Kjapp og trygg hosting for Wordpress

BetaMagasinet -- litt repons

Hei!

For noen uker siden lanserte vi et nytt design på BetaMagasinet, og i går ble innholdet på forsiden satt på plass. Tidligere har det kun vært en lang liste med poster -- som en blogg. Vi ønsker konstruktiv kritikk for å utvikle siden videre, både når det gjelder design, innhold og konsept.

Siden har eksistert en stund, dette dreier seg bare om en oppdatering på design og innhold.

Hva har vi prøvd å få til?
I bunn og grunn har vi prøvd å gå litt bort fra bloggfølelsen som tidligere rulerte. Vi satte også et mål om mindre tekst på forsiden og flere -- større -- bilder.

Hva har vi gjort?
Vi har fjernet lengre ingresser og gjort det om til to titler på en måte. Tittelen beskriver litt, mens undertittelen (en kort ingress) forteller enda mer. Vi har gjort bildene store, og toppartikkelen er tildelt stor plass for å gjøre den synlig.

Når det gjelder konseptet vårt skriver vi i det store og det hele om teknologi, hardware, gadgets osv. I tillegg skriver vi en del om betaprogramvare og tjenester. Vi prøver å differensiere oss fra ITavisen og andre teknologiaviser bl.a. ved å skape eget innhold så vel som kopiert innhold (en er nødt til å skrive om saker andre har skrevet om, ellers blir det lite innhold).

Link: BetaMagasinet ? Fremtidig teknologi & programvare

Så, hva syns dere? Venligst hold dere til konstruktiv kritikk. Når det gjelder koden jobber jeg med å få den til å validere. :)

På forhånd takk!

-- Christofer.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så bra ut - godt levert

Dette viser igjen at Wordpress faktisk kan være et greit valg også for folk med litt større behov enn bloggere. La meg gjette: dere bruker custom-fields til artikkelbildene? Og så flere loop'er nedover forsiden? Recent-posts plug-in i sidebar?

Veldig lurt oppsett egentlig. Har laget noe ganske identisk layout messig tidligere til agurkposten. Ideen er jo enkel: man vil ha et magazine på forsiden, men likevel plass nok til innholdet på enkeltsider. Da strekker man bare den "feature"-delen øverst nedover på enkeltsider slik at det på forsiden er 3/2 kolonner og på enkeltsider er 2 kolonner.

Det jeg gjorde var å beholde samme oppsettet som på forsiden også på enkeltsider. Under kommentarfeltet ble det splittet opp i 2 kolonner med annonser til venstre og linker til "På forsiden nå" til høyre med artikkelbilder og hele pakka. Så det kan være en ide. Mange IT-aviser som har den oppstillingen. Og aviser generelt.

Det dere vil merke er at å lage artikkelbilder blir en jævla masete prosess. Selv har jeg satt det opp sånn på agurkposten at jeg kan putte de innleggene som liksom blir "featured" som en egen kategori - sånn at hvis jeg ikke gidder å lage et artikkelbilde så slipper jeg det. Da kommer artikkelen ikke øverst på siden, men det kan jo være greit også. Det er ikke alt man vil utheve øverst. Fikk ide nå: Dette er et veldig godt argument for å abonnere via RSS!!!!! Hvis du abonnerer via RSS får du jo alle innlegg med deg, mens hvis du ikke gjør det så kan du gå glipp av mye fordi det ikke er alt som havner på forsiden.. humhum. Må skrive en post om det, så ikke stjel ideen min..

Ellers. Godt levert arbeid synes jeg. Gul og svart blir litt masete kanskje, menmen. Jeg hadde nok valgt noe annet. Husk at tekst på svart bakgrunn må være ganske stor for at det skal være behagelig å lese. Dere bør nok vurdere på skru opp fonten litt. Det er nemlig sånn at det er vanskeligere for øyet med en sånn mørk bakgrunn, så da skal teksten som en hovedregel være akkurat litt større enn hvis dere hadde hatt sort tekst på hvit bakgrunn - som er det vanlige og beste. Alltid.

