Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansette programmerere i utlandet?

Stian

Medlem
Noen som har erfaring med å ansette programmerere i utlandet? Driver enkeltmannsforetak i Norge, men ønsker å få inn programmerere enten fast eller oppdragsvis - avhengig av hva som lønner seg. Noen som vet noe?

Takk.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har best erfaring med å bruke utenlandske utviklere som jeg finner via sider hvor de selger produktene sine. Evt at jeg har kjøpt en software som jeg liker og direkte kontakter personen som har kodet softwaren.
Har dårligst erfaring med de utviklerne jeg finner på frilans-sider som odesk og lignende (selv om det er unntak såklart). Regn med å måtte detaljstyre dem.
 

Stian

Medlem
Det jeg lurer på er det økonomiske. Arbeidsgiveravgift? Hvordan er skattereglene?

Men takk for svar! :)
 

sta

Medlem
Det er ingen arbeidsgiveravgift ved kjøp av tjenester fra freelancere i utlandet. Du skal huske på at du selv må legge moms på prisen. Er du momsregistrert får du selvsagt denne igjen, slik at det blir et null-spill. Er du derimot ikke momsregistrert betyr det at du må betale 25% moms til den norske stat, på tjenestene du kjøper i utlandet.

Som Tonny skriver er kvaliteten på freelancere i lavkostland svært varierende. Har du kompetanse til å vurdere arbeidet personen gjør og har tid til å følge opp nøye, går det stort sett bra. Har du ikke kunnskapen og erfaringen som trengs for å vurdere kvaliteten på jobben du får levert, er sjansene store for at du vil få problemer. I slike tilfeller kan "managed outsourcing" være et bra alternativ.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Presisering: du ansetter ikke noen, men gjør en fast avtale. På den måte kjøper du inn en tjeneste (husk at du må fylle ut en mva-skjema i den forbindelse - sta: det gjelder vel uansett om du er momsregistrert eller ikke?).
Du slipper ansvar for vedkommende, feriepenger, arbeidsgiver-avgift, m.m.

Selv foretrekker jeg å gjøre forretninger via folk som allerede har dette på plass.
 

sta

Medlem
sta: det gjelder vel uansett om du er momsregistrert eller ikke?).

Jepp, litt klønete skrevet av meg. Du må legge på mva. på kjøpsprisen uansett om du er mva-registrert eller ikke. Forskjellen er at hvis du er mva-registrert så fører du tilsvarende beløp som fratrekk på den inngående momsen, slik at det i praksis blir et null-spill.
 

Bransje

DaddyO
Som sta sier er det fordel med managed outsourcing. Slik vi opererer så har vi ledere som kvalitets sikrer tjenesten som blir gitt. En leier da en kvalifisert og dedikert "ansatt" som jobber for utvalgte bedrift og følger dems tids-skjema på hel eller deltid. Sånn sett så møter vi høye krav, som og selvfølgelig kreves. Fordelen er jo og at en vet en får kvalitet og en kan dekke mangen områder fra et enkelt kontor.. noe ala manpower f.eks.
Samt det blir veldig store kostnadsbesparelser.
 
Topp