Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bedriftspresentasjon - Nervøs

typisk

Utvikler
Hei!

Holder på å planlegge en presentasjon for en bedrift jeg jobbet for i litt yngre dager. Kjenner ikke sjefene personlig, men vi er "friends på facebook".
Bedriften er et lokalt bakeri, med et par kafeer.

Bakeriet har ingen nettsatsing - verken facebook eller nettside. Siden jeg er student og ønsker å vise hva jeg kan innen SEO og webutvikling er dette en perfekt mulighet. Det jeg sliter med er hvordan jeg skal vise fram at de trenger en omfattende nettsatsing. Jeg har tenkt på dette i hele natt, samt hvordan jeg skal prise dette. Har kommet til følgende:

- Gi en totalpris for nettstedet, ca 8000,- avhengig av hva de vil ha.
- Månedlige kostnader, ca 4 arbeidsdager. Dette er vedlikehold, skriving av artikler (100-600) ord, samt booste opp facebook-likes. I tillegg ha dialog på facebook, arrangere konkurranser, samt kampanjer.

Prisen blir da:
8000,- etablering og ca 4000 kr/mnd
Totalpris 1 år: 48 000

Jeg vet at de vil bli avskrekket av disse prisene, men må prøve overtale de. Har tenkt å nevne eventuelle kampanjer - f.eks om noen liker oss på facebook kan de hente 1-3 boller, siden vi liker de også. Tenkte også å ta med at de vil aldri få en slik mulighet igjen, for jeg er dypt engasjert i dette prosjektet for å vise hva jeg kan - og vil gjøre mitt beste for å få en knallgod første referanse. Jeg må overbevise at de får mersalg (ROI) av den nettlige satsingen, men vet ikke rett strategi.

Høres dette feil ut? Priser jeg meg for lavt\høyt? Hva ville du sagt om en student kom å krevde 48 000,- for at din bedrift skulle på nett? Burde jeg hyle ut om avanserte ting SEO, Google Places o.l? Burde jeg nevne annonsekostnader som vil komme (facebook-ad)?

Det er store muligheter her for personlig utvikling, føler at jeg klarer å sprette facebooksiden til 3000 tilhengere på et par dager, med innbyggertall på ca 19000.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Ikke godt å vite om firmaet vil steile over forslaget ditt. Hva er bakgrunnen for at du skal komme med forslag? Har firmaet gitt deg i oppdrag å komme med et forslag?

Hvis firmaet i utgangspunktet kun vil ha en nettsatsing a la "presentasjon av varer og tjenester på en tørr nettside", er det jo ikke sikkert det er så smart å foreslå bolleutdeling via Facebook....
 

typisk

Utvikler
Bakgrunnen er rett og slett for å få god en referanse for å vise fremtidige arbeidsgivere. Er ferdig med studiene til neste år og har lyst å vise resultater innen ett år.

Når det gjelder bakeriet og nettsatsing, så ser jeg bare fordeler. Det å pleie kundeforhold på Facebook må vel være det beste som fins? Kanskje jeg strekker litt over min hatt mtp nettmarkedsføring, men kanskje jeg burde høre med de hva de trenger - istedenfor å komme med den spec-lista.
 

typisk

Utvikler
Forklar de hvor mye de kommer til å tjene på dette. Eller har du ikke regnet på det?
Hva med å jobbe for timelønn istedenfor fastpris?
Har ikke regnet på dette. Ikke vet jeg hvordan det skal gjøres, så om du kunne være behjelpelig med det hadde vært knall :cool:
Har tenkt på timelønn, men da tenker jeg at de tenker at det blir uoversiktelig pris.
 

tveiten

Medlem
Hei,

Det jeg umiddelbart tenker er at om jeg hadde vært dem og du kom til meg som student så jeg blitt litt betenkt med en pristagg på 48 000,-. For en bedrift som tydeligvis ikke har en nettilstedeværelse så vil de nok anse hele prisen som "nettsidesaken" og der er jo klar forskjell på produksjonskostnaden for nettsiden og prisen for innhold og pågående markedsføringskampanjer men det er ikke sikkert kunden er kompetent nok til å se det, og det å forestille seg å bruke nærmere 50 tusen på noe slikt kan være tung å svelge for dem.

Har du gjort noe research i proff.no på hvordan selskapsøkonomien dems er?

Hva slags type område er bedriften plassert på, bygd/tettsted/liten by?

