Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Annonsering av legemidler

Hei.

Fikk nylig e-post fra Euroads som gjerne ønsker at jeg skal annonsere for Euroclinix som selger potenspiller og andre reseptbelagte legemidler.

Siden jeg driver med annonsering via norske nettsider, følte jeg det var litt nyttig å høre hva Statens legemiddelverk mener om saken.

De skriver følgende:

Produktene som ligger på firmaets hjemmeside er klassifisert som legemidler.
Legemidler skal som hovedregel utleveres fra apotek i Norge. Ditt firma kan ikke markedsføre og selge legemidler på nettsteder i Norge.

Er det folk her inne som kaster seg over Euroads "tilbud"?
 

appelsin

Medlem
Jeg har også stusset over denne annonsen.

EuroClinix selger reseptbelagte legemidler over nett, men før man får kjøpt dem må man snakke med en lege hos EuroClinix via telefon.

Affiliates kan vel uansett ikke ha bannere om dette på sine nettsider vel?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er nok ikke helt så fritt fram slik at når det er tilgjengelig innenfor EUs grenser er det lov å kjøpe - men jeg lurer på om faktumet at noe er reseptbelagt i Norge setter en stopper ved grensen. Skal prøve å finne ut av dette.

Nå tenkte jeg på noe så uskyldig som paracet og ibux (nokså dyrt her) først, men det er interessant å finne ut om det er forskjell mellom det "folket synes" og hva "loven mener".

Som f.eks. også Tonny's spm innebærer: salg er forskjellig fra annonsering.
 
Som sagt så har jeg allerede kontaktet Statens legemiddelverk om dette. For å sitere hele greia fra dem:

Til
[XXX]


Om firmaet euroClinix er et lovlig firma kan jeg ikke svare deg på, men produktene som ligger på firmaets hjemmeside er klassifisert som legemidler.
Legemidler skal som hovedregel utleveres fra apotek i Norge. Ditt firma kan ikke markedsføre og selge legemidler på nettsteder i Norge.

Med vennlig hilsen | Best regards
[XXX]
Statens legemiddelverk
 

pleb

Medlem
Euroads har såpass mange riper i lakken allerede at jeg knapt gidder å heve øyenbrynene når sånne saker som det her kommer opp. Selvfølgelig utrolig pinlig, og programmer som dette er selvfølgelig utelukkende tilknyttet useriøse affiliateselskaper. Håper de legger ned snart.
 

kongen

kongemedlem
Tror faktisk EuroClinix har lov til å selge legemidler da de er et apotek (nettapotek). For å kjøpe så må man levere inn resept.

Om du kan annonsere for produktene i Norge? Vet ikke. Men annonseres det ikke for p-piller i Norge? Er ikke dette reseptbelagte legemidler?
 

webpiken

Medlem
Det er helt klart ikke lov å reklamere for reseptbelagte legemidler til allmennheten, så bra de fjernet denne p-pille-annonsen.

Jeg har kikket på siden, og ser at man ikke trenger å ha en resept på forhånd for å handle reseptbelagte legemidler der. Om man fyller ut et gedigent skjema og de anser det som greie svar, skriver de ut resept for deg. Montro om dette er lovlig?
 
Topp