Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Balanseregnskap i Næringsoppgave 2

andy80

New Member
Hei.

Er "ny" på forumet her, men må innrømme at jeg har snik-tittet en stund uten å ha registerert meg :)

Håper noen kan gi meg et tips eller en liten forklaring på et problem:

Har opprettet et NUF som vi begynte å få litt inntekter på i fjor.
Må innrømme at jeg syns det har vært litt dårlig opplysning fra skatteetaten når forskjellige papirer skal inn, men jeg burde nok undersøkt bedre selv.

Uansett: Mva-oppgaven og lønns- og trekkoppgave leverte jeg i tide, men selvangivelsen har sklidd "mellom to stoler", dvs. jeg har vel ventet på et skriv med info om når dette skulle leveres, det kom aldri, og har gått i glemmeboken min.

Nå er jeg seint ute, og vet at det trolig vil komme tilleggsgebyrer osv. Uansett vil jeg bare få dette ut av verden snarest..

Vertfall: Har et NUF-selskap som driver med it-tjenester, design og nettsider. Vi omsatte i fjor for i overkant av 100 000. Jeg har full jobb utenom, og har derfor ansatt kona mi for å ta en del av dette arbeidet. Det er kun hun som får utbetalt lønn.

Jeg har forsøkt etter beste evne å ta vare på bilag og har ført regnskap, der jeg har nummerert bilag og kontoført dette.

Av inntekter har vi fakturering for utført arbeid mot kunder.

Av utgifter har vi i hovedsak lønn, Årsbetaling for vedlikehold av NUF, samt innkjøp av noe datautstyr (ca 3000 kr,-), samt webhosting og domener.

I tillegg gav jeg firmaet et lite lån for betaling av utgifter, da vi ventet på innbetalinger fra kunde. Lånet er enda ikke tilbakebetalt, så det var fortsatt gyldig 31/12.

Resultatregnskapet ser veldig greit ut, har har fylt ut alt her, og ting ser ut til å stemme med mine beregninger (resultatet)

Det som imidlertid ble meget forvirrende for meg, var balanseregnskapet. Jeg kan heller ikke finne noen særlig god forklaring på dette, for en som aldri har gjort dette før.

Jeg har gjort regnskapsføring med balanse (dobbel bokføring) i et excelark, så har jo kontroll over alle postene/kontoene mine..

Det jeg imidlertid er svært usikker på, er om Balanseregnskap i Næringsoppgave 2 er totalt for hele året, eller om det er pr 31/12-12 kl 24.00 ?

Her er det jeg har tenkt:

1280 Kontormaskiner o.l. - Verdien på innkjøpt materiell i 2012 (?)
Evt. 1290 - hva kan settes inn her?

1500: Kundefordringer: Utsendte fakturaer til kunder som ikke var betalt pr 31/12-12
(ELLER alle fakturaer som er sendt til kunder i løpet av 2012?)

1900: Kontanter i firmaet pr 31/12
1920: Bankinnskudd: Balanse i banken pr 31/12 ref. utskrift fra banken.
2250 Gjeld til ansatte og personlige eiere (mitt lån til firmaet - eller skulle det vært ført under 2910? Lånet skal ihht. nedbetalingsplanen gå over 1,5 år)
2740 Skyldig merverdiavgift - (Skyldig mva pr 31/12- ref mva-oppgjøret som ble innsendt i 2013)
2770 Skyldig arbeidsgiveravgift (Skal det tas med noe for siste termin i 2012, som ble betalt 15.01.13 ?)
2949 Lønn, feriepenger o.l. (Hva skal føres her? Skyldig lønn pr. 31/12? Altså lønn for desember mnd (bet. etterskuddsvis) og opptjente feriepenger?

Problemet mitt er at jeg får beskjed om at: Postene 9400 og 9650: Det er differanse mellom Sum debet og Sum kredit i balansen i næringsoppgave 2 (RF-1167).


Noe som selvsagt stemmer, da det er flere kontoer/poster som jeg ikke har lagt inn i balanseregnskapet..

