Kjapp og trygg hosting for Wordpress

automatisk input til webside

Kassimaja

Geocacher
Jeg aner ikke hvilken kategori som passer best, men siden jeg er mest vant til svada så legger jeg dette her.

Tenk deg en nettside med mange felter som skal fylles inn og dette er noe du skal gjøre igjen og igjen til det kjedsommelige.
All informasjon ligger i et regneark. Finnes det noen mulighet til å automatisere dette? Er det ikke noe som heter macro? Kan dette brukes?
 

Kassimaja

Geocacher
Auto fill er uansett en kjempejobb. Jeg ser fram til utfylling av omtrent 1000 skjemaer og håper det kan finnes en enklere måte å gjøre det på. Det er omtrent 3 felter i hvert skjema så det vil ta fryktelig mye tid hvis det ikke er en måte å forenkle det på
 

adeneo

Medlem
Regneark kan konverteres eller lagres som både det ene og det andre, så det er sikkert ikke umulig å få det inn i ett eller annet, spørsmålet blir mer hva dette er og hvordan det skal gjøres?

Skal det fylles ut et skjema på en ekstern side eller egne sider hvor man har tilgang til server osv. Bruker skjemaet POST/GET eller en Ajax funksjon for innsending ?

Dersom du har svaret på sistnevnte kan du lage et script som som sender dataene direkte i stedet for å fylle ut skjemaet hver gang. For eksempel vil en GET request ha en querystring med dataene fra skjemaet, slik at du i stedet generer url'er dynamisk ut i fra dataene i regnearket osv.
 

Kassimaja

Geocacher
Men mange av feltene skal ha forskjellig info fra gang til gang. Kan et slik autofill hente ut forskjellig info fra gang til gang fra et regneark? Pek meg gjerne i riktig retning ;)
 

adeneo

Medlem
Det ser ut som skjemaet bruker POST, men det er noe javascipt der også, det må nok prøves og feiles litt. For å sende en POST request med cURL gjør man noe sånt:

PHP:
$Name = 'Kassimaja';
$Email = 'Kassi@maja.com';
$Message = 'eg synar nettsia di';

curl_setopt ($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, "Name=$Name&Email=$Email&Message=$Message");

Du må selvfølgelig sette opp resten av cURL, og finne navnene på de forskjellige feltene i skjemaet, og sende navn=data osv.

Så er det bare å hente inn dataene fra regnearket, og kjøre en loop som fyller inn de rette variablene og sender POST requesten :eek:
 

RipZ

Medlem
I grove trekk har du to alternativer:

1) Skrive en macro i excel som går gjennom alle rader i regnearket og fyller inn felter / laster opp data for deg.

2) Konvertere regnearket til et format som enkelt kan leses inn i databasen (men da trenger du hjelp fra systemadmin).

Har du grunnleggende programmeringsferdigheter bør det være en grei sak å skrive en macro.
 

adeneo

Medlem
Nå lagrer vel excel både i xml og csv format, som er enkle å benytte i PHP.

Er ingen office ekspert, men så lenge dataene skilles med noe ved lagring i xml (liker det formatet best), så er det ikke noe hokus pokus å finne frem dataene igjen i PHP.
 
Topp