Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføre Adwords og Adsense + MVA

enurs

Medlem
Hei,

La oss si jeg betaler 5000 kr i mnd på adwords og tjener 10.000 kr i mnd på adsense.
I tillegg har jeg noen små kunder i Norge som jeg fakturerer inkl mva.
Har ett NUF og er som sagt moms registrert.

Jeg bokfører selv ettersom inntektene er lave i starten så for å spare gjør jeg mitt beste med å få alt riktig og bruker ett kjent bokførings program.

Det jeg ikke har vist om er at man må betale MVA på tjenester fra utlandet.
Har brukt Freelancer en del + har servere i utlandet + jeg bruker jo 5000 kr på adwords.

Om jeg må betale 25 % mva på disse tjenestene så har jeg gjort en feil. Hvordan kan jeg etterbetale dette eller legge det inn i ettertid på en enkelt måte?

Totalt har jeg lagt ut ca 50.000 på adwords, 10.000 på servere og 50.000 på tjenester fra freelancer.

Dette blir jo 110.000 kr x 25 = 27500 kr i mva.
Dette er jo en stor utgift for meg. Min hovedinntekt kommer fra adsense så her får jeg ikke inn noe MVA, fungerer mva for utlandet slik at jeg ikke får tilbake de 27500 med mindre jeg drar inn 27500kr i mva fra mine norske kunder? :confused:
 

Steve Cash

Medlem
Dette er det som kalles snudd avregning. Ettersom det utenlandske firmaet som fjernleverer til deg ikke beregner og betaler utgående mva til Norge, så må du som kjøper gjøre det. Den gode delen av historien er at såfremt du er mva-registert, og det du kjøper brukes i avgiftspliktig virksomhet, kan du trekke samme beløpet i inngående avgift igjen, dermed betaler du ingenting. Hvis du ikke bruker det du kjøper i avgiftspliktig virksomhet må du betale inn. Start med å lese dette Skatteetaten - Merverdiavgift – kjøp av tjenester fra utlandet, Svalbard og Jan Mayen
 

enurs

Medlem
Jo jeg har lest den. Men jeg er enda litt grønn på dette området.
La oss si at jeg kun driver med en webside hvor jeg kjøper inn trafikk fra adwords (utlandet) og jeg tjener penger på adsense (utlandet)

adwords koster meg 10000 kr i mnd + 25 % mva = 12500
adsense gir meg 12000 i inntekter

Da vil det si jeg går minus 2000 kr i mnd ettersom jeg ikke mottar mva fra adsense?

For å løse problemet må jeg altså finne Norske kunder og fakturere med Mva som jeg da kan trekke av mva jeg betalte til adwords?

Om noen også kan svare på det andre spørsmålet. Hva gjør jeg nå etter 1 år hvor jeg ikke har registrert mva for utlands tjenester? Må jo rette opp i dette.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg klarer ikke å svare konkret på dette, rett og slett fordi jeg ikke helt vet hva adwords og adsense er (!). Hvis noen lurer på hva jeg gjør på denne siden da, så var den opprinnelige ideen å lære slike ting.

Du betaler altså 12500 i måneden inkl. mva for adwords? Faktura fra Google Norge? Og så selger du adsense for 12000 i måneden? Er det innenfor mva-loven? Jeg skjønte i alle fall ikke det med minus 2000 i måneden.

Hva du skal gjøre med det året du ikke har rapportert mva er lettere å svare på. Hvis du skal gjøre det lovlig skal du sende korrigerte mva-oppgaver.

Jeg kan merverdiavgift, skatt og regnskap. Jeg tror jeg overlater til noen som kan resten av dette til å svare på det.

Jeg skjønte i alle fall ikke det med minus 2000 i måneden.
 

enurs

Medlem
Adwords ligger på Irland og er ett Google system hvor du kjøper reklame.
F.eks når du søker på bil så ser du reklame på toppen av siden og på høyre av siden.
Dette er adwords reklame. Om min annonse ligger der og du klikker betaler jeg f.eks 1 kr som ikke er så mye men har du flere tusen klikk om dagen kan summene bli store.
Jeg blir trekt direkte fra mitt Visa kort og tilsendt en faktura på beløpet fra det irske selskapet.
Nå skal jeg betale 25 % Mva? Så om annonsene kostet meg 10000 kr ender jeg opp med å betale totalt 12500 kr. 10k til google og 2500kr for mva.

