Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilderettigheter - kredittkort

Jens1986

Medlem
Hei,

Vet at det er mange her som har en eller flere finansrelaterte sider.

Når dere skaffer bilder av selve kredittkortene dere reklamerer for, hvordan skaffer dere disse? Er det noe opphavsrett osv., eller kopierer dere bare rett fra nettsiden til leverandøren?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Gå på "innstillinger for søket" og under "merket for gjenbruk" kan du velge lisens.
Uansett er det VELDIG greit å ta et skjermbilde av det du fant før du laster ned og bruker - da har du dokumentert at du handlet i god tro.
 

Jens1986

Medlem
Takk, jeg er klar over hvordan man søker sånn i Google.

Jeg var kanskje utydelig i første post, men det jeg er ute etter er bilder av enkelte kredittkort. Slik som oversiktene er på alle kredittkortsider. Ett bilde av Bank Norwegian sitt kredittkort, et bilde av yA Bank osv osv.
 

Stoppet

Banned
Gå på "innstillinger for søket" og under "merket for gjenbruk" kan du velge lisens.
Uansett er det VELDIG greit å ta et skjermbilde av det du fant før du laster ned og bruker - da har du dokumentert at du handlet i god tro.

Vil det si at alle bilder som fremkommer under søket "merket for gjenbruk" kan brukes fritt?
 

Stoppet

Banned
Da er mitt spørsmål:
Hvem er det som merker disse bildene med denne lisensen? Og hvordan gjøres det? Hvis det er slik at hvem som helst kan gjøre det med bilder de for eksempel har kopiert ulovlig eller stjålet, så blir de vel neppe lovlige av å merkes på denne måten?
 
Ja, Tonny sin kommentar. At "noen" sier det er greit holder ikke. Aller helst skal man ha direkte kontakt med fotografen, eller man må sørge for at kilden er troverdig (f.eks Scanpix, ANB eller andre bildebyråer).

Selv selger jeg ofte bilder til media, og i begynnelsen var de svært omstendelige og nøye på at jeg hadde alle de rettighetene jeg påsto jeg hadde. Nå kjenner de meg, og ingen stiller spørsmål.

Nå er det imidlertid snakk om bilder av kredittkort, og dem er det vel så mange av, og i så mange variasjoner, at det er tilnærmet håpløst å finne opphavsmannen (kvinnen?). Dessuten tror jeg de fleste kortutstedere selv distribuerer bilder de enten har kjøpt av designeren, eller de har egen fotograf/grafisk avdeling som sørger for dette. Da sitter de gjerne selv på rettighetene, og har ingen betenkeligheter med å la andre bruke bildene. Når alt kommer til alt så gavner det jo dem.

I de tilfellene jeg har vært nødt til å levere bilder i slike sammenhenger har en kort epost til utsteder vært nok til at jeg har kunnet bruke hva jeg måtte ønske. En annen ting er at disse ofte har en egen side hvor man kan laste ned bilder i høy oppløsning til fritt bruk, men de kan være litt knotete å finne ... :)
 

Hakasu

Medlem
Når jeg skal bruke bilder til affiliatebruk sender jeg som regel en e-post til nettverket for å bekrefte hvorvidt det er greit at jeg bruker bilder fra nettsidene jeg promoterer. Nå har jeg ingen direkte erfaring med kredittkortsider, men som oftest får jeg bruke bilder mer eller mindre fritt fra nettsidene til de jeg promoterer.
 
Topp