Ang. sending av varer, hvordan gjør dere dette?

smufen81

Medlem
Hvilken måte er best å gjøre dette på?
og hvor kjøper dere fks konvolutter/boblekonvolutter?
er de ferdig frankert, eller kjøper dere en hel haug med frimerker som dere tar på selv? :p
visst dere får inn fks 300 bestillinger pr.dag, hvordan klarer dere da å pakke alt sammen?

takker for svar ;)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Norengros og Postens Smartpost er nok en ide å sjekke for deg.
Det er litt avhengig av hva du skal selge såklart.

Har du små esker som du skal sende, kan du etterhvert tenke litt på en transportavtale med EDI-løsning hos Posten/Bring - da får du et program som skriver ut forsendelseslapper som du klistrer på og som gir deg og kunden mulighet til å spore pakkene.
Men i begynnelsen er det sikkert en ide å bestille forsendelseslapper som du skriver for hånd. Du kan også høre med Bring om dette: Bestilling av netthandelstjenester - Bestill - bring.no

smufen81

Medlem
jeg trenger nok ikke esker, tingene får plass i bobleplast konvolutt :)
Hvordan fungerer EDI? visst jeg mottar 100 bestillinger på fks en mandag, og skal sende de ut før kl 16 samme dag, må jeg da bestille forsendelseslapper for så å hente de på posten?

Pong

Posten/Bring sin EDI-løsning bruker et program som heter Consignor, som skriver ut disse lappene hjemme hos deg. Du klistrer de på konvoluttene og leverer alt sammen hos Posten.
Posten har også smartkonvolutter med bobler.

smufen81

Medlem
takk for svar:)
men hvordan gjør man det når man fks har 50-100 pakker/brev for dagen som skal sendes?
må man ta dette med til posten selv for å sende dem, eller kan man få posten til fks hente dem?

Pong

Ja, posten henter hvis du har såpass mange.
Er en avtale og lenge før du har blitt så stor har du blitt såpass interessant for de at de sender selgeren på døren som hjelper deg litt. Få av disse igjen da det er tøft nok å drive posten, og selger er ikke et veldig godt ord - mer kunderådgiver eller noe.

HPF

Medlem
takk for svar:)
men hvordan gjør man det når man fks har 50-100 pakker/brev for dagen som skal sendes?
må man ta dette med til posten selv for å sende dem, eller kan man få posten til fks hente dem?

Hvilken måte som er best å gjøre på kommer an på hva du skal sende.

Siden du skriver konvolutter/boblekonvolutter så antar jeg det er små ting du skal sende. Er forsendelsen lette (under 350 gram) og billige så kan det lønne seg for både deg og dine kunder at du sender dem som brevpakke. Ulempene er at du sender for egen risiko, pakkene er i utgangspunktet ikke sporbare og oppkrav er dyrt.

Har du litt volum så kan denne løsningen være grei. Legg merke til at du betaler gjennomsnittsvekt.
Fleksipost - Bring Mail - bring.no

Frimerker fungerer også greit
Frimerker - Bring Mail - bring.no

Du kan godt sende pakker over 350 gram også, men da gjør det et prishopp som gjør at Servicepakke og Bedriftspakker blir mer aktuellt.

Når det gjelder EDI programvare så har du blant annet Forsiden - EDI-Soft Norge AS og EDI Program - Fraktbrev - TVINN - Tollkurs - Brukervennlige program - ProTeria . Begge fungerer mot Posten/Bring. Hvordan Axia fungerer vet jeg ikke.

Hvordan de fungerer mot nettbutikken eller økonomisystemet du bruker kan derimot være en større utfordring. Om den ikke kan kommunisere direkte via API (raskt, sikkert og bekvemt) så vil du normalt kunne eksportere og importere csv filer (ikke fullt så raskt, sikkert og bekvemt). Men csv er og forblir litt småpludrete og den dagen du blir syk eller reiser på ferie så bør du finne en vikar som ikke har dataskrekken.

Uansett, nå får du en liten føling med hvor forutseende du var når du valgte system. Jeg har drevet nettbutikk før og med det volumet du nevner (50-100 pakker) kan jeg opplyse deg om at med slike volum så er det veldig veldig greit å ha et godt fungerende API, både mellom nettbutikk og økonomisystem samt mellom økonomisystem og EDI-leverandør.

Har ikke prøvd Emballasje - Esker, boblekonvolutter og alt innen billig emballasje. selv, men standardprisene er greie og de har gratis frakt (veldig greit når du bestiller eks. pakkechips) ved kjøp over kr. 2300,-

Jeg bruker staples.no - Staples Advantage, fikk etter litt forhandling priser som var i snitt 15-20% under Emballasje - Esker, boblekonvolutter og alt innen billig emballasje. . Hadde de ikke ligget i nærheten av meg hadde jeg nok brukt Billigemballasje isteden.

Også har du Postemballasje - Størst på emballasje da med priser som tilhører en annen verden. De kjøpte opp tidligere PTPack og det ser ut som om de har samme oppurtunistiske strategi. Høye priser, gi "gode" rabatter og sats på at ikke kunde sjekker andre steder. Øk deretter prisene, litt for hver gang og sats på at kunden ikke reagerer. Slitsomt med slike leverandører.

Topp