 tilsynelatende skal være kjappere, og såvidt jeg husker blir vel forskjellen enda større hvis det er mange små filer, enn en stor også.

Det nestbeste alternativet er jo en USB3-disk, hvis du har tilkobling for det Dag? Den skal vel i teorien ha halvparten av hastigheten til TB (altså 5Gb/s), men TB kan dessuten ta dette samtidig begge veier (dvs totalt 20Gb/s), som usb3 vel ikke kan?

En liten ting som gjør TB'en ekstra sweet er jo at man kan koble til alt av ledninger i samme pluggen, både ekstra display(s) og ekstern(e) disk(er) :)

Hadde jeg hatt en maskin med thunderbolt-tilkobling, og skulle kjøpe ny ekstern disk hadde jeg ikke nølt et sekund på å ta en TB-disk i stedet for en FW!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
ah, imac ja, nei da er det vel ikke noen usb3 der.

men fart - ja, du får mer fart med thunderbolt-varianten, se f.ex. litt nede i specsa her Komplett.no - LaCie d2 Quadra v3 2TB Hard Disk, som har tre forskjellige grensesnitt på samme disk:
Detaljer mht dataoverføringshastighet
USB 3.0 : 130 MB/s
Serial ATA : 115 MB/s
FireWire 800 : 85 MB/s

Der kan du tydelig se at firewire ikke klarer å maxe HDD'en, mens thunderbolt derimot kan maxe flere disker samtidig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er ikke Lacie dyrere enn andre? Det er vel kun innpakninga som er forskjellig her, mener at det er Seagate eller Western Digital inni Lacieboksene.

Tja, jeg har ihvertfall hatt den disken her nå i ... 3-4 år tror jeg (ah, yep, der fant jeg det - tre og et halvt år), og den funker i det hele tatt fordømt bra. Nå hjelper jo selvsagt også FW800 veldig, siden det er mye smartere og mer stabilt enn usb, men jeg tror også det "ruglete" aluminiumskabinettet har litt av æren, ikke bare er det solid, men det hjelper veldig på kjølingen. Og flere andre småting. Det er rett og slett ganske mange smarte små detaljer på den. Sjekk litt med andre som driver med f.ex. videoproduksjon og sånt også, tror du vil få høre at disse er utrolig stabile og gode. Det er mer enn bare disken som har noe å si, det er helt tydelig, for jeg har også hatt noen cheap-o HD-kabinetter, der jeg har satt inn en god disk, men de har omtrent uten unntak vært søppel. Har mista endel filer pga et av dem, aldri mer.
 

Dag Frogner

Supermedlem
ah, imac ja, nei da er det vel ikke noen usb3 der.

men fart - ja, du får mer fart med thunderbolt-varianten, se f.ex. litt nede i specsa her Komplett.no - LaCie d2 Quadra v3 2TB Hard Disk, som har tre forskjellige grensesnitt på samme disk:


Der kan du tydelig se at firewire ikke klarer å maxe HDD'en, mens thunderbolt derimot kan maxe flere disker samtidig.

Men det er vel da pga at LaCie har to disker i RAID at selve overføringen blir begrenset av overføringsmåte og ikke disk? For en vanlig snurredisk på 7200 klarer vel normalt ikke å levere mer enn en overføring via firewire800?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja, nå begynner det nesten å gå i surr for meg her, men tror ikke det. Både den der og den forgjengeren jeg har selv har jo bare en disk (altså ikke raid), så klarer disse høyere hastighet med andre tilkoblinger enn FW800 MÅ den HDD'en inni der klare å levere mer enn FW-tilkoblingen klarer.

Så egentlig vil vel det si at hvis du kjøper FW-versjonen av den nye med RAID, så er det ikke vits i å bruke striping, da er det enten å bruke det som enten dobbel kapasitet eller sikkerhet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, og selv EN (nogenlunde kjapp/ny) disk klarer egentlig å levere data ganske mye raskere enn det en FW800-tilkobling klarer å overføre, så når det er to disker i stripa raid i boksen din kan de egentlig levere MYE raskere enn det en FW-kabel klarer. Med thunderbolt vil du vel rett og slett få det like kjapt som om de var interne (thunderbolt er jo kjappere enn selv SATA3)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Da har jeg bestemt meg for å heller kjøpe denne: Komplett.no - Western Digital My Book® Studio II 4TB

Grunnen er at jeg her får 4 ganger så mye lagring, den er vifteløs (ser mange klager på LaCie sin støy) og siden jeg skal kjøre den i RAID 1 får jeg 2TB til lagring som speiles istedet for 500gb som jeg ville fått med Lacie i RAID 1.

Denne har Firewire 800 som jo ikke er like raskt som Thunderbolt, men jeg syntes fordelene ellers veier opp. En annen fin ting med WD er jo at jeg kan bytte ut diskene til større/bedre senere om jeg vil. Med LaCie-disken er man låst til 1tb og det er jo ikke så voldsomt mye når man driver bl.a med foto som jeg gjør.

Jeg kommer til å lagre bl.a Dropbox på den eksterne, så litt greit er det jo med en ok hastighet, men i bunn og grunn brukes den til lagring så derfor ser jeg på thunderbolt som litt "unødvendig" denne gang. :)

*Note to self: tenk deg om 3 ganger til før du bruker 3.000,- på harddisk neste gang.
 
Topp