Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Begjæring om utlegg noen spørsmål

alex1500

Medlem
Har en kunde som ikke har betalt ett krav og skal sende inn skjema om begjæring om utlegg / forliksklage til namsmannen. Ble litt usikker på ett par bilag som skal være med skjema.

Bilag 3 er "Varsel om tvfbl. § 4-18 / 4-19". Er dette ett varsel som jeg skal sende til kunden min? Er det ikke nok å sende inkassovarsel da? Hvortid er det nødvendig å sende dette skjema til kunden?

Hva er det fjerde bilaget som skal være med "Varsel etter tvisteloven § 5-2". Hvordan får man tilbake gebyrene som det koster å tvangsindrive pengene. Blir de automatisk drevet inn fra namsmannen eller må man føre disse opp en plass på utlegg skjema (hvor skal det føres)?
 
Egeninkasso er ikke noe du bør rote deg inn i uten at du har noe erfaring. Skal ikke store feilen til før hele saken blir ugyldig.

Ta kontakt med noen av de "web" baserte inkassobyråene - mange av dem driver etter prisnippet at de kun tar betalt i form av gebyrene de får inn. Det vil si at det er gratis for deg, du får kravet i sin helhet - inkassobyrået beholder purregebyrer (og i noen tilfeller renter.)
 

alex1500

Medlem
Er det ingen som har fyllt ut det nenvte skjema og kan si sånn ca. hvordan det skal fylles ut, bilag som må sendes osv. for at det skal være korrekt?
 

hansson

Langveisfarende
Egeninkasso er ikke noe du bør rote deg inn i uten at du har noe erfaring.
Egeninkasso er absolutt noe man bør rote seg inn i uten erfaring, så lenge man bruker skikkelig programvare. Norges ledende nettjeneste på området, Conta Inkasso, er laget for at hvem som helst skal kunne følge opp sine egne inkassosaker, fra inkassovarsel til utleggsforretning eller konkursbegjæring.

Conta Inkasso fyller ut alle skjemaer automatisk for deg, det er bare å skrive ut og signere, og sende i posten. Les mer på Conta Inkasso | Brukervennlig, nettbasert inkassosystem | FÃ¥ raskere betalt |. Hvis du vil sende bare et enkeltkrav kan du forsøke Egeninkasso med nettjenesten Conta Inkasso | Gjør det selv og fÃ¥ raskere betalt | Start.
 
Bruker du den tjenesten så roter du ikke på egenhånd :) Da har du kyndig hjelp.

Jeg har ikke brukt tjenesten, men dersom den gir full informasjon underveis om frister etc, i tillegg til å lage korrekte dokumenter, så kommer man nok i mål.
 

alex1500

Medlem
OK. Thanks for the sales pitch. ;) Jeg sikker på at systemet ditt er veldig bra. Men akkurat nå har jeg bare ett krav som jeg ønsker å indrive. Jeg ønsker da informasjon om hvordan man fyller ut det nevnte skjema. Hvis jeg får flere krav som jeg må indrive så vil jeg helt klart vurdere systemet ditt. Hadde satt pris på om info om hvordan skjema fylles ut og hvilke vedlegg så må sendes til kunden for at dette skal bli bra..
 

alex1500

Medlem
Da lurer jeg bare på om gebyrer til namsmannen skal inn i skjema en eller annen plass, eller om det blir drevet inn av namsmannen fra kunden min automatisk?
 

hansson

Langveisfarende
Aner dessverre ikke noe om dette skjemaet du viser til. Har du sendt betalingsoppfordring? Det er påkrevd. Off. gebyr, renter og inkassosalær/kompensasjon skal vanligvis være med i kravet, slik at namsmannen krever inn hele dette beløpet fra skyldneren.
 
Topp