Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blogging og SEO

Laser

Medlem
Etter å ha lest utallige forumposter om SEO og tips og triks, skjønner jeg at bl.a. blogging er noe søkemotorer er glad i, men:
Hvordan bør man blogge for at dette skal virke positivt inn på SEO?
Hvilken plattform skal man velge?
Spiller det noen rolle om jeg har faste lesere eller ikke for Google?

Laser
 

spikre

peterhamre.no
Hvordan bør man blogge for at dette skal virke positivt inn på SEO?
- Når du skriver et innlegg bør du på forhånd ha tenkt igjennom hvilke søkeord det er du ønsker å score poeng for, og nevne ordet flere ganger i naturlige sammenhenger - men pass på å ikke overdrive.

Hvilken plattform skal man velge?
- Det betyr ingenting. Du kan gjerne skrive rett i html - men det bli kanskje veldig tungt i lengden. Wordpress er et godt verktøy med mange addons. Open Source. Sørg for å bruke <h>-tags.

Spiller det noen rolle om jeg har faste lesere eller ikke for Google?
- Nei. En av flere fordeler med en blogg er at folk kan finne på å linke til den / et innlegg. Det er dette du på sikt vil vinne på. En god tekst er ikke godt nok i seg selv.
 

picxx

Well-Known Member
Skriv for leserne/brukerne dine. Ikke for søkemotorer.
Det er rimelig stor sjanse for at hvis brukerne liker det du skriver/publiserer vil også søkemotorene gjøre det.
I motsatt tilfelle, hvis du optimaliserer innhold for søkemotorer er det rimelig stor sjanse for at leserne ikke gidder å lese. Jeg vet ihvertfall at det å pløye seg gjennom en tekst som er optimalisert for søkemotorer er noe av det mest slitsomme jeg leser og stenger ofte ned siden før jeg har kommet halvveis.

bla.bla.bla.forbrukslån.bla.bla.bla.forbrukslån.bla.bla.bla.forbrukslån.bla.bla.bla.forbrukslån..... skjønner?
 

Tonny Kluften

Administrator
Plattform for blogging? Wordpress har topp SEO.
Ellers bør du holde deg innen noen få emner på bloggen. Hvorfor? Fordi Google etterhvert ikke liker "artikkelfarmer" (eller artikkelbondegårder som det heter på norsk) og fordi at hvis du driver en blogg om et spesifikt emne vil andre som er interessert i det emnet linke til deg.
 

zapotek

Medlem
Spiller det noen rolle om jeg har faste lesere eller ikke for Google?
Laser

Nei, men jo flere faste lesere du har, jo større sjanse er det for at en av disse lenker til deg fra bloggen sin eller forteller vennene sine om siden din osv.

Gjenta så dette som et mantra inntil du faller i dyyyyyp transe.
 

kongen

kongemedlem
Google måler antall RSS-abonnenter gjennom Feedburner
Google måler antall besøk gjennom Analytics
Google måler antall kommentarer i blogger

"Aktivitet" er en faktor for SERP-rangering, selv om wannabies tror det kun er "tekniske, innhold og lenker".
 

zapotek

Medlem
Ingen kan bevise det Kongen, men mindre de jobber i de innerste sirkler av Google. Wannabies kan tippe det utifra å ha lest på diverse blogger og forum. Eneste vi kan støtte oss på er erfaring. All erfaring tilsier at det ikke har noen innvirking.
 
Topp