Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale skatt på gratise varer fra utlandet

Mycade

Medlem
Hei.

Jeg lurer på om jeg er pålagt å betale skatt på varer jeg får fra utlanded, -og som jeg ikke betaler noe for.

Det har seg slik at jeg har en avtale med ett svensk selskap som sender meg varer. Varene blir testet, lagt ut som en artikkel på nettsiden og nettsiden beholder maskinvaren. Svenske selskapet betaler porto, toll og varen.

Nettsiden ble tilsendt varer med en verdi på rundt 5000kr og etter en ukes tid kom det en faktura tilsvarende ca. 25% av verdien på varene. Fakturaen kom fra selskapet som fraktet varen. Jeg ringte de og spurte hva denne fakturaen gjelder og de sa at dette er moms vi er pålagt til å betale og at vi vil få det igjen på skatten neste år.

Jeg sitter nå som ett spørsmålstegn å lurer. Nettsiden er heller ikke MVA pliktig.
 

neXon

Medlem
Du må ha et firma som er mva pliktig (omsetning over 50000kr), får å få tilbake det du betalte :)
 

Mycade

Medlem
Men da er jeg heller ikke pålagt til å betale MVA heller. Men å betale skatt på noe jeg ikke betaler for er jo meningsløst.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Skatt og MVA er to helt avgifter selv om de begge går til staten...

Som privatperson må du betale MVA for de varene du mottar. Som "sluttbruker" vil du ikke få dette refundert.
 

Mycade

Medlem
Akkurat. Men i følge en paragraf(eller hva jeg skal kalle det) så er alle gratise vareprøver skattefrie og momsfrie, så lenge det er av ubetydelig sum. Men da spør jeg, hva er en ubetydelig sum?

for meg er alt under 1000kr en ubetydelig sum, mens for ett annet firma så kanskje 100.000 er en ubetydelig sum.
 

Dre_C

Medlem
Hovedregelen er vel at på varer med en verdi over 200 kroner skal det betales moms for. Men som en annen sier her, så må du få avsender til å skrive gave eller vareprøve på pakken og ikke skrive noen høy verdi.
 
Topp