Beste salgs-landingsside for norske forhold

xenimus86

Medlem
Jeg har ved et par anledninger laget salgssider for norske besøkende. Jeg jobber som regel som designer - og ikke selger på nett. I det siste har jeg begynt å fokuserere mye mer på salg på nettet og har i den forbindelse en rekke spørsmål.

Hva er den beste type landingsside for norske besøkende?

Det finnes mange typer. Den vanligste vi ser i utlandet er en meget lang tekstbasert webside med et bestillingsskjema på slutten av siden. Disse følger meget ofte Cialdinis prinsipper. Men om det er én ting de er flinke på å lage i rød overskrift-sidene så er det scarcity.
Skape interresse, men så ikke fortelle hele historien. En slags push-pull nesten.

Cialdini har ekstremt mye bra å komme med akkurat der, og såvidt jeg kan se er iaf de "rød-overskrift-sidene" spesialdesignet for å treffe i alle fall noe av Cialdinis punkter; iaf knapphet (scarcity): type "Jeg vet noe (autoritet) som vi enig om (trust), men du får ikke vite de viktige punktene jeg vet om (autoritet) før du betaler (knapphet)."

Disse er etter min mening meget stygge - men det spiller liten rolle for meg dersom det er disse som selger best. Jeg er ute etter mest salg selvsagt- og bryr meg fint lite om websiden er pen.

Men da igjen :

Norske besøkende er ikke vandt med slike sider - og ser gjerne lettere på dem som svindel og humbug. Vi nordmenn er vandt til enkle sider som presenterer et produkt med minst mulig informasjon. Vi er på jakt etter faktaene - og ikke alt rundt. Vi nordmenn som kunder gir en god f*** om "Vi vet problemet ditt... vi kan hjelpe deg... etc".

Nå for tiden driver jeg og skal selge et fastpris-mobilabonnement på internett for en kunde. Dette er jo ikke et kjent produkt og det er fullt mulig å skrive en del om det - for så å skape en "amerikansk" salgsside. Spørsmålet er om det er slike sider som selger best?

Som noen eksempler kan jeg vise til:
FlavusData : Sprkkurs <--- Regner med de fleste her inne er kjent med den.. Hehe... ( estrategi.no )
Dating Tips - Secrets To Attracting and Meeting Women

Osv osv.

Og som en motsettning til de sidene kan jeg vise til f.eks:
Tele2 Norge AS: Mobil - Bredbånd/Internett - Hjemmetelefoni - Tele2.no
Mobildeal.no
One Call - One Call

osv osv...

Er det noen her inne som har spesifikke målinger på hva som funker best? Tips? Innspill? Hjelp!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Squeeze pages: Squeeze pages - Google Search

Når det gjelder den typiske "slik ble jeg rik, pen og suksessful" 5 meter lange landingssiden du ser overalt i USA har jeg testet den minimalt her i Norge og det lille jeg testet konverterte ekstremt dårlig. Jeg tror kanskje det har noe å gjøre med at nordmenn er noen latsabber.

De landingssidene jeg har hatt mest suksess med går rett på sak. Det er ikke alle av dem som har hatt behov for den scrollesaken så korte som dem har vært. Stikkord for arkitekturen har vært:

- Illustrasjonsbilder. Et bilde sier mer enn tusen ord.
- Et kort og enkelt budskap. Ikke prøv å skjul noe. "Hvordan jeg ble rik" forteller ingenting, men "hvordan jeg ble rik ved å bygge automatiserte nettsider" forteller alt, men røper ikke detaljene.
- Gå rett på sak - gi dem signup skjema med en gang.
- MEN, det er de som liker å lese videre. Lag heller noen lenker til undersider som forklarer det du selger bedre.
- Ikke prøv på dårlige salgstriks. Nordmenn er jo trossalt verdensmestere, så setninger som "Bli suksessfull blant damene" funker ikke alltid like bra.

Dette er som sagt mine erfaringer og kan fort gjelde innenfor nisjene mine. Men oppsummert gjelder KISS i Norge (Keep It Simple Studid / Keep It Sexy Stupid).

Om du har mulighet kan det jo være en fordel å engasjere Analytics og Site Optimizer.
 

