Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring for ENK

knuttt

Medlem
Jeg har veldig nylig startet et ENK. Hittil har har jeg hatt tre salg. Alt av utgifter ble foretatt før selskapet ble stiftet. Utgiftene er såpass små at jeg har valgt å ikke føre de i bedriftens navn.

Jeg skal derfor bokføre disse tre transaksjonene før nyttår, og jeg vil helst ikke betale for en regnskapsfører for å utføre arbeidet. Jeg regner med å ikke få flere salg iløpet av regnskapsåret. Jeg har noenlunde grei forståelse av det teoretiske ved regnskap, men jeg har aldri skrevet et "ekte" regnskap før. Er det noen som vet om noen gode nettsider som viser hvordan regnskapet skal se ut? Jeg har forsøkt å Google det, men jeg finner kun forklaringer. Jeg ønsker imidlertid å se et godt eksempel på hvordan det kan se ut. Jeg bruker PayPal, så jeg må også føre opp gebyret jeg betaler der.

Slik jeg har forstått det har jeg lov til å bruke Excel fordi det er såpass få bilag(?). Jeg har imidlertid lyst til å forsøke å føre regnskapet selv neste år. Da ser det ut til at jeg trenger et regnskapsprogram(?). Er det noen som vet om noen gode gratisprogrammer som jeg kan teste ut i mellomtiden slik at jeg kan øve meg?
 
Eneste regnskapsprogrammet jeg har vært borti for Mac i mine år som revisor, var et fra "Hansa" - books eller noe. Det koster penger, men det er sikkert mulig med en 30 dagers demo - de fleste leverandører av regnskapsprogram har slik funksjon.

Alternativet for en Mac bruker ellers må vel bli web-baserte systemer. Jeg har ikke Mac, så min kjennskap er begrenset - kanskje noen andre her på forumet som bruker Mac og bokfører selv kan tipse deg om andre program.
 
Topp