Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Begynnelsen av ny nettbutikk

kek91

Webutvikler
Heisann.

Har et kjapt spørsmål vedr lovligheten av å selge før man oppretter bedrift.

Min samboer ønsker å importere klær og selge via nettbutikk her i Norge.
Hun har allerede bestilt litt for å "bygge opp" varelageret.
Bestillingen kom bare på rundt 1500 kr og jeg har kalkulert meg fram til at hun vil tjene ca 7000 etter alle varene er solgt ut (avhengig av at hun bruker eksempelprisene jeg skrev).

Er det OK (les:lovlig) om vi selger dette første lasset på "hobbybasis" først, og hvis det ser bra ut så oppretter vi bedrift etterpå?
Jeg syntes det er litt kjedelig for henne å måtte starte bedrift og registrere seg i foretaksregisteret dersom hun finner ut at dette ikke funker og legger planen på is.

I begynnelsen vil nok også mesteparten bli solgt via jungeltelegrafen. Mao mye venner og bekjente.

Jeg kan jo nevne, for å få det på det rene, vi har ikke solgt noen varer enda.
Hvis det jeg sier er ulovlig kommer vi heller ikke til å selge noe før foretak er registrert så klart :)

Takker og bukker for alle svar.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan ikke leve av 7000 kr i året. Eller måneden. Dermed ville jeg ikke betrakte det som inntektsgivende. Det ville vært annerledes hvis hun hadde 10 slike prosjekt i måneden, såklart.
For å ha det som hobby-prosjekt kan du ikke trekke fra mva og føre opp kostnader etc.
 

hansson

Langveisfarende
Det er ikke riktig, Pong. Næringsdrivende skattlegges fra første krone. Det er ikke hobby så lenge man har overskudd, selv om overskuddet er lite. Også de som omsetter for mindre enn 50 k årlig må oppgi inntektene i selvangivelsen sin.

Det er noe annet enn å mekke bil i 500 timer, kjøpe deler for 100 000, og så selge bilen. Da har man som oftest brukt så mye tid og penger på mekkingen at prisen man kanskje ikke en gang går i null.

Det er sikkert ikke noe problem å ta dette klessalget på hobbybasis (selve salget), men det jeg er mest usikker på er om det er lovlig for privatpersoner å importere med formål å videreselge. Da driver man jo med handel med fysiske varer som skal være registrert i Foretaksregisteret. Hadde hun produsert varene selv, ville nok "hobbyparagrafen" lettere kunne brukes.
 

spikre

peterhamre.no
Jeg har vært i samme situasjon selv, og kontaktet skattetaten.
At varene er importert er irrelevant. Du bruker begrepet "tjener". Det er en uting å gjøre. Vil de si profitt på varene isolert sett, eller overskudd etter alle kostnader er dekket?
Siden det du driver med helt klart er egnet for overskudd, er det er faktor som teller for at du er næringsdrivende. På en annen side, er typsike "home-partys" der man selger kvinne-dill-dall ikke nødvendigvis noe annet enn hobby.

Du (hun) vurderer å begynne med salg av klær. I begynnelsen vil hun teste om det er noe for henne, og hun vil omsette for relativt små summer.

Grensen mellom næringsdrivende og hobby er svært flytende. Om du skulle finne på å kontakte skattetaten, få for all del svaret skriftlig.

Du kan nok med trygghet selge de varene du nevner nå, uten at det må registreres på et foretak. (OBS! Husk å skrive dette som inntekt på selvangivelsen!). Kjøper du inn mer, starter med annonsering etc. bør du registrere deg - da mener jeg at du går over grensen.
 

Webmannen007

New Member
Så lenge du tjener under 50K NOK bør du ikke bekymre deg nevneverdig, bare pass på å ha alle kvitteringer i orden, og så kan du opprette et selskap etterhvert om du ser at dette er noe dere vil satse på. Driver du uregistrert på lengre sikt, kan det derimot bli trøbbel hvis det oppdages.
 

spikre

peterhamre.no
Så lenge du tjener under 50K NOK bør du ikke bekymre deg nevneverdig, bare pass på å ha alle kvitteringer i orden, og så kan du opprette et selskap etterhvert om du ser at dette er noe dere vil satse på. Driver du uregistrert på lengre sikt, kan det derimot bli trøbbel hvis det oppdages.

Dette er et dårlig råd. Følg lover og regler. Gjør din plikt - krev din rett ;-)
 

kek91

Webutvikler
Tusen takk for svar.

Jeg skjønner hva du mener Spikre, og takk for at du deler din erfaring.

Det hadde sikkert gått helt fint Webmannen007, men jeg tror jeg skal prøve å følge reglene, i hvert fall det som er forståelig :)

Nå viser det seg at vi har fått til litt avtaler, (uten å utdype noe mer), så vi registrerer uansett bedriften før vi gjør noe mer slik at alt er klart.

Takk til alle sammen selv om det var mange forskjellige meninger :)
 
Topp