Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bra .com eller mindre bra .no?

metallian

Medlem
Driver og leter litt etter domener for tiden mtp et lite prosjekt, men sliter med at "alt" er tatt av enten andre grundere/bedrifter (ære være dem) eller domenehaier (må de brenne langsomt og lenge)....

Finner noe innimellom som kan være aktuelt, men sitter med spm- er det bedre med et bra .com navn som f.eks (for å ta noe uaktuelt da) nettavisen.com kontra et litt dårligere .no domene som f.eks avispånett.no

(Kanskje ikke det beste eksempelet men Dere forstår vel hva jeg mener ). Jeg liker best .no domener til sider med norsk innhold, men samtidig er det jo ikke sånn at jeg (eller andre??) ikke vil bruke en nettsdie med .com domene heller....

Hva mener Dere?
 

Ståle

Medlem
Hvis jeg skal satse på Norsk, så ønsker jeg å sitte på .no domenet.

Det er ikke mye moro å utvikle en side som etterhvert blir populær i det norske markedet med .com så lenge .no er tatt av noen andre.

Men, hvis jeg skal lage små sider, som omtrent kun er laget for å rangere bra på noen få søkeord så kan jeg ta til takke med .com eller .net.
 

metallian

Medlem
Domenet jeg er mest interessert i er merkelig nok bare opptatt på .com- men er norskspråklig. Forøvrig konkurrerende med mitt prosjekt.... Litt usikker på hvorfor vedkommende har valgt det, kan ikke se noe på annonsørene eller lignende som skulle tyde på at han vil unngå .no domene.....

Jeg har lagt inn bud på 1000kr på et annet bra .no domene hvor .com er ledig.... det er egentlig litt mye peng for et sånt hobbyprosjekt men samtidig- hva er egentlig 1000kr for et domene dersom man får det litt til og det blir bra mottatt....
 
Domenet jeg er mest interessert i er merkelig nok bare opptatt på .com- men er norskspråklig. Forøvrig konkurrerende med mitt prosjekt.... Litt usikker på hvorfor vedkommende har valgt det, kan ikke se noe på annonsørene eller lignende som skulle tyde på at han vil unngå .no domene.....

Jeg har lagt inn bud på 1000kr på et annet bra .no domene hvor .com er ledig.... det er egentlig litt mye peng for et sånt hobbyprosjekt men samtidig- hva er egentlig 1000kr for et domene dersom man får det litt til og det blir bra mottatt....

Mye er avhengig av hva slags nisje du egentlig driver med. Da jeg lette etter domene til parodisiden Slik blir du rik!!!1! fikk jeg en følelse av at alt av .com var tatt mens veldig mye på .no var ledig. Hvorfor? Fordi nisjen er dominert av folk som vil bli rike i en fei uten å egentlig gidde å sette seg inn i hvordan forretningslivet fungerer ... og slike folk er sjelden registrert i Brønnøysund. Andre lager sider på .com fordi de innbiller seg at det på magisk vis gjør at de ikke trenger å følge norsk lov lenger. Jeg driver selv også en hobbyside med norsk målgruppe på .com -- grunnen til dette er rett og slett at siden ble opprettet to år før jeg hadde registrert et foretak. Så grunnene til å gjøre slikt kan være mange. Men ofte lønner det seg ikke. Jeg har hørt mange omtale den tidligere nevnte nettsiden min som domenenavnet.no, og jeg har presisert at nei, det er .com -- men bare når jeg faktisk har vært til stede og hørt det. Kanskje har jeg mistet en del type-in-trafikk fordi folk automatisk tenker at norske nettsider skal ligge på .com.

Mye er selvsagt også avhengig av hvor seriøst prosjektet er. Hadde jeg f.eks. ikke fått tak i slikblirdurik.no uten å betale for det, hadde jeg funnet et annet domene, fordi det er et prosjekt jeg ikke gidder å bruke så mye mer enn domeneavgiften på.
 

metallian

Medlem
TAkk for fyldig tilbakemelding ':)

Vanskelig å si hvor seriøst dette er, men jeg ser for meg et lengre tidsrom og ikke en ren trafikksamler/kanal eller lignende. Så et ok domene vil være viktig, og jeg tror nok jeg må sikre både .no og .com som det blir foreslått over her.

HAr fått "motbud" på 5000kr på .no domenet jeg vil ha nå, det er altfor mye så jeg får se hva jeg får til der.

EDIT:
Dette er egentlig ikke innen en nisje- men et stort område med stor konkurranse om både trafikk og domener(åpenbart...). Men fordi jeg er smartere enn alle andre kommer det til å gå bra helt av seg selv ;) (Med en liten hentydning til "bli rik" siden din som var underholdende!)
 
Sist redigert:

metallian

Medlem
Jeg skal igang med en blogg til, en videreføring av Manneblogg-bloggen min her:
Manneblogg

Jeg har sikret meg både manneblogg.no og mannebloggen.no, nå blir jeg ikke enig med meg selv hvilken jeg liker best.... den andre vil selvsagt redirecte, jeg har begge to uansett men hvilken vil dere anbefale å legge bloggen på? Er det Manneblogg eller Mannebloggen som klinger best?
 
Topp