Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Arg! Agenturer i Norge

Jeg driver å finner produkter til en ny nettbutikk, og mange av aktørene jeg ønsker å handle fra oppgir noen som har agentur på produktene deres i Norge.

Ingen av de jeg har besøkt nettsidene til nå har engang logoen til aktørene er ønsker å handle synlig når jeg åpner nettsiden. Ofte blir seg sendt videre til en nettbutikk som er svært useriøs ut rettet mot b2c markedet med noen få produkter som jeg ikke er interessert i.

Det er ingen god grunn til at jeg skal kjøpe fra en norsk agent, jeg får ingenting igjen for det bare dyrere produkter.

I et tilfelle fikk jeg opplyst at jeg måtte henvende meg til et selskap i danmark som var agent. Det er ingen god grunn for meg å handle fra et selskap i Danmark fremfor et selskap i England. Dette begynner å gå meg på nervene.

I et annet tilfelle kunne jeg velge mellom å kjøpe fra en agent i Sverge eller å kjøre ned til Nederland å hente varene selv.. og selskapet i Nederland er selv en agent :(

Jeg har full forståelse for at agenturer var praktisk i gamle dager når internett ikke fantes. Vi lever i 2012 virker ut som det er mange som ikke har forstått det :(

Vil tro at de i bunn og grunn taper penger på å ha agenter?

Vurderer å starte et datterselskap i England bare for å kutte ut mellomledd, noen ideer på det?
 
Frister å opprette firma i England for å kjøpe inn varer der fremfor i Norge.
 
Har ikke firma i UK samme rettigheter og forpliktelser som et firma i Norge (altså: når det gjelder å følge EU-direktiv på det aktuelle område her)?

Helt klart men det blir ofte lagt på en del i pris når det kommer et ekstra mellomledd i Norge. Ofte er det allerede flere mellomledd allerede før produktene kommer til landet det sendes fra for eks. England.
 

Erlend

Medlem
Faktisk svært viktig det du skriver om her abroke! Alt for vanskelig å skulle importere slik som det er i dag, i forhold til agenturer. (Dog varierer det fra produkt til produkt)
 
Faktisk svært viktig det du skriver om her abroke! Alt for vanskelig å skulle importere slik som det er i dag, i forhold til agenturer. (Dog varierer det fra produkt til produkt)

Jeg har vært i kontakt med omtrent 40 forskjellige selskaper fra usa, israel, taiwan til japan. Jeg var på varemessen Spring Fair International i Birmingham. Hvor det var over 3000 utstillere, det var omtrent 30 som kunne være av interesse for min del. Mange av dem beklaget at de ikke kunne selge direkte til Norge og henviste meg til selskaper som hadde agentur på hele skandinavia ved selskapet ofte var i Sverige eller Danmark. Derimot om jeg hadde hatt en europisk selskap, eller enda bedre et selskap i England ville jeg spart penger ved å slitte enda et mellomledd og fått bedre betingelser.

Ofte er det sånn at de som har agentur ikke en gang har nevnt at de har agentur på sine nettsider. I stede blir man henvis til en amatørmessig nettbutikk hvor de selger forskjellige merker.

Nå skal det nevnes at det er mulig at det kan være fordel med agentur på noen produkter og produkt grupper. Var for eks. i kontakt med et selskap i USA som hadde omtrent 10 produkter alle relativt rimelig og ikke noe jeg tror kommer til å selge mye. Men for å handle fra dem måtte man kjøpe for 25.000 dollar. Hvem i alle dager kjøper badeender for den summen? Hehe.

Jeg jeg gjerne skulle sett er gjerne et engelsk selskap som kan kjøpe på vegne av meg. Og som er en relativt stor aktør som tar en liten sum for å gjøre dette. Når de som har agentur på et produkt i Europa igjen har gikk agentur til et selskap i Sverige, så er det umulig at dette ikke fordyrer prosessen.
 

spikre

peterhamre.no
Agentur er vanlig og det er kanskje mer fornuftig å innfinne seg meg dette, enn å lage en masse bråk rundt det. Dog har EU-direktivet gjort det mulig for deg å kjøpe fra f.eks. Hellas, også selge i Norge. Agentur er en avtale mellom leverandør og importøren (ofte grossist). Den regulerer ikke hvem som kan selge varen ut til markedet (foruten for importøren med agenturet).

Kjøp i et billig EU-land og selg dyrt i rike Norge ;-)
 

Johan

Medlem
Det er vel også et spørsmål om hva du er ute etter. Ønsker du dropshipping eller å kjøpe større varepartier. Mange av de produsentene/leverandørene jeg har vært i kontakt med har en policy om ikke å selge stykkvis eller små kvanta fordi dette er for dyrt. Jmfr ditt eksemper om 25.000 badeender. Min erfaring er at innen Europa må du ofte kjøpe en europall eller for et visst beløp før de tar ordren din. Senest i dag traff jeg på en produsent som sa at dersom han ville selge småordre hadde han startet sin egen nettbutikk og betjent verdensmarkedet selv. Bare sånn mal appropos.

Når agentene ikke gidder å selge i et marked, da burde leverandøren så absolutt revurdere avtalen med agenten, men det er en annen skål.
 
Topp