Håper noen kan bekrefte om det jeg har tenkt stemmer eller ikke, da jeg ble meget forvirret over dette balanseregnskapet, som ikke står særlig godt beskrevet..

Evt: Where did I go wrong?

På forhånd tusen takk for svar!
 

Steve Cash

Medlem
Post 1280: Hvis du bare har kjøpt inn utstyr for ca. 3000 kroner, og heller ikke har brukt tinginnskudd ved stiftelse av selskapet, blir det ingenting til aktivering i 1280 eller 1290.

Post 1500: Det er balanse ved årets slutt du skal sette opp, derfor er det bare ikke mottatte beløp 31.12.12 som skal stå i denne posten.

Post 2250: Antakelig er dette et kortsiktig lån, så 2910 er bedre.

Post 2770: Det gjelder det samme her, det er gjeld pr. 31.12.12 som skal føres.

Post 2949: Ja, stemmer.

Hvis du i tillegg får egenkapitalen riktig, så skal postene 9400 og 9650 bli like.

Forøvrig anbefaler jeg å lese Rettledning til RF-1167 Næringsoppgave 2.

Husk at du i tillegg til ligningspapirene må sende årsregnskap og årsberetning til Regnskapsregistret. Hvis en unnlater å gjøre det, påløper det gebyr på flere tiltusener til slutt.
 

andy80

New Member
Hei, og tusen takk for svar, Steve.

Jeg mener å ha lest veiledningen grundig, men må visst gjøre dette igjen :) Det meste så greit ut, men akkurat dette med balanseregnskapet må jeg innrømme jeg sliter litt med.

Bare et spørsmål: Kan det være +/- tegn foran summen som lurer meg? Jeg får fortsatt ikke alt i balanse :S Postene 9400 og 9650 samsvarer ikke. Skal gjeld settes med minus foran? Jeg trodde dette sa seg selv?

Mulig jeg har misforstått hele balanseregnskapet. Hva skal til for at postene "aktiveres" som du skriver?

Er det f.eks. min. 15000 kr i post 1280?
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
En skal ikke skrive gjeld med minus foran. Poster har bare negativt forten hvis de har motsatt verdi av det som er normalt, men da er det som regel bedre å flytte tallet over til motsatt side. F.eks. hvis en har mva til gode føres det som kortsiktig krav i stedet for som negativ gjeld.

Kr. 15 000 er egentlig grensa for skattemessig aktivering, mens dette er et finansregnskap. Likevel kan en i praksis bruke samme grense i finansregnskapet, i alle fall i små foretak. Men hvis det bare gjelder datautstyr til 3000 kroner så går det direkte til kostnad, post 6500.

Det er mulig det er egenkapitalen som er problemet, det er ofte der det skjærer seg. NUF har ikke aksjekapital, dermed blir det bare opptjent egenkapital. Den skal føres i post 2059, hvis dette er første driftsår blir den (antakelig) lik resultatet. Føres uten fortegn hvis egenkapitalen er positiv, med negativt fortegn hvis den er negativ.
 

andy80

New Member
Det er mye mulig at det er egenkapitalen som har lurt meg ja!

Takk for svar nok en gang, skal sjekke dette :)

En annen ting du kanskje kan svare kjapt på:
(RF-1028)
"Er selskapet direkte eller indirekte eiet av selskap i utlandet?"

Hvordan blir definiskjonen på dette?
Det er et NUF, har et LTD i England der firmaet som opprettet dette for oss bare sender inn nullregnskap. Blir det regnet som at dette selskapet "eier" NUF'et da?
 

Steve Cash

Medlem
NUF er en avdeling, ikke et selskap, så det blir feil å svare ja på det spørsmålet. Derimot er det er spørsmål på linja under om det er en filial. Der må svaret bli ja. Jeg begynner å bli trøtt nå, men jeg mener det må bli slik.
 

andy80

New Member
Tusen takk for mange gode svar!

Setter stor pris på det.. Begynner å bli trøtt jeg også, men håper næringsoppgaven snart er i boks :)
 
Topp