Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bluehost.com eller Hostgator.com

pleb

Medlem
Hva er "whois-guard" godt for egentlig? Og bruker dere det på alle sider?

I realiteten kan man jo, om man er drittsekk, stjele bilder og tekst ved en sånn whois-guard.. så det oppfordrer bare til "drittsekk-oppførsel"? Eller har jeg misforstått helt? :)
 

adeneo

Medlem
Eller har jeg misforstått helt? :)

Jepp, du har misforstått helt!

Whois, eller who is (hvem er), er et register med informasjon om hvem som eier et domene, navneservere og annet.
De fleste registrarer har sine egne whois register, i tillegg har InterNIC et sentralt register for alle com, net og org domener. Jeg antar at det er tilsvarende for Norid i Norge.

Et whois søk vil derfor normalt gi deg navnet og kontaktinformasjonen til den som eier en bestemt side/domene.
Dette utnyttes av spammere og reklameselskaper for å sende deg spam, og .... wait for it ....... reklame.

Whois Guard sier vel da seg selv, registraren eller selskapet som tilbyr tjenesten fører opp sin kontaktinformasjon i whois registeret istedet for kontaktinformasjon og navnet til den som egentlig eier siden, og således spares man for en del spam osv. Ofte videresendes e-post til den rette eieren etter at spam er fjernet osv. men det kan variere litt fra registrar til registrar.

Nå har det vært noen søksmål og en del trøbbel rundt dette også, ettersom dette som alt annet også kan misbrukes, f.eks. til å skjule identiteten til personer/selskaper som driver suspekte sider osv.

Kalles forøvrig også enkelte ganger Domain Proxy!
 
Sist redigert:

Apjh

Medlem
nå har idag bestilte jeg webhosting fra hostgator.com og fikk en følgende mail jeg ikke helt forsto

Hei,

Takk for din bestilling med HostGator.com!

For at vi skal sette opp din konto, vil vi trenger du å ringe inn og bekrefte faktureringsinformasjon.

Hvis du ikke kan ringe oss, kan du i stedet svare på denne billetten med en skannet kopi av et bilde ID for eksempel pass eller førerkort. I tillegg til et bilde ID, må du inkludere en skannet kopi av kredittkortet som ble brukt i kontoen kjøpet (forutsatt at du har kjøpt en hosting konto med et kredittkort). Av sikkerhetshensyn kan du maskere av alle sifrene i kortnummeret unntatt de 4 siste sifrene.

Vennligst gi oss de ovenstående forespurte informasjonen så snart som mulig for å sikre at kontoen din med HostGator er satt opp så snart som mulig.

Toll-fri: 1-866-96-GATOR, 1010 forlengelse
International: 001-713-574-5287

Vi er tilgjengelig 24 / 7, så kan du gjerne ringe oss når det passer deg. Vi beklager eventuelle ulemper som måtte følge av denne prosessen.

Hvis du har spørsmål, kommentarer eller bekymringer, ikke nøl med å kontakte oss.

Takk,
HostGator.com salgsteam
Kunde-ID: blablabla.

Har dere andre fått en lignende mail etter de har bestilt? Jeg fatter ikke hvorfor jeg liksom må skanne inn id bank kort og slik, dette syns jeg virker litt rart.
 

Nutz

Med lem
Det var "jaggu" nytt for meg også..
Har ikke opplevd at ved leie av hotell krever slik dokumentasjon..
Er vel "The Patriot Act 2" og "Web 2.0" som slår til for fullt i USA nå..
 

Nutz

Med lem
Mnja, er ikke så sikker på det. ;)

Bluehost og mange andre amerikanske webhoster har digre tunge deklarasjoner om persona non grata i deres TOS. (Prohibited Organizations/Entities/Persons) Forundrer meg om ikke Hostgator er bundet av samme regelverk.

-Og det bunner ut i at personer og firmaer som USA på en eller annen måte ikke liker ikke er velkommen til å kjøpe tjenester. -Vet ikke om det vanker store straffer eller bøter for de firmaer som ikke overholder "blokade".
De sjekker kundene mot svartelister av forskjellige slag. Her en ei liste blant mange..
Specially Designated Nationals List (SDN)

Kan tenke meg det tar tid å "renvaske" alle kunder dersom de må gjøre dette manuelt.
 

Apjh

Medlem
Det tok knappe 2min å få fullført denne prosedyren. Samtalen min varte i 4min og 32sek og jeg satt vel i kø i nærmere 3min før jeg kom til en hyggelig kundebehandler.

Det eneste jeg måtte svare for meg var kunde nr og de 4siste sifrene på bank kortet mitt og deretter fikk jeg en mail med passord for å kunne logge meg inn på billing accouten.
 

Travellingman

Nettgrunder
Kjøpte meg en ny konto der på 4 juli tilbudet deres og da måtte jeg også verifisere meg. Siden jeg betalte med PayPal holdt det å scanne inn en kopi av id og sende på e-post. Gikk i grunn rimelig kjapt det også ;)
 
Topp