Kjapp og trygg hosting for Wordpress

AS betale for privat garasje

Steve Cash

Medlem
Dette henger ikke helt sammen, du sier du skal bygge privat garasje, men at aksjeselskapet skal eie den? Da er det ikke en privat garasje, det er et næringsbygg eid av aksjeselskapet du eier.

Greit, jeg skjønner i og for seg hva du mener (tror jeg). Du lar aksjeselskapet betale for byggingen av garasjen, og dermed får du avsrkivning og eventuelt fradrag for merverdiavgift for stedet der du skal sette bilen din, og så dekker du deg bak at også foregår næringsvirksomhet der. Dette var kanskje ingen pen og høflig tolkning, men det er vanskelig å tolke innlegget ditt på noen annen måte.

Og dette går jo an, hvis du bare gjør det på riktig måte. Først og fremst må du ha tillatelse til å sette opp et næringsbygg på eiendommen, ditt eget AS må inngå en avtale med deg om bygging på din grunn, og hvis du også skal ha privatbil der, må du betale leie til ditt eget AS, hvis ikke blir det uttaksbeskatning. Den delen som brukes som privat garasje får du ikke mva-fradrag for.Hvis aksjeselskpet eier bilen blir det noe annet.

Den dagen du selger vil det være aksjeselskapet som selger garasjen, og betaler skatt av eventuell gevinst, og du selger huset som privatbolig. Eventuelt kan du kjøpe garasjen av selskapet til markedspris først.

Merk også reglene om justering av mva. Dvs. at hvis merverdiavgiften utgjør mer enn 100 000 og du selger innen 10 år må selskapet betale tilbake en forholdsmessig del.

Edit: En annen måte å gjøre dette på er at du bygger garasjen selv, og leier ut areal til selskapet. Også dette krever en leieavtale, og leien må settes til markedsverdi, dvs. hva en annen ville ha betalt for å leie hos deg. Problemet er at dette ofte blir et lavt beløp, ukjente vil som regel ikke betale veldig mye for å leie seg inn i en privatbolig. Men fordelen er at leien etter nærmere regler kan bli skattefri, og det er uproblematisk når du skal selge.

Hvis det er meningen at selskapet ditt skal bruke hele garasjen til sin virksomhet, så faller mange av innvendingene min ovefor bort, men innlegget ditt tyder på at garasjen også skal benyttes til egen bil, og i så fall må du trå varsomt.
 
Sist redigert:

hvaer

Medlem
Ett element som jeg ser ikke kommer frem, som min far har fått føle er at når næring eier byggene, så blir eiendomsskatten mye høyere. Han fikk 9000 kroner mer i året over natten, fordi han leide ut bygninger til seg selv.
 

Steve Cash

Medlem
Det er et godt poeng, det er verdt å sjekke hvor mye det vil slå ut for den planlagte garasjen/kontorbygget.

En annen ting som må sjekkes er om det er lov å føre opp næringsbygg på eiendommen, hvis det er et byggefelt er ikke det sikkert. Men akkurat det vil jo en korrekt byggesøknad gi svar på vil jeg tro.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Husk at det er noe som heter "ulovfestet gjennomskjæring", som handler om at dersom formålet med det du gjør - eller måten du gjør det på - er å spare skatt, så kan skatteetaten skjære igjennom og skatte deg med normal skattesats pluss 30-60% straffeskatt.

Det du gjør trenger ikke å være ulovlig, det må bare gå på tvers av det som er lovens hensikt. Det er umulig å lage et lovverk som tar høyde for absolutt alle forhold, så derfor har man slike ting som ulovfestet gjennomskjæring for å liksom "ta" de som utnytter smutthull.

Etter mitt syn vil det å la ditt AS bygge en garasje på din tomt for å kunne trekke fra f.eks MVA, og/eller andre skatter, være ytterst nært grensen for det man kaller skatteunngåelse - og da er selvfølgelig ulovfestet gjennomskjæring også aktuelt.

Du kan be skatteetaten om en såkalt bindende forhåndsuttalelse slik at du på forhånd får avgjort om garasjebyggingen er grei eller ikke. Er det godt begrunnede forretningsmessige forhold tilstede er sjansene gode for at skatteetaten sier at det er OK.
 

hansson

Langveisfarende
Løsningen TS tenker på kan være aktuell hvis AS-et driver f.eks. en nettbutikk hjemmefra, og så vokser butikken og lageret ut av huset. Da er det naturlig at man bygger lager/kontor/garasje (man må kanskje kjøre til posten daglig?) på privat tomt og i tilknytning til huset der aktiviteten har foregått så langt. Hvis det er andre typer aktiviteter som skal foregå i gar.. eh næringsbygget det kanskje være naturlig å velge en annen plassering enn inne i et boligfelt. I alle tilfeller vil kanskje skatteetaten stusse på at næringsbygget er utformet som en garasje først og fremst.
 
Topp