Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bare tull med Canal Digital bredbåndstelefon / fast telefon

Tonny Kluften

Administrator
Jeg hjelper ei jeg kjenner med å få opp fasttelefon fra Canal Digital, men det har gått en mnd. uten at de har klart å finne feil som gjør at tlf ikke virker. Så nå sa jeg opp hele greia og bestiller nytt nummer, hun må ha dette. Skulle ikke tro at Canal Digital levde i 2012. Jeg har aldri hatt Canal Digital, er de virkelig så dårlige til vanlig?
 

Mortenxx

Medlem
Prøv å beskrive problemet litt mer oversiktlig, så kanskje noen skjønner årsaken?

Jeg har ikke Canal Digital, men jeg har jo fått tilbud fra dem en eller annen gang for noen år siden. Men det kan godt hende at andre skjønner problemet, eller kan bidra med opplysninger.

En typisk måte å beskrive ting på er hva som finnes av utstyr og hvordan det er koblet, fra kabelen kommer inn i huset via alle mulige "bokser", til der problemet er synlig.

Eks.:
Kabel inn fra Canal Digital --> uttak i vegg --> "boks nummer 1" (hva den er, hvilket utstyr den går videre til) --> "boks nummer 2" (utstyr koblet til den) --> utstyret hvor problemet merkes.

Bredbåndstelefoni er såvidt jeg kan skjønne koblet til en RUTER (ROUTER), som igjen forsyner datamaskiner med nettverk (trådløst eller kablet).

Hvis du oppgir navnet på ruteren kan jeg prøve å sjekke den på nettet, prøve å finne en manual? Jeg er relativt rutinert på å bla gjennom manualer, men jeg har ikke peiling på bredbåndstelefoni (men rutere skjønner jeg godt).
 

Mortenxx

Medlem
Prøv å beskrive problemet litt mer oversiktlig, så kanskje noen skjønner årsaken?

Jeg har funnet en beskrivelse av standard tilkobling:
https://kabel.canaldigital.no/Kundeservice/Hjelp-og-stotte/Telefoni/Installasjon/

Denne beskrivelsen er i grunnen grei nok. Jeg vet ikke hva den ene lille boksen er, men den andre er et MODEM, med uttak til telefon (grønn), inntak fra "liten boks" (gul), PC eller ruter (grå såvidt jeg husker), strømtilførsel.

Sånne tegninger hjelper når man skal forsøke å forstå et problem, men jeg ble ikke så veldig mye klokere av den. Heller ikke av de andre hjelpesidene der.

Hvis du finner ut FABRIKAT / MODELL på modemet kan jeg prøve å finne en manual med bedre feilsøkingstips?

EDIT:
Oops, jeg så ikke posten din før jeg postet min egen. Jeg glemte å oppdatere tråden først.
 
Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
Et normalt spørsmål her vil være:
"Hva hadde hun som fasttelefoni-løsning FØR hun bestilte bredbåndstelefoni fra Canal Digital?"

Hvis svaret f.eks. er "Tidligere hadde hun fasttelefon fra Telenor, med en ISDN-boks plassert et annet sted, men med normale telefonuttak i veggen (små plugger, "RJ11 plugg")", så kan det hende at folk kanskje gjenkjenner et problem de selv har vært borte i men som er ukjent for meg.

Så ett av pointene med å stille spørsmål er for å gjøre det mer gjenkjennbart for andre, for folk som kanskje har vært borte i det samme selv.
 

Tonny Kluften

Administrator
Vel. det er et problem som 8 personer på support ikke klarer å identifisere samt at 3 personer på 2. linje support ikke har klart det. Oppkoblingen er riktig så det er ikke der det ligger, det er nett gjennom begge boskene (begge boksene er skiftet ut). Det er bare ikke summetone. Men det spiller ingen rolle nå for det er sagt opp.
 

looper

Medlem
Det er ikke det materielle Canal Digital har problemer med, var litt mer av det før. Men de har en svært dårlig kundeservice til sammenligning med andre tilbydere.
 
Topp