Gravatarer på kommentarene bør dere legge til. Dere er et tech-nettsted. Gravatarer er et minimum. Dessuten er sjansen stor at brukerne faktisk har gravatar. På min agurkposten er det nesten ikke vits med gravatarer fordi brukermassen nesten ikke vet hva google er, men deres nettsted henvender seg til tech-interesserte - så da blir det noe annet. Så fiks det.

Ellers. Godt levert.
 
Dette viser igjen at Wordpress faktisk kan være et greit valg også for folk med litt større behov enn bloggere. La meg gjette: dere bruker custom-fields til artikkelbildene? Og så flere loop'er nedover forsiden? Recent-posts plug-in i sidebar?

Veldig lurt oppsett egentlig. Har laget noe ganske identisk layout messig tidligere til agurkposten. Ideen er jo enkel: man vil ha et magazine på forsiden, men likevel plass nok til innholdet på enkeltsider. Da strekker man bare den "feature"-delen øverst nedover på enkeltsider slik at det på forsiden er 3/2 kolonner og på enkeltsider er 2 kolonner.

Det jeg gjorde var å beholde samme oppsettet som på forsiden også på enkeltsider. Under kommentarfeltet ble det splittet opp i 2 kolonner med annonser til venstre og linker til "På forsiden nå" til høyre med artikkelbilder og hele pakka. Så det kan være en ide. Mange IT-aviser som har den oppstillingen. Og aviser generelt.

Det dere vil merke er at å lage artikkelbilder blir en jævla masete prosess. Selv har jeg satt det opp sånn på agurkposten at jeg kan putte de innleggene som liksom blir "featured" som en egen kategori - sånn at hvis jeg ikke gidder å lage et artikkelbilde så slipper jeg det. Da kommer artikkelen ikke øverst på siden, men det kan jo være greit også. Det er ikke alt man vil utheve øverst. Fikk ide nå: Dette er et veldig godt argument for å abonnere via RSS!!!!! Hvis du abonnerer via RSS får du jo alle innlegg med deg, mens hvis du ikke gjør det så kan du gå glipp av mye fordi det ikke er alt som havner på forsiden.. humhum. Må skrive en post om det, så ikke stjel ideen min..

Ellers. Godt levert arbeid synes jeg. Gul og svart blir litt masete kanskje, menmen. Jeg hadde nok valgt noe annet. Husk at tekst på svart bakgrunn må være ganske stor for at det skal være behagelig å lese. Dere bør nok vurdere på skru opp fonten litt. Det er nemlig sånn at det er vanskeligere for øyet med en sånn mørk bakgrunn, så da skal teksten som en hovedregel være akkurat litt større enn hvis dere hadde hatt sort tekst på hvit bakgrunn - som er det vanlige og beste. Alltid.

Gravatarer på kommentarene bør dere legge til. Dere er et tech-nettsted. Gravatarer er et minimum. Dessuten er sjansen stor at brukerne faktisk har gravatar. På min agurkposten er det nesten ikke vits med gravatarer fordi brukermassen nesten ikke vet hva google er, men deres nettsted henvender seg til tech-interesserte - så da blir det noe annet. Så fiks det.

Ellers. Godt levert.

Hei, takk for flott respons!

Du har rett når det gjelder oppsettet. Vi bruker loop-er, men vi har ingen plug-ins i sidekolonnen. Det er bare loop-er det også, som er gjort mindre.

Jeg var usikker i starten på om WordPress var riktig CMS for et magasin, men jeg ble så glad i systemet at jeg tenkte jeg like godt kunne bruke litt ekstra tid på å lage et ordentlig magasintema, slik at jeg kunne fortsette å bruke det. Og du har rett igjen når det gjelder bilder; det er forjævlig å legge til og spesielt for de andre skribentene. De sliter fælt med å få det til.

Størrelsen på fonten er noe jeg jobber med konstant, jeg forstørrer den og minsker den. Prøver å finne det som ser best ut. Og for enkelte er det som du nevner litt verre å lese hvit skrift på mørk bakgrunn, men jeg vet om en del som syns det er lettere også.

