Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Arbeid/oppdrags-kontrakt og kundemøter

Havers

Medlem
Hei!

Driver å skriver dette som jeg skal bruke med kundene. I en kontrakt som jeg fant på nettet som kan brukes som mal fant jeg "Eventuelle reise-/opphold/møtekostnader kommer i tillegg (spesifisér).".

Jeg har standar timepris på xxx som jeg fakturerer alle kundene mine som ikke ønsker fastpris, og har egentlig aldri hatt noe kundemøte med kunder jeg har fakturert (Bare gratisprosjekter for å få portefølje).
Hvordan gjør dere det med kundemøter, angående utgifter etc? (hvor mye) fakturerer dere under for møter? Hva gjør dere med reiseutgifter?

I selve kontrakten har jeg kommet frem til at disse punktene burde være med;
  • Partene
    - Denne kontrakten inngår mellom xx og xx, kontaktinformasjon, kontaktperson på vegne av xx osv?
  • Oppdragsbeskrivelse
    - Endringer av disse som gjør at prosjektet ikke lenger blir det samme prosjektet gjør at kontrakten avsluttes og arbeid gjort betales. Ny kontrakt med nye endringer signeres.
  • Bruksrettigheter
    - Her bruker jeg ofte samme grunnsystem på alle kunder, eller andre ferdigløsninger, hvordan burde denne formuleres?
  • Annullering/avbryting av prosjekt
    - Kill fee?
  • Pris og betaling
    - Denne blir relativ enkel tror jeg. Bare skrive avtalt pris og hvordan betaling foregår (Jeg sender faktura). Kanskje sende faktura hver gang beløpet passerer en viss sum på nye kunder?
  • Tvister
    - Er det en fin måte å formulere på at hvis det blir tvister om hva som faktisk er avtalt i forhold til kontrakten faktureres eventuelle advokatutgifter kunden? (Hvis kunden nevner advokat hørte at jeg hvis kunden viser sin burde jeg vise min)

De fleste kundene mine har vært veldig små firmaer/bekjente, og stort sett uten problemer med å få betalt etc, og stort sett gjort mye billigarbeid igrunn.

Hvordan teller dere timer? Jeg teller ganske cirka hvor mye jeg har jobbet, og trekker fra litt, som fort blir veldig mye mindre enn jeg faktisk har jobbet siden jeg jobber litt her og der.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. kill fee - slå dette sammen med pris/betaling. Er prosjektet bare *litt* stort er det lurt å ta en prosentandel på forskudd, som depositum eller hva man skal kalle det.

Hvor stor del må du avgjøre ut fra hvor stort prosjektet er, hvor trygg du føler deg på kunden (nytt eller etablert kundeforhold, innenlands/utenlands, hva slags firma er det - f.ex. enkeltpersonforetak/nuf/offentlig... og ikke minst - har firmaet betalingsanmerkninger e.l.?)

Så betales neste del enten når prosjektet er ferdig eller når man er kommet til et delmål, osv, avhengig av hvor stort prosjektet er. Jeg vil vel si at det er greit å dele opp når man begynner å komme opp i femsifra beløp. Det tror jeg aldri jeg har hatt noen kunde som har protestert på (derimot har jeg hatt kunder der denne oppdelingen har betydd at jeg bare tapte 5-6000 i stedet for 25....)

I tillegg tar du med at du har rett til betaling fram til det punktet i kontrakten der dere er, så hvis kunden f.ex. har godkjent delmål 1 men avbryter underveis i delmål 2, har du rett til betaling for delmål 1, i tillegg til at du har depositumet. Dette vil dermed - hvis du har delt opp jobben omtrent rett, sånn ca dekke opp for det du måtte ha gjort på delmål 2.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Ang. fakturering av møter o.l. så gjør jeg alltid det hvis det f.eks. er møte med tredjepart, som underleverandør. Innledende møte med kunde for å gå igjennom prosjektet fakturerer jeg ikke - det ser jeg på som en del av salgsprosess.

Hvis det er lengre reise, så fakturerer jeg også for denne tiden.

Reisekostnader er stort sett en liten togtur for meg, så fakturerer normalt ikke dette.
 

Havers

Medlem
Ang. fakturering av møter o.l. så gjør jeg alltid det hvis det f.eks. er møte med tredjepart, som underleverandør. Innledende møte med kunde for å gå igjennom prosjektet fakturerer jeg ikke - det ser jeg på som en del av salgsprosess.

Hvordan gjør du det med videre møter, etter at kunden har valgt deg?
 
A

aabbcc

Guest
Møter er en del av oppdraget. Og dermed naturlig å fakturere. Men dette kommer jo an på hva slags kontrakt du skriver. Jeg fakturerer som regel også reisekostnader, men om 30 kroner på bussen, så gidder jeg rett og slett ikke å ta meg bryet med å gjøre det.

Jeg er vant til å fakturere forløpende på månedsbasis på store oppdrag. Hovedgrunnen til å ikke drive med milepæl-fakturering for store oppdrag er at det ofte kan være andre i prosjektet som skaper forsinkelser.

Små prosjekter er det lettere å fakturere på ferdigstillelse og også lettere å bruke fastpris. Generelt unngår jeg fastpris på store prosjekter, da overskridelser kan komme på grunn av eksterne faktorer som andre leverandører og endringer i prosjektet.

Jeg ser i en viss grad an kunden - er det oppdrag som jeg liker å gjøre for hyggelige folk så er jeg mer villig til å jobbe litt ekstra.

ABC
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hvordan gjør du det med videre møter, etter at kunden har valgt deg?

Hvis det er fastpris på prosjektet fakturerer jeg ikke. Er det timepris (sjelden), så fakturerer jeg. Når det er sagt, så det sjelden behøv for møter etter at prosjektet er i gang. Det kan som regel avklares over telefon under testing.
 
Topp