Adsense er det motsatte. Du lager en gratis konto og velge å vise annonser på din hjemmeside. Du får betalt hver gang noen klikker på annonsene. På slutten av mnd får du tilsendt pengene fra forige mnd og faktura for din inntekt. I dette eksempel 12000 kr.
Adsense er også ett selskap utenfor Norge så du får ingen mva på beløpet.

På grunn av Mva taper jeg 500 kr i mnd. (ikke 2000 kr som jeg skrev først,, var litt for rask med å klikke på svar knappen)

For å få tilbake de 2500 kr i mva må jeg ha norske kunder, altså jeg kan ikke drive på med kun adwords og adsense?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg ser at dette er diskutert på forumet før, her er et par tråder, du kan søke opp fler selv:
https://www.webforumet.no/forum/konomi-regnskap-og-administrasjon/11257-mva-pliktig-eller-ikke.html
https://www.webforumet.no/forum/lov...-p-inntekter-fra-adsense-og-tradedoubler.html
Disse har du antakelig lest allerede:
Kontraktsenheten er Google Ireland - AdSense Hjelp
Avgifter i landet ditt - AdWords Hjelp
Det kan se ut som om adsene er fritatt for mva innenfor mva-loven, hvis det stemmer så taper du ikke mva. Hvis det ligger utenfor loven, mens en skal bruke snudd avregning på adwords ligger du dårligere an. Som det står nederst i rettledningen fra Google, ta kontakt med skattekontoret. Det er nok ikke så dumt, men ikke forvent at de du treffer på førstelinje er eksperter. De skal likevel klare å skaffe en som kan svare på dette. Det er også flere brukere på forumet som har erfaring med dette, noen melder seg sikkert. Det finnes selvfølgelig regnskapsførere og revisorer som har undersøkt dette til bunns, kanskje noen har et tips om en slik.
 

Ståle

Medlem
Tror du missforstår hva mva egentlig er. Så lenge ditt firma er mva-registrert så er ikke mva en utgift. Det er kun en avgift som "passerer igjennom ditt firma".

Kjøper du tjenester fra utlandet så skal du i mange tilfeller regnskapsføre mva, men dette er ikke noe som du skal betale inn, det er kun i ditt interne regnskap. Og som Steve Cash skriver, så "nulles" denne avgiften ut, fordi du registrerer mva både som inngående, og utgående.

Hvis din eneste inntekt så er adsense, og din eneste utgift er adwords så vil du aldri ende opp med å få tilbake mva eller betale inn mva.

Edit: Inntekt fra Adsense er fritatt for mva. :)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Og da mener du fritatt innenfor loven, Ståle? Fordi det regnes som omsetning av fjernleverbar elektronisk tjeneste til næringsdrivende utenfor merverdiavgiftsområdet etter Merverdiavgiftsloven § 6-22?

§ 6-22. Utførsel av tjenester

(1) Omsetning av tjenester som helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet, er fritatt for merverdiavgift.

(2) Omsetning av fjernleverbare tjenester er fritatt for merverdiavgift når mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet. For omsetning av fjernleverbare tjenester til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet, gjelder første ledd.

(3) Omsetning av fjernleverbare tjenester i form av elektroniske tjenester, herunder elektroniske kommunikasjonstjenester, er fritatt for merverdiavgift også når tjenesten leveres til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet enn de som er nevnt i annet ledd. Første punktum gjelder likevel ikke dersom leveringen av elektroniske kommunikasjonstjenester skjer gjennom fast terminal i merverdiavgiftsområdet. Skjer leveringen av slike tjenester gjennom fast terminal utenfor merverdiavgiftsområdet, er leveringen fritatt. Første ledd gjelder ikke elektroniske kommunikasjonstjenester.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Bra. Og dermed kan vi si case closed, trur eg. (Jeg endret litt på første setning og la til et sitat fra mva-loven etter at du siterte, men nå er kilden funnet i § 6-22, så da skulle konklusjonen være rimelig sikker.)
 