Hvordan er gravatarer, kan folk legge til et globalt ikon som fungerer på en rekke nettsteder? I så fall skal jeg vurdere det.

Når det gjelder RSS-ideen din: Garantert en måte å få lesere på, men jeg kommer ikke til å adoptere den helt ennå. Slapp av. ;)

-- Christofer.
 

peterandrej

pensjonert moderator
WP har gravatar-støtte ferdig innebygget, så det er bare å hente koden fra default-themet hvis du vil legge gravatarer til. Ja, det er globale ikoner som brukere kan legge til helt gratis. Man registrerer seg på gravatar.com og så følger gravataren deg der det er støtte for det.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg liker design og layouten. Synes kanskje logoen kunne vært annerledes, selv om jeg ikke helt klarer å påpeke hva som kunne vært annerledes.

Anbefaler dere å skaffe .no versionen også.
 
Jeg må få hjelp til å registrere .no-domene fordi jeg ikke har et organisasjonsnummer, men det er noe jeg prøver å få til. Når det gjelder logoen er jeg enig i at den kanskje kunne vært annerledes, men akkurat som du sier... jeg vet ikke hva.

Er feil i tittelen ser jeg, gikk visst ikke an å endre den.
 
Jeg må få hjelp til å registrere .no-domene fordi jeg ikke har et organisasjonsnummer, men det er noe jeg prøver å få til. Når det gjelder logoen er jeg enig i at den kanskje kunne vært annerledes, men akkurat som du sier... jeg vet ikke hva.

Er feil i tittelen ser jeg, gikk visst ikke an å endre den.

Forresten, hvis en person her registrerer domenet for å selge det videre er det jævlig dårlig gjort. Lavere kan man neppe synke...

Uansett: Kan/bør vi registrere oss i Brreg for å få et organisasjonsnummer, eller er det bare dumt?
 

peterandrej

pensjonert moderator
For å registere et dot no domene MÅ du ha org.nr. Så skal du ha det er det ingen vei utenom å opprette eksempelvis et Enkeltmannsforetak. Siden du prøver å tjene cash på dette kan du jo like godt bare registrere et ENK først som sist. Det er gratis, men det er litt stress med registrering, ligning, næringsoppgave, osv.

Fordelen er at du kan mva-registrere deg etterhvert, sånn at du kan få handlet datautstyr og skrive av momsen liksom. Du kan jo også skrive av alle utgifter på firmaet og derfor skatte mindre av inntektene. Det er også mer ryddig å ha et firma i forhold til annonsører osv.

Men litt stress er det ja.
 
.no

OK, har registrert .no-domene nå, så det redirekterer enn så lenge. Beholder begge til .com-domenet utgår. :)

Skal bytte fra .com til .no på webhotellet etter hvert, men det spiller vel ingen rolle hvilket domene som vises i adresselinjen etter man har skrevet inn enten .com eller .no.

Ellers har jeg gjort litt med artiklene: Ingressen kommer med fet skrift over et stort artikkelbilde, deretter kommer selve teksten nedenfor. Er dog litt jobb med å få alle artiklene til å passe. Dessuten har jeg gjort teksten litt mer grå (fra #ffffff), slik at den ikke blir så skarp mot den mørke bakgrunnen.
 

Christian

Medlem
Fin side!

Det første først: "om oss" og "annonser her" trenger ikke være i toppmenyen, flytt de til footer i stedet.

Hvorfor kjører dere ikke med underkategorier? Det ville jeg iallfall gjort. Få underkategoriene synlig under toppmenyen dere har nå.

Hvordan er klikkraten på annonsen øverst til høyre? Den er jo stor og burde være synlig, men jeg tror den kan være litt for langt unna lesefeltet til å få veldig stor oppmerksomhet. Jeg ville nok kjørt på med 180x150 og en 768x150 toppbannere på siden. Sett de gjerne under toppmenyen, slik som det er gjort på db.no

Watch! er et eget "magasin i magasinet"? Jeg vet ikke helt om jeg ville gjort det på den måten. Siden de artiklene ikke vises på forsiden og man må klikke seg til "watch!" for så å få opp artiklene tror jeg at veldig mange ikke engang er klar over at de artiklene ligger der. Få de også frem på forsiden! Da vil forsiden oppdateres oftere (og siden bli mer interessant) og watch! artiklene vil få mer oppmerksomhet.