Hvor mange konkurrenter har de?

Er de 8000 også inkludert facebooksiden?

Hvor mange av innbyggerene har facebook? Å få 3000 ut av totalt 19 000 innbyggere til å like en facebookside er nesten 16%, og det er ganske bra å få til på noen få dager.. Så jeg tror det kan skremme dem litt da jeg personlig føler det er litt hårete mål. Jeg ville heller fokusert på muligheten en facebookside gir dem til å kommunisere enkelt til potensielle kunder på jevnlig(daglig?) basis og med en enorm mulighet til å måle responsen i real life.. De kaster ikke bort titusener på en tv reklame uten å vite om innholdet er målrettet nok og har effekt, de merker fort hvilke kampanjer får folk opp av godstolen og inn i bakeriet og kafeene.

Jeg tror det vanskeligste her er månedssaken, så jeg ville aldri presentert dem for en 12 måneders pris, men heller satt opp mål og milepæler, og forhandlet underveis. Hvis de merker at du skaper økning i kundemasse så er de nok gjerne mer villige til betale for det, fokuser på at den prisen de får fra deg er mange ganger mindre enn de får andre steder, og at de får en meget engasjert person som jobber både for å lære, skape seg et navn og ikke bare for en månedlig faktura. :)

Har du noe referanser på tidligere webarbeid?

Lykke til!
 

typisk

Utvikler
Bra innlegg tveiten, takk! Har ingen referanser, men har programmert og designet i mange år - på ting som aldri ble lansert. Men har allerede laget et meget godt utkast, som jeg kommer til å vise.

Når det gjelder selskapsøkonomi hadde de i 2009 ca 26M nok, med 1M overskudd. Men de mistet en stor kontrakt på ca 60 % i 2010, så inntektene falt vel tilsvarende.
Ansatte er rundt 16-20.

Bedriften er plassert i en liten by, hvor sentrumsområdet er i flere deler, og det er kafeer\utsalg på alle "bydelene". De har en stor nasjonal konkurrent, men de konkurrerer bare om brød o.l, så det er nærmest monopol på kaker bl.a. Bedriften er svært godt likt lokalt og det er derfor jeg tror jeg klarer å fylle opp en facebookside ganske kjapt.

Når det gjelder månedspris så vil jeg nok gå bort i fra dette. Istedenfor var det med milepæler ganske bra! Jeg kan jo starte med å tilby en nettside, integrert med facebook, plus en google place oppføring. I tillegg setter jeg opp analytics, og kan tilby å sende månedlig rapport. Kan vel forhøre om funksjoner som bestille kake bl.a.

Mitt mål er ikke å tjene mest mulig penger på dette, men iallefall tjene nok til å dekke mesteparten av min tid. Dette er jo trossalt en læringsprosess for meg også.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Du sier at du ønsker dette for å bygge en referanse, og har null erfaring på dette fra før. Da går vel bedriften inn i dette med en enorm risiko, og det er ikke noe bedrifter som har null peiling på dette gjerne vil gjøre.

Her må du være litt realistisk og satse noe du og! Du må investere tiden din!

Så kan man heller sette opp noen resultatmål underveis som kan premieres med honorarer.
Eksempelvis ditt meget hårete mål om å nå 3000 fans på null niks! Noe jeg forsåvidt tror du kommer til å få deg en overraskelse på.

At du hopper rett på prisspørsmålet viser forsåvidt for meg at du ikke har forstått mekanismen i hvordan et salg skal foregå. Prisen er uvesentlig i et tidlig stadie.
Først må man etablere behovene, så målene, og så kan man verdsette dette til slutt enkelt fortalt.

Det er helt ok å ha oversikt over kostnadsbildet, men det kan du ikke ha før alt av behov er på bordet.
 

