Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blir Google din største konkurrent i fremtiden?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Som vi alle vet, så er nå Google et ganske så stort selskap. Dem dominerer advertising industrien over hele verden. Men, dessverre ser det ikke ut til å være nok.

De siste ukene har det poppet opp nyheter og bevis på diverse tjenester innenfor de forskjellige områdene Google ønsker å konkurrere. Det ser ut til at Google ikke lengre bare ønsker å dominere all internettannonsering, dem vil eie de forskjellige nisjene også.

Jeg selv har brydd meg lite om dette helt til jeg fikk høre dem skulle dominere reise også. Jeg har allerede irritert meg litt over kartet deres som så fint kommer over alle organiske søk når man søker på forskjellige destinasjoner. Så kom det jeg var redd for - jo, Google skal nå inn i reise også.

Driver du med lån, kredittkort osv? Da blir Google din konkurrent.
Sosiale nettsider? Da er Google din konkurrent.
Lage noe lignende twitter og andre delingstjenester? Da er Google din konkurrent.

De siste ukene har jeg sett minst 5 andre nisjer dem planlegger å dominere, uten at jeg finner igjen lenke til dem.

Er det bare meg eller har Google nå fått for mye makt på internett?
 

picxx

Well-Known Member
Det er vel lenge siden google fikk for stor makt på internett.
Det som er bekymrende er jo at de også har veldig stor makt utenfor internett, så jeg lurer på hvilken stubbe John Connor har gjemt seg under..
 

Knut

Medlem
Google har blitt store fordi vi brukere av internett vil at dem skal bli det. Google er ett ekstremt godt drevet firma men ektremt gode medarbeidere som har på ett ekstremt dyktig vis latt oss brukere bestemme at Google skal være store og mektige. Om det er for sent å ombestemme seg? Til en stor grad ja, om ikke noe helt uvanlig skulle skje. Men at det kan bli endringer kan kanskje skje. Jeg tenker da på lover og regler i forskjellige land som kanskje vil komme, og som da vil overstyre Google, og f.eks MS. På hvilken måte, eller hvilken lover det skulle være vet jeg ikke, men det vil jeg tro er eneste måten å "stoppe" fremgangen deres på.
Vi brukere vi gjør dem jo bare større og større ved å ta i bruk, og skryte i det vide og brede av de tjenestene de kommer med.
Har sagt det før, og sier det igjen. Vi som lever av og jobber med internett er noen store dobbeltmoralister. Vi klager indirekte, og direkte, på vårt eget levebrød og de aktørene vi lever av og er avhengige av.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Enig i det Knut. Jeg har vanskelig for å se for meg at noen vil slå dem ut på søk. Selv om noen klarer å lage en algoritme som gir bedre søkeresultater enn Google sine, så vil det ikke bety så mye siden dem vil være nye og ikke ha oppbygd samme nettverk som Google har. Dem vil bruke årevis på å indeksere det Google gjør på en dag. Det er nok noen lover som må til og jeg synes det er rart ingen har gjort noe enda. Microsoft har jo ikke lov til å gå på do uten rettsak om det først.
 

Knut

Medlem
Om noen kommer med funksjoner og ting som er bedre er helt likegyldig. Ingen andre har nemlig den tålmodigheten Google hadde i starten og måten deres med å bygge seg opp er "oppbrukt". Evnt. konnkurrenter til Google idag er avhnengige av store økonomiske ressurser og forholdsvis rask avkastning. Det har vel vist seg er ganske så vanskelig. Er med Google som med Rom, ble ikke bygd på en dag. Men de som vil konkurrere med Google vil måtte bygge Rom på en dag.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Konkurransen må vel eventuelt komme fra Yahoo eller MSN. Hvorvidt det ville vært en bra sak vet jeg ikke. Det er synd det ikke er flere som kan dele på makten, det er blir alltid skummelt når et selskap får for mye makt på et marked - slik som Google har fått nå.

Jeg liker ikke at Google nå har biler som kjører rundt omkring i verden for å kartlegge alt bra bakkeplan. Det er en morsom funksjon og leke seg med, men jeg aner at det er starten på noe for stort.
 
Topp