Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Annonsering på Nettby

webmoney

Søkemotoroptimist
Annonsering på Nettby virker veldig spennende. Men er det dyrt? Jeg vet ikke.

For 100.000 pr uke får man 10% (10 annonsører roteres) av toppbanneret på 768x150 og like mye av sidebanneret på 180x500.

Nettby har ukentlig 280 millioner sidevisninger, noe som betyr at bannerne dine vises samtidig 28 millioner ganger i løpet av en uke.

Med en CTR på 0,1% betyr dette 28.000 klikk, og da behøver man en EPC på rett i underkant av fire kroner for å gå i null.

Konklusjon: Ganske dyrt, og det skal godt gjøres å gå i null.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Joda... Med dette regnestykket du kommer med, så skal det være ganske vankelig og gå i 0. Det man også burde tenke på, er at en stor % av alle disse visningene blir foretatt av ungdommer under 18år. Det er vel også hovesakelig disse som faktisk genererer flest sidevinsinger også.

Men allikevel, og se for seg en ctr på 0,1 % er jo litt dumt. Dette er jo helt opp til deg som annonsør. Selv har jeg sett opptil flere svært aktive bannere hos Nettby, og noen av dem er jo faktisk såpass bra at jeg selv gjerne klikker for og sjekke dem ut. Noen av disse bannerne har jeg så absolutt tro på at har samlet ctr på minst 0,5%, noe som da tilsvarer at du kun trenger og tjene 0,71kr per klikk for og gå i 0. Da er det ikke lenger så mye som skal til.

Skal vel kanskje nevnes jeg syns prisene var litt stive jeg også... :)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Det er sikkert et heftig prutningsmonn lagt inn i de prisene. Hvis du ringer VG Multimedia og foreslår 35K er det ikke umulig at de klarer å gi deg ei uke til den prisen.

Men hovedproblemet med Nettby er, som du sier, alderen. De aller fleste co-reg-/ signup-kampanjer krever at deltakeren er minst 18 år. Og de fleste på Nettby er vel ikke det? (Dette er rein gjetting, jeg har ikke sett noen tall på aldersfordeling og annen demografi på Nettby.)

Så jeg tror vi drøyer Nettby-annonseringen litt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hva er den gjennomsnittelige CTRen der inne? Nå ville jeg vært skeptisk til å regne ut på visninger. For det første så er vel antall visninger per bruker mye høyere enn på vanlige nettsteder, samtidig som mange av brukerene gjerne kommer igjen flere ganger daglig.

Jeg tipper 20/80 regelen gjelder her. 20% av brukerene står for 80% av visningene!
 

picxx

Well-Known Member
Konklusjon: Ganske dyrt, og det skal godt gjøres å gå i null.

VG, dagbladet, startsiden etc. selger ikke profitt...de sleger branding..altså, et 'notch up' fra hva de fleste her inne driver med.
Om du driver coca-cola norge eller mcdonalds i norge er det intressant for deg å annonsere på slike steder. Om du ikke driver en 'branding' industri vil du ikke tjene noe på denne annonseringen.

'Branding' og 'affiliate' biz er egentlig to helt forskjellige businesses... og medmindre du kjenner en god del folk må du betale stort for branding ;)
 

Christian

Medlem
All nettmarkedsføring kan selvfølgelig ikke måles i CPC (spør du meg er klikkprisen i de aller fleste kampanjene uinteressant). Nå er jeg klar over at mange her inne driver med affiliatemarkedsføring med PPC utbetaliner, så for dere er det selvføgelig interessant. Men tråden ligger under generell markedsføring, så jeg kommer med et mer generelt svar.

For det første: Når de som sitter med markedsføringsbudsjetter så store at de kan plassere annonser i hundretusenkronersklassen på et nettsted for en uke og de kommer tilbake og annonserer igjen og igjen, så er det en markedsføringkanal som fungerer for de. For de har garantert veldig gode rutiner for å måle kampanjeeffekt. Hadde Nettby vært for dyrt til å ha positiv effekt, hadde ikke vært faste kunder hos Nettby.

Tilbake til det med klikkpris. Det er som oftest totalt uinteressant! For en kampanje som har et kortsiktig mål burde kampanjen stort sett alltid måles i ROI (sett at de selger noe). Min erfaring er at de aller fleste annonsører kjøer kampanjer som på et vis skal resultere i et salg og på kort sikt kunne måles i ROI. Da får de alltids også med seg noe merkebygging, så hvis du ikke heter Coca Cola og har et uendelig budsjett burde man ikke satse på merkebyggekampanjer.

