Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bøker

stigolsen

Member
Hei,

Jeg leser nå "webprogrammering i PHP, 3. utg" av Svend Andreas Horgen.
Den er litt tung å gå gjennom, og jeg må ofte ty til andre kilder (nettdokumenter, youtube etc) for å underbygge eller for å i det hele tatt å forstå. Jeg sitter egentlig ganske overaskende mye fast, og jeg mener boken har vesentlige mangler, og er veldig dårlig pedagogisk tilrettelagt for oss som ikke kjenner PHP særlig godt fra tidligere. Jeg har flere ganger gjort tester hvor jeg har lært et tema utenfor boken, for deretter å vende tilbake og lese kapittelet på nytt og spørre meg selv; kunne jeg forstått dette kun ved å bruke boken som hovedkilde? Svaret er ofte nei.

Har dere andre bøker å anbefale? Finnes andre gode bøker på norsk?

Mvh Stig
 

xdex

Medlem
Når det gjelder webprogramming i PHP, så har jeg 2.utg liggende ett sted.. Dette er en helt ok bok for nybegynnere, og finnes ikke vanskelig. Problemet med bok nummer 2, var at det var endel feil i koden, som du selv måtte "finne ut av". På nettsidene til Svend Andreas, som tilhører boken, ligger de fleste feilene opplyst. Hvis du sliter med denne boken, er jeg redd du vil slite generelt, dette er en nybegynner bok, og den er veldig enkelt opplagt.

Du lærer hva du må, fra start til slutt. Men, database delen (som kommer i slutten av boken) er udatert, og her må du heller begynne å se på OOP og finne alternative løsninger i forhold til PHP (hint: mysqli).

Det finnes ingen gode bøker på norsk, og det vil helt sikkert aldri komme en god norsk bok. Jeg vil anbefale deg å finne deg en god engelsk bok, disse gir langt mer mening, og forståelse. Du blir uansett nødt til å forholde deg til php.net, som også står på englesk, uavhengig av om læreboken er på norsk, eller andre språk.

Når det gjelder bøker jeg selv har lest og anbefaler finner du dem her,


Dersom du sliter med engelsk kunnskaper, vil all lære av programmering bli vanskelig, da teorien bak alt, blir veldig avansert når du begynner og bli flink til basis oppgavene. Det er viktig og forstå hvorfor, ikke bare at det fungerer, men hvordan det fungerer.

Hvis du sitter fast, har problemer eller ikke forstår, finnes det en haug av dyktige folk her på forumet som gjerne hjelper deg, inkludert meg selv. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.
 

stigolsen

Member
Takk for gode boktips!

Det jeg forsøkte å få frem er at jeg kommer stadig over kilder som forklarer de ulike konseptene vesentlig bedre enn det gjøres i denne boken. Mange kilder jeg har kommet over har en mer pedagogisk måte å forklare konseptene på, gir en bedre bakgrunnsforståelse og setter eksemplene inn i en større kontekst som gjør at man forstår hvorfor det er akkurat slik.
Jeg har ikke noen problem med å forstå at boken blir solgt som en nybegynnerbok, men ikke alle nybegynnere sluker alt rått. Noen ønsker en bakgrunnsforståelse og logisk forklaring på hvorfor det er akkurat slik, samtidig som det ofte er viktig å gi et større overblikk så man kan knagge eksemplene til reelle situasjoner.
Denne boken har nok av eksempler som faktisk ikke står seg helt alene, uten å være nødt til å søke litt hjelp utenfra.

Stig
 

xdex

Medlem
Har du forslag til bøker man bør lese etter dette? Altså etter at man var vært gjennom de typiske temaene i f.eks. Horgens bok.

Det vil være naturlig og lære seg OOP, eller velge en bok som er relatert til dette. Det er selvfølgelig også viktig å forstå database strukturen, og hvordan dette gjøres i php. Avhengig av hvilken bok du leste først, kan du selv finne ut om du ønsker og lære om mer avansert database-bruk.

Ellers er dette en god bok når det gjelder objekt orientert programmering, http://www.amazon.com/PHP-Advanced-Object-Oriented-Programming-QuickPro/dp/0321832183

Takk for gode boktips!

Det jeg forsøkte å få frem er at jeg kommer stadig over kilder som forklarer de ulike konseptene vesentlig bedre enn det gjøres i denne boken. Mange kilder jeg har kommet over har en mer pedagogisk måte å forklare konseptene på, gir en bedre bakgrunnsforståelse og setter eksemplene inn i en større kontekst som gjør at man forstår hvorfor det er akkurat slik.
Jeg har ikke noen problem med å forstå at boken blir solgt som en nybegynnerbok, men ikke alle nybegynnere sluker alt rått. Noen ønsker en bakgrunnsforståelse og logisk forklaring på hvorfor det er akkurat slik, samtidig som det ofte er viktig å gi et større overblikk så man kan knagge eksemplene til reelle situasjoner.
Denne boken har nok av eksempler som faktisk ikke står seg helt alene, uten å være nødt til å søke litt hjelp utenfra.

Stig

Da ville jeg rett og slett bare bytte ut boken, hvis du ikke liker fremgangsmåten og lærdommen. Alle forfattere har sin måte og lære vekk kunnskapen på, jeg hadde ikke noe problem med og forstå boken back in the days. Som nevnt over har jeg gitt deg andre alternativer, som kan være lettere eller bedre for deg å lese.
 

stigolsen

Member
Du skal ikke se bort i fra at min manglende forståelse fører meg tilbake til dette forumet for litt hjelp innimellom. Takk! :)
 
Topp