Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bedrageri

Bromzen

New Member
Hei alle sammen, jeg har et par spørsmål angående et problem jeg har. For 2-3 måneder tilbake fikk jeg en melding av en kompis om å lage en logo til en person, dette vil jeg få betalt for. Etter et par dager ble jeg ferdig, vi lagde en avtale med ''personen'' for å møte og skrive en kontrakt. Kontrakten var at vi gir fra oss retten til de to logoene som vi har lagd og at vi skulle få betalt for arbeidet. Kompisen min skrev under på alle kontraktene, men det gjorde ikke jeg fordi han skulle ''representerer'' oss.

Problemet er at her om dagen fikk jeg vite fra kompisen min at personene som kjøpte logoene våre ble ''douche''. Han ville ikke betale for arbeidet vårt fordi han mener vi ikke betalte MVA, noe jeg er usikkert på hva han mener. Her er hva kompisen min sendte til meg :
''Husk at dere ikke betaler mva da, og da er det ikke krav at vi heller betaler
en faktura på 500kr og en på 700kr
totalt 1200kr''

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre i denne situasjonene her?
 

adeneo

Medlem
Hva du gjør videre kommer vel an på om vedkommende har rett eller ikke ?

Er du merverdiavgiftspliktig, altså er omsetningen over grensen, og skulle du ha betalt merverdiavgift, men har unnlatt å gjøre det ?

Har du fakturert med mva og ikke er registrert i mva registeret ?

uansett er vel inkasso veien å gå for krav som ikke gjøres opp etter avtale.
 

Bromzen

New Member
Vi er ikke et selskap og som jeg vet så må et selskap har mer enn kr. 50,000 i omsetning i en periode på 12 måneder plikter å registrere seg i merverdiavgiftsmanntallet. Og dette har vi ikke. Dette var en liten jobb som vi tok fordi han er ''bekjent''
 

zapotek

Medlem
Ble litt rotete første innlegget ditt. Er det sånn å forstå at han nekter å betale noe som helst fordi dere ikke er et MVAregistrert firma?
 

adeneo

Medlem
Nei, han kan ikke nekte å betale kun fordi dere ikke er mva pliktige dersom fakturaen ellers er reell og dere ikke har fakturert med mva. uten å stå oppført i mva registeret, og dersom det foreligger en bindende avtale.
 

Msites Ltd

Livsnyter
#1 Har dere fakturert med mva, så har de all rett til å returnere faktura og vente med betaling.

Løsning: Send ny faktura uten mva

#2 Har dere fakturert uten mva og de nekter å betale.

Løsning: Send purring/inkassovarsel med med frister etter loven, etter dette kan du gå videre til inkasso.
 

Bromzen

New Member
#1 Har dere fakturert med mva, så har de all rett til å returnere faktura og vente med betaling.

Løsning: Send ny faktura uten mva

#2 Har dere fakturert uten mva og de nekter å betale.

Løsning: Send purring/inkassovarsel med med frister etter loven, etter dette kan du gå videre til inkasso.

Hei takk for svar, men som sagt så er vi ikke et selskap. Kan vi da sende faktura? Hvis ja, kunne du forklare hvordan.
 

Bromzen

New Member
Hei alle sammen, jeg har et par spørsmål angående et problem jeg har. For 2-3 måneder tilbake fikk jeg en melding av en kompis om å lage en logo til en person, dette vil jeg få betalt for. Etter et par dager ble jeg ferdig, vi lagde en avtale med ''personen'' for å møte og skrive en kontrakt. Kontrakten var at vi gir fra oss retten til de to logoene som vi har lagd og at vi skulle få betalt for arbeidet. Kompisen min skrev under på alle kontraktene, men det gjorde ikke jeg fordi han skulle ''representerer'' oss.

Problemet er at her om dagen fikk jeg vite fra kompisen min at personene som kjøpte logoene våre ble ''douche''. Han ville ikke betale for arbeidet vårt fordi han mener vi ikke betalte MVA, noe jeg er usikkert på hva han mener. Her er hva kompisen min sendte til meg :
''Husk at dere ikke betaler mva da, og da er det ikke krav at vi heller betaler
en faktura på 500kr og en på 700kr
totalt 1200kr''

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre i denne situasjonene her?

EDIT!!

Takk for alle svarene folkens, setter stor pris på det. Sendte en melding til personen som kjøpte logoene og fant ut at han hadde sendt pengene 21 januar til kompisen min allerede. Fant ut til slutt at du skal aldri stoler på vennene dine.
 

quicktech

Medlem
I etterpåklokskapens ånd; Spesifiser alltid om din pris er pris inklusiv eller eksklusiv mva før avtalen inngås - skriftlig. E-post er godt nok. Nummer to, ikke tro på hva som helst. Snakk direkte med kunden din og ha en ærlig avtale om provisjon/kickback til dine salgsrepresentanter.
 
Topp