Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale ut lønn uten at de er ansatt

mikaelt

Medlem
Vi har fått tak i ekstrahjelp, som skal jobbe litt av og til for oss. (snakk om 1-10 timer i uka)

Må vi da ansette denne personen og betale ut vanlig lønn, eller kan denne personen sende oss en regning på timene han har jobbet? (personen har ikke eget firma)

Hvis denne personen rapporterer dette inn på selvangivelsen sin, vil det ikke da være på den rette siden av loven?

Da slipper vi arbeidsgiveravgift og feriepenger.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kan da ikke være noe problem å få denne personen til å registrere seg. Gjør det for h*n!

Men, uansett kan jeg vel ikke helt se for meg at det blir noe billigere for dere å få faktura på så lite.... Er det ikke like greit å ansette?
 

hansson

Langveisfarende
Det er ulovlig. Dere unndrar arbeidsgiveravgift og gir dessuten arbeideren deres dårligere vilkår (feriepenger, otp, minstefradrag..). Det første tegnet på at dette er ulovlig er at personen ikke er en reell næringsdrivende, siden han (trolig) bare vil ha én kunde: Dere. Reelle næringsdrivende har flere kunder, og står friere til å velge tidspunkt og metode for utførelse av kontrakten. Kan personen dere engasjerer outsource oppdraget sitt til en underleverandør? Neivel. Da er dette ulovlig. Les her:
Vit når du IKKE er næringsdrivende | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |

(Nå sier jeg ikke at dette ikke blir gjort i praksis mange steder, men prøv å tenke litt etisk her. Snyte staten for så mye penger er ikke bra, og snyte en uerfaren fyr som ikke aner at han må kreve langt høyere timelønn som ansatt for å få det til å gå opp er også dårlig stil. Som dere ser i artikkelen i lenka over har staten slått hardt ned på tømrere som leier seg ut til byggefirma ved hjelp av enkeltpersonforetak. Slik jeg ser det vil det bli rimelig likt i deres tilfelle.)
 
Topp