Klikkprisen blir bare teit å diskutere, det er relevansen og kjøpekraften i trafikken som betyr noe. Hvis jeg solgte tuningprodukter til biler ville jeg heller betalt 10 kr klikket på en side som omhandler temaet bil enn å betalt 2 øre klikket på hjemmesiden til Greenpeace.

Jeg kan også ta et konkret priseksempel: Jeg selger CPM (visningsbasert) annonsering for et nettsted som omhandler temaet bil. CTR på annonsene er dobbelt så høy mellom kl 02-04 om natten enn resten av døgnet. Det gjør at klikkprisen blir halve prisen på natten. Men hvem tror dere er de mest kjøpesterke brukerne, de som sitter oppe om natten og kjeder seg og klikker rundt på annonser eller de som er innom på ettermiddagen etter de har kommet hjem fra jobben?

Og en klikkpris på 4 kroner kan for veldig mange annonsører være veldig, veldig god butikk (så lenge relevansen og kjøpekraften er der). Eksempelvis: En nettbutikk betaler 4kr pr klikk. De har en konverteringsrate på 2 prosent og et gjennomsnittssalg gir 300 kr i profitt. Da har de 50 prosent ROI på kampanjen. Og ikke minst, en gjennomsnittskunde kommer tilbake 2,5 ganger og kjøper for samme sum. Da er uten tvil kampanjen veldig bra, selv om man betaler 4 kr pr klikk (og min erfaring er at 4 kr pr klikk i Norge er billig!).
 

webmoney

Søkemotoroptimist
For det første: Når de som sitter med markedsføringsbudsjetter så store at de kan plassere annonser i hundretusenkronersklassen på et nettsted for en uke og de kommer tilbake og annonserer igjen og igjen, så er det en markedsføringkanal som fungerer for de. For de har garantert veldig gode rutiner for å måle kampanjeeffekt. Hadde Nettby vært for dyrt til å ha positiv effekt, hadde ikke vært faste kunder hos Nettby.
Å tro det beste om andre er en flott egenskap, Christian. Å anta at nettbyannonsørene gjør alt "etter boka" når de annonserer der er fint, men ikke nødvendigvis korrekt.
 

Chris M

Medlem
Tror mesteparten av kundene til nettby og andre store sider kommer på grunn av god kundeoppfølging. Når det er snakk om så store beløp snakker man ikke lenger om effekt i form av salg og registeringer. Mange av kampanjene går via mediebyrå og relasjonene mellom selger og kjøper er ofte veldig nære. For å si det slik, det er nok blitt servert en del høye smørbrød og blitt noen liter hvitvin i båt på Oslofjorden før noen langstidskontrakter blir signert. Forskjellen mellom dere som annonsører og de store firmaene som annonsører er at de som har ansvaret for de store markedsbudsjettet ikke bruker sine egne penger. Og det handler mer om å plassere de pengene man har disponibelt på en grei nok måte. Dermed plasserer man pengene også på bakgrunn av behandlingen man får like mye som hvor man får mest for hver krone.

Trust me..dette vet jeg faktisk litt om.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tror mesteparten av kundene til nettby og andre store sider kommer på grunn av god kundeoppfølging. Når det er snakk om så store beløp snakker man ikke lenger om effekt i form av salg og registeringer. Mange av kampanjene går via mediebyrå og relasjonene mellom selger og kjøper er ofte veldig nære. For å si det slik, det er nok blitt servert en del høye smørbrød og blitt noen liter hvitvin i båt på Oslofjorden før noen langstidskontrakter blir signert. Forskjellen mellom dere som annonsører og de store firmaene som annonsører er at de som har ansvaret for de store markedsbudsjettet ikke bruker sine egne penger. Og det handler mer om å plassere de pengene man har disponibelt på en grei nok måte. Dermed plasserer man pengene også på bakgrunn av behandlingen man får like mye som hvor man får mest for hver krone.

Trust me..dette vet jeg faktisk litt om.

Dette var en veldig generalisering! Du har mye rett i at relasjoner er betydningsfullt når man handler med hverandre, men det er ikke altavgjørende. Kan du ikke levere tall og resultater så får du nok ikke noen kontrakt i neste omgang.
Videre er det ikke helt sant at mediebyråene forvalter pengene til annonsørene. Mediebyråene er rådgivere, men blir ofte hørt - ja!
Beslutningen sitter hos selskapet til syvende og sist!
 
Topp