Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Brev fra Lotteri og stiftelsetilsynet ( DEL 2 )

NorHenrik

Medlem
Har Lotteri og stiftelsetilsynet lov til å stenge utenlandske gambling sider?
Domene navn og språk på hele nettsiden: Engelsk
DENNE nettsiden var ikke ment for norske spillere

* Legger ut denne forum tråden på nytt, da jeg legger ved hele brevet fra Lotteri og stiftelsetilsynet.

bjby35.jpg

30aqbs6.jpg

wmgh9f.jpg
 

hansson

Langveisfarende
Uten å ha finkjemmet loven virker det ganske forståelig at den berører alle norske selskaper, uansett hvordan de velger å utforme virksomheten sin. Så et norsk eierskap av utenlandsk spillenettsted blir derfor rammet av loven uansett hvor webhotellet eller brukerne av nettstedet befinner seg.

For å komme unna dette selger du nettstedet til et firma du oppretter i utlandet. Ikke verre enn det. Men det koster kanskje mer enn det smaker.

(Svaret mitt må ikke ses på som støtte til denne loven, for den er utrolig naiv. Lovhåndheverne burde konsentrert seg om å bekjempe spillevirksomhet på norsk jord og mot norsk publikum på norsk, og ikke bruke skattepenger på å være verdenspoliti for .org og .com-domener på engelsk)
 

Siddharta

New Member
I henhold til de generelle jurisdiksjonsreglene i straffelovens § 12, vil handlingen være underlagt norsk lov dersom den er foretatt "i riket". Dersom nettsidene er lastet opp eller driftes fra Norge, vil lotteriloven kunne komme til anvendelse selv om det benyttes utenlandsk server, språk e.l.

Dersom sidene driftes/lastes opp fra utlandet, er handlingene i utgangspunktet kun straffbare dersom de også er straffbare i det landet der handlingen er foretatt (med enkelte spesifikke unntak som ikke er relevant her). Dette gjelder selv om det er nordmenn som har utført handlingene.

I tillegg vil handlingene kunne være straffbare dersom virkningen av handlingen først og fremst er rettet mot Norge eller norske borgere. I tidligere saker har Lotteritilsynet og -nemnda kommet til at dette er tilfelle dersom det er snakk om norske nettadresser, norsk språk eller valuta på sidene. Benytter du et .org domene og engelsk språk vil du følgelig ikke kunne rammes av dette, så fremt altså handlingene er foretatt fra et land hvor virksomheten ikke er straffbar.

For å unngå tvil om hvor handlingen er foretatt, vil det sikreste være å overføre nettsidene til et eget selskap registrert i et land hvor virksomheten er lovlig. Dette trenger du imidlertid ikke å gjøre før et eventuelt vedtak er fattet, jf. annen tråd.
 

picxx

Well-Known Member
Hadde samme diskusjonen her på forumet for en stund siden, der jeg mente at så lenge siden var rettet mot et internasjonalt marked burde ikke loven fange rundt dette.
Den påstanden ble komprimert da en av medlemmene (husker ikke i farten hvem) kom med harde fakta (lovparagrafen) som viste at som nordmann har du _ikke_ lov til å markedsføre/reklamere/linke til gamblingsider. Om siden er på norsk, engelsk eller japansk spiller ingen trille all den tid du er norsk.

Eneste lovlige måten å omgå dette på er om du lar et firma (som du IKKE eier) eller en kompis som bor i et land hvor gambling er lovlig stå for all drift av nettsiden.

Så konklusjonen er at så lenge du er norsk har du ikke lov til å drive markedsføring rettet mot gambling.

Forsøkte å finne igjen den tråden jeg refererte til over, men kunne ikke finne den sånn i farta. Kanskje andre som husker hvilken tråd jeg snakker om finner den?
 

picxx

Well-Known Member
Men hvis politiet kommer og beslaglegger pc-en så sitter man vel i saksa åkke som.


Hehe, ja, da har man vel et forklaringsproblem, men det er antakelig større sjanse for å dø av ett bananfluebitt enn det er at politiet plutslig skal troppe opp og beslaglegge PC'en din uten noen som helst mistanker eller anklager.
 

Knut

Medlem
Men hva om ett firma som driver med gambling ansetter meg til å hjelpe til med drifting og vedlikehold av en gamblingside?
 

picxx

Well-Known Member
Men hva om ett firma som driver med gambling ansetter meg til å hjelpe til med drifting og vedlikehold av en gamblingside?

Loven omfatter markedsføring av slike sider, så all den tid du kun vedlikeholder (og evt. bare kjøper annonsering) er jo ikke det ulovlig.
Oppretter du derimot en egen webside for å promotere dem, er det ulovlig.
 

picxx

Well-Known Member
Moralen bør jo også være at man bruker skjult whois....

Hehe, ja, du sier noe der.
Jeg skjønner i bunn og grunn ikke at folk som driver med noe fra norge, som er ulovlig i norge, ikke benytter seg av skjult whois?
Altså, brenner man hjemmebrent hjemme fyller man liksom ikke opp bilen og stiller seg midt på torget en lørdag for å selge varene? Eller.... ??
 

picxx

Well-Known Member
Og så er spørsmålet, hvilken andre sider har lotteri tilsynet gravd opp..

Ja, si det?
Tenkte selv å starte en gamblingside, men å kjøre et raffles script, slik at det ble en bingoside, og det er jo lovlig i norge.
Kast masse penger inn i system og vent på en vinner.... yohooooo! Så slipper man at noen har ferdigheter i f.eks. poker vaffal (og mye større andel kan skimmes av for tilbyderen).
Norge er gussegode de ;)
 
Topp