Og det var svært så mye oppmerskomhet dere skulle gi technett-nettverket. Det må vel kjøre mye trafikk ut fra nettstedet. Jeg ville heller prøvd å beholde brukerne inne på mitt eget nettsted :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
En ting dere burde gjøre er å bytte knappen "abonner via rss" med standard-symbolet for RSS. Jeg slet selv som en tulling med å finne knappen for RSS. Et standard-symbol er standard for en grunn liksom.

Det er for at det skal være lett å finne..
 
Fin side!

Det første først: "om oss" og "annonser her" trenger ikke være i toppmenyen, flytt de til footer i stedet.

Hvorfor kjører dere ikke med underkategorier? Det ville jeg iallfall gjort. Få underkategoriene synlig under toppmenyen dere har nå.

Hvordan er klikkraten på annonsen øverst til høyre? Den er jo stor og burde være synlig, men jeg tror den kan være litt for langt unna lesefeltet til å få veldig stor oppmerksomhet. Jeg ville nok kjørt på med 180x150 og en 768x150 toppbannere på siden. Sett de gjerne under toppmenyen, slik som det er gjort på db.no

Watch! er et eget "magasin i magasinet"? Jeg vet ikke helt om jeg ville gjort det på den måten. Siden de artiklene ikke vises på forsiden og man må klikke seg til "watch!" for så å få opp artiklene tror jeg at veldig mange ikke engang er klar over at de artiklene ligger der. Få de også frem på forsiden! Da vil forsiden oppdateres oftere (og siden bli mer interessant) og watch! artiklene vil få mer oppmerksomhet.

Og det var svært så mye oppmerskomhet dere skulle gi technett-nettverket. Det må vel kjøre mye trafikk ut fra nettstedet. Jeg ville heller prøvd å beholde brukerne inne på mitt eget nettsted :)

Notert! Skal se hva jeg kan få gjort. Når det gjelder TechNett så har jeg ikke lagt til toppbanneren (altså den som må være over siden), derfor har jeg valgt å gjøre det sånn. Jeg jobber med min egen TechNett-meny som vil være over selve siden, men den er ikke ferdig ennå.

Watch er et magasin inne i magasinet, ja. Vi jobber med å få det ut på forsiden, i hvert fall de viktigste sakene. Problemet er at jeg må bruke mye tid på å finne ut om det er mulig eller ikke. WordPress er tross alt ment for bloggere, og vi trenger en del avanserte ting som kanskje ikke støttes.

Når det gjelder annonsene prøver vi å gjøre det samme som de fleste internasjonale nettsteder. Vi vil selvsagt ha høy klikkrate, men vi ønsker ikke å se ut som norske nettaviser heller, hvor annonsene nesten gir sidene struktur...

Klikkraten varierer veldig, ofte kan den være 1-2 %, andre ganger er det 2-3 %.

Og ja, "Om oss" og "Annonsér" bør flyttes ned. Det har blitt gjort slik fordi vi ikke har hatt noe å fylle menyen med.
 
En ting dere burde gjøre er å bytte knappen "abonner via rss" med standard-symbolet for RSS. Jeg slet selv som en tulling med å finne knappen for RSS. Et standard-symbol er standard for en grunn liksom.

Det er for at det skal være lett å finne..

Absolutt. Skal prøve å få gjort noe med det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Når det gjelder annonsene prøver vi å gjøre det samme som de fleste internasjonale nettsteder. Vi vil selvsagt ha høy klikkrate, men vi ønsker ikke å se ut som norske nettaviser heller, hvor annonsene nesten gir sidene struktur...

Se på agurkposten.no - som et eksempel. Pent? Nei. Effektivt? Ja. Da jeg la om til dette VG-themet, der alt er lagt opp etter annonsenes formater økte inntektene med over 50%. Slå den du.

Men at det er pent? Nei, ikke noe særlig.
 
Topp