Bjrl

Medlem
Det er i allefall en landingsside som konverterer noe helt vanvittig, forutsatt at det ikke e rnoe galt. Ta en kikk på dette:

Lectinect® Mage Lectinect.no – Kan hjelpe mot mageproblemer og kan styrke immunforsvaret.

Jeg la ut kampanen for under et døgn siden. Hittil har den generert 19 klikk, hvorav 17 har signet.

Det er såpass bra at jeg nesten er sikker på at noe er feil. Men OM det ikke er feil, så er dette i allefall den bestkonverterende landingssiden jeg har vært borte i.

Mvh
Bjørn Jarle
 

xenimus86

Medlem
Jeg kommer nok til å kjøre noen A/B her, for å se hva som selger best. Men jeg la ut websiden i går , med type lang tekst , og har fått et par bestillinger allerede uten å markedsføre domenet.

Har vel og merke et relativt bra domenenavn for produktet; Mobil Fastpris - og domenet er mobilfastpris.no .

Den over er en laaaang tekst - og jeg tror kanskje det er litt for mye + at det virker litt useriøst med den teksten.

Så kommer nok til å forandre på det meste der, inkl. designet.
(Om noen vil ha affiliate på produktet er det bare til å si ifra..)
 

timtim

Gründer
Et spennende konsept det der. Går utifra at du har kontroll på alt som ikke er som det skal på siden? Men siden du sier du skal endre på alt kommer jeg ikke med "listen" min nå.

Budskapet du skal presentere er jo egentlig ganske enkelt, men jeg må innrømme at det tok opp til 7-8 sekunder før jeg fattet produktet. Og det er etter min mening for lenge. Jobben din tror jeg er å forenkle å videreforedle hovedbudskapet. Jeg støtter Kenneth sin tilnærming her - KISS! (Keep It Sexy Simple)

Å så tror jeg ville ha brukt litt bedre tid på å finne stockphotos. Vise bile av 10 år gamle mobiler er litt nedtur for meg.
 
Sist redigert:

xenimus86

Medlem
Et spennende konsept det der. Går utifra at du har kontroll på alt som ikke er som det skal på siden? Men siden du sier du skal endre på alt kommer jeg ikke med "listen" min nå.

Budskapet du skal presentere er jo egentlig ganske enkelt, men jeg må innrømme at det tok opp til 7-8 sekunder før jeg fattet produktet. Og det er etter min mening for lenge. Jobben din tror jeg er å forenkle å videreforedle hovedbudskapet. Jeg støtter Kenneth sin tilnærming her - KISS! (Keep It Sexy Simple)

Å så tror jeg ville ha brukt litt bedre tid på å finne stockphotos. Vise bile av 10 år gamle mobiler er litt nedtur for meg.

Hei! TimTim, jeg vil meget gjerne ha "listen" din! Jeg sitter utrolig stor pris på slik, spesielt da jeg er alene om prosjektet foreløpig. :)

Stockbildene er noe av det mest avskydelige på hele websiden, og jeg er 100% enig med at de skal fjernes:p Haha!

jeg må innrømme at det tok opp til 7-8 sekunder før jeg fattet produktet

Slik informasjon er for meg gull verdt, jeg skal se nærmere på saken og lage en mer lettfattelig introduksjon
 

RusselSim

Medlem
Vil ikke en lengre tekst være bedre da? Selvfølgelig ikke for lang, men for at en tekst skal bli gjenkjent av google må den inneholde minst 300 ord.
 

Tonny Kluften

Administrator
Vil ikke en lengre tekst være bedre da? Selvfølgelig ikke for lang, men for at en tekst skal bli gjenkjent av google må den inneholde minst 300 ord.

Det stemmer nok ikke helt. Google gjenkjenner også en side med bare to ord. Jeg ranker som nr.1 på Googles norske søk på søkeordet "ja" :D. Siden inneholder to ord. "si ja". Ja - Si Ja :D

Spøk til side. Sjekk ut typiske amerikanske landings/salgs-sider. De er lange som et vondt år og det er ikke uten grunn. Det fungerer fordi leseren faktisk er interesert i budskapet. De er utrolig kjedelige å lese når man ikke er interessert, men er man interessert så fører disse sidene ofte til konvertering.
 
Topp