Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blogg, hva er smartest?

Chris M

Medlem
Hei,
Fruen har store planer om en blogg innen for det fagfeltet hun jobber med til daglig. Og for en gangs skyld tror jeg faktisk dette kan bli en ganske bra populær blogg innenfor denne nisjen. Det jeg lurer på er hva som er smartest ut fra et kommersielt ståsted. Skal man bruke blogg.no eller blogspot som hosting for bloggen? Dette medfører vel noe gratis trafikk fra selve siden som hoster og har topplister etc. Men det er et handikapp med tanke på den dagen man skal ha inn reklame på siden ettersom der ligger viss begrensinger. Denne trafikken får man ikke om man starter sin egen blog på egen teknisk plattform, men da har man mer frihet til å tilpasse etter behov.

Noen som har noen tanker om hva som er smart om man tenker at dette skal bli noe som er lønnsomt etterhvert?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Blogspot gir ingen trafikk i seg selv, men oppnår du en god plassering på topplisten hos blogg dot no kan du få en del trafikk. Men, og dette er jo det store mennet; blogg dot no tillater så vidt jeg vet ikke brukere å plassere egne annonser på bloggen uten egen avtale om dette. Wordpress dot com tillater heller ikke dette. Skal du tjene penger på annonser er det derfor ingen vei utenom; eget domene og eget webhotell og egenhostet bloggprogramvare.

Kan hun derimot tjene på de indirekte metodene, altså oppdrag hun får pga bloggingen spiller det mindre grad hva du velger. Med indirekte metoder mener jeg her foredragsvirksomhet, oppdrag for magasiner og fagtidsskrifter, bøker, osv. På min egen blogg gjør jeg ingen penger, MEN den gir meg masse tilbud om å holde foredrag og skrive tekster og slike ting.

Dessverre blogger jeg om helse, og det var et dumt valg for ingen betaler noe særlig for å snakke om sykdom eller helsereformer :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
På bloggr.no har man faktisk lov til å legge ut egen reklame, men jeg er også ikke i tvil - kjør på eget domene.

Mener du bloggr eller blogg dot no? På bloggr får du garantert gjøre som du vil, men er du sikker på dette med blogg dot no? Kan jo hende de har endret reglene, men så vidt jeg husker flyttet en rekke av de største bloggerne bort nettopp fordi de ikke fikk ha de annonsene de ville uten egen avtale for dette med blogg dot no.
 

picxx

Well-Known Member
Mener du bloggr eller blogg dot no?

Det står vel bloggr?

Forøvrig ville jeg ikke vært i tvil hviilken plattform jeg ville brukt om jeg ikke hadde gått for egen hosting. På blogspot er det ingen begrensning i hvilke annonser man har, hvilken designforandringer man gjør eller hvor mye trafikk bloggen får (om man snakker "normalt" bruk).
bloggr er ny og man vet lite om hvor lenge de blir i markedet, blogg.no tillater ikke egne annonser, wordpress.com tillater ikke annonsering overhodet, noe som også er tilfelle med flere andre f.eks. typepad etc.
Så ønsker man en uberlett start...bruk blogspot og kjøp et eget domene du kan bruke.
 
Topp