n0stra

Medlem
1. skaff deg statistikken fra økonomiavdelingen deres (hvor mange kunder, hvor mye legger hver kunde igjen, har de undersøkelser som viser hvor tro kundene er - altså kommer de tilbake? osv).
2. bruk overnevnte for å lage kalkyler for beregning av hvor mye det vil være verdt med 1 ny kunde, 10 nye kunder, 100 osv. Samtidig også hva som vil skje om de legger igjen litt mer hver osv. Da har du noe mer håndfast å tilby og måte å verdsette det å nå ut til nye kunder samt få alle til å komme innom oftere samt legge igjen litt mer penger.
3. vis til resultater andre tilsvarende bedrifter har oppnådd. Det er vanskelig å skjønne vitsen med sosiale medier, men det er langt enklere om de ser firmaer de kan relatere til som har hatt suksess.
4. vær seriøs, ikke prøv å skjul kostnadene, si rett ut at dette er hva det koster og her er grunnen hvorfor. MEN dette igjen er hva dere kan tjene på det om det gjøres korrekt.
5. vektlegg toveis kommunikasjon, mange slike steder vil veldig gjerne vite hva kundene føler om nye produktserier, hva som funker/ikke funker, kjøre lanseringer av nye produkter samt motta kritikk direkte istedet for at det sprer seg bak ryggen deres.

Dette er hva jeg ville fokusert på, detaljer som hvordan du gjennomfører dette vil være helt gresk for de mest sannsynlig. Snakk om verdier og økonomi samt relater på en måte slik at alle forstår. Ikke prøv å snakk over hodet på de med teknisk sjargong. ingen liker å føle at de er dumme.

Og til slutt ikke gap over alt for mye, ikke gi løfter du ikke kan holde. Hårete mål er greit nok det, men ikke selg deg inn med de. Sett heller opp en trappebasert løsning med flere delmål dere setter opp sammen. Vis også til løsninger for å kontrollere om hvem som kommer innom pga disse løsningene som egne kupongkoder, strekkoder på telefonen osv istedet. Langt enklere å se hva man betaler for isåfall.
 

typisk

Utvikler
Pratet med de igår (eier var ikke der) og det gikk veldig bra. Nevnte ikke pris, og sa det var avhengig av hva de ønsket. Ble enige om å sette opp 2-3 alternativer med pris som jeg kan vise de på neste møte som er på tirsdag. De hadde ønske om kakebestilling og jeg luftet er par ideer.

Problemet nå er å overtale eieren som er svært gammeldags. La igjen et 4 siders skriv om facebook, nettsider, søkemoter og fremtiden generelt, som var et slags infoskriv til eieren. De har fått tilbud om nettsider et par ganger før, men avtalen ble alltid stoppet av han, så jeg tror jeg klarer å knekke koden.

I alt var det svært vellyket. Jeg viste han f.eks søkeord "lunsj", "bakeri", "kake" etterfulgt med stedsnavn på Google, og det kom bare opp katalogføringer på konkurrenter. Han (som er daglig leder) fikk en øyevekker og var svært ivrig i møtet.

Satser på at dette går bra. Nå gjenstår det bare å finne på alternativer som jeg kan presentere.
 

tveiten

Medlem
Pratet med de igår (eier var ikke der) og det gikk veldig bra. Nevnte ikke pris, og sa det var avhengig av hva de ønsket. Ble enige om å sette opp 2-3 alternativer med pris som jeg kan vise de på neste møte som er på tirsdag. De hadde ønske om kakebestilling og jeg luftet er par ideer.

Problemet nå er å overtale eieren som er svært gammeldags. La igjen et 4 siders skriv om facebook, nettsider, søkemoter og fremtiden generelt, som var et slags infoskriv til eieren. De har fått tilbud om nettsider et par ganger før, men avtalen ble alltid stoppet av han, så jeg tror jeg klarer å knekke koden.

I alt var det svært vellyket. Jeg viste han f.eks søkeord "lunsj", "bakeri", "kake" etterfulgt med stedsnavn på Google, og det kom bare opp katalogføringer på konkurrenter. Han (som er daglig leder) fikk en øyevekker og var svært ivrig i møtet.

Satser på at dette går bra. Nå gjenstår det bare å finne på alternativer som jeg kan presentere.


Bra! Krysser fingrene for at du får dem med på laget! :) Er jo absolutt et pluss at de kunne tenke seg kakebestilling for da har de et aktivt ønske med hjemmesiden utover bare en "statisk" bedriftspresentasjon som mange dessverre ser på nettsatsning som.

Jeg ville uansett hvilken pakke de velger sørget for å ha Google analytics så du kan synliggjøre trafikk og målkonverteringer, og vise dem hvilke trafikkilder som viser seg å være mest lønnsomme for dem.

Adwords ville jeg også uten tvil inkludert i alle tilbudene til dem nå i starten da seo tar tid, og adwords er veldig kontrollerbart og målbart. :)

Lykke til!
 
Topp