Steve Cash

Medlem
Eller en regnskapsfører i første omgang, helst en som har erfaring med og forstår internettmarkedsføring. Men det er egentlig ikke så vanskelig nå som vi har funnet ut at annonseinntektene er fritatt for mva, men likevel omfattes av mva-loven, og annonsekostnadene omfattes av snudd avregning, det vil si at du skal betale mva av annonsene du kjøper, men får den tilbake.

Eksempel:
1. Du selger annonser (adsense) til utenlandsk næringsdrivende for kr 15 000 i en mva-termin. Du skal ikke betale mva av dette beløpet, men tar det med som grunnlag i mva-oppgaven i postene 1 og 3.

2. Du kjøper annonser fra utlandet (adwords) for kr. 10 000 i samme termin. Du betaler ikke mva til det utenlandske firmaet fordi disse ikke krever opp mva. Du må derfor gjøre det for dem, dvs. du skal beregne og ta med på mva-oppgaven den utgående mva de hadde betalt hvis de var norske. Beløpet kr. 2 500 setter du opp i mvaoppgavens post 7. Men heldigvis har du fradrag for mva, derfor setter du opp samme beløp i post 8, og beløpet trekkes fra igjen. Du betaler altså ingenting.

(2b. Hvis du ikke hadde hatt fradragsrett for mva av kjøpet fra utlandet av en eller annen grunn, hadde du endt opp med å betale inn kr 2 500 til staten i dette eksemplet.)

3. Salget er 15 000, kjøpet er 10 000, du har i dette eksemplet tjent kr. 5 0000.

Ble det klarere?
 
Sist redigert:

enurs

Medlem
Tusen takk Steve "Cash" for ett bra svar.
To ting,

1. De annonser jeg selger er privat personer som klikker på. De kan være fra Norge, Sverige eller hvilket som helst land. Jeg selger ikke annonse plass som f.eks VG gjør. Vet ikke om dette har en betydelse.

2. Hvorfor får jeg trekke fra MVA? La oss si jeg ikke har hatt Norske kunder aldri betalt mva til staten, hvorfor kan jeg trekke fra samme sum?

3. Jeg har jo ikke gjort dette tidligere på noen av mva oppgavene. Vet du hvordan jeg forandrer på dette? Beste ville jo vært om jeg kunne ta alt på en og samme oppgave altså det fra 2011 til i dag eller å jeg gå tilbake å endre hver eneste termin? Kanskje kontakte skatteverket?
 

Steve Cash

Medlem
1. Jeg tror ikke det har noe å si, kunde er likevel adsense i Irland? Da er det en næringsdrivende utenfor avgiftsområdet.

2. Det følger av (2) i mvaloven § 6-22, du omfattes fortsatt av mva-loven.

3. Vanskelig og litt farlig å svare bastant på. Hvis du har vært mva-registrert i hele den perioden du har drevet med dette, og du har vært omfattet av reglene i 6-22 hele tiden så er jo ugående avgift - inngående avgift lik 0. Ingen har blitt lurt. Men å ta med alt på 1 mvaoppgave for 1,5 til 2 år er ikke riktig. Å levere nye oppgaver for perioden, som likevel går i 0 oppleves selvfølgelig som meningsløst, selv om det er det helt korrekte. Hvis du i starten ikke var mva-registrert så skylder du egentlig mva. Å ta kontakt med etaten å spørre er jo det helt korrekte svaret. Om du kan risikrere å få et svar du ikke liker tør ikke jeg å ta ansvaret for.
 

enurs

Medlem
Vel, om noen skal se på regnskapet mitt er jeg jo uansett ikke skyldig så jeg har jo ikke gjort noe kriminelt for å si det på den måten. Skal rådføre med revisorer å se hva de koster.
 
Topp