Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Brev fra Lotteri og stiftelsetilsynet WTF?

Siddharta

New Member
Kaster meg på denne tråden her, selv om det kanskje er i seneste laget.

Jeg antar at Lotteritilsynet mener at nettsidene dine er i strid med lotterilovens § 11 om markedsføring, formidling og betalingsformidling for lotterier. Det kan det godt hende at de er, men ved å gå rett på deg som innehaver av domenet, og deg alene, gjør tilsynet en stor glipp. I følge forvaltningslovens § 13, har tilsynet nemlig plikt til å varsle alle parter i saken før eventuelt vedtak treffes, og i og med at saken gjelder markedsføring av spillselskaper er det åpenbart at spillselskapene også må anses som part i medhold av forvaltningsloven § 2 e. Dersom partene i saken ikke er varslet slik loven krever, vil det medføre at eventuelle vedtak vil bli kjent ugyldig av domstolene, da dette karakteriseres som en grov saksbehandlingsfeil.

Jeg har selv snakket med saksbehandlere i Lotteritilsynet om dette problemet i forbindelse med en annen, tilsvarende sak som jeg var involvert i via jobben min som jurist, og denne saken ble da lagt død. Lotteritilsynet er altså fullt oppmerksom på problemstillingen, men velger likevel å fortsette med denne fremgangsmåten, da truslene om vedtak har svært god effekt så lenge de færreste er kjent med at eventuelle vedtak må bli kjent ugyldig med mindre samtlige parter i saken blir varslet.

Tilsynet ønsker for en hver pris å unngå at spillselskapene blir involvert i saksbehandlingen, da saken i så fall med all sannsynlighet vil havne i rettssystemet. Dette vil føre til såpass mye medieomtale for spillselskapene at "vinninga går opp i spinninga" og vel så det for Lotteritilsynet, og de har heller ikke ressurser til kontinuerlig å gå i tvister mot de store spillselskapene hver gang noen oppretter nye domener.

Mitt råd til deg er derfor som følger: Skriv et brev til tilsynet, der du viser til forvaltningslovens regler om forhåndsvarsling av parter og det faktum at involverte parter ikke har blitt varslet om mulig vedtak. Inntil partene er varslet slik loven, oppfatter du skrivet fra tilsynet som et rent informasjonsskriv. Be gjerne samtidig om innsyn i samtlige saker og korrespondanse i tilsvarende saker, da det etter din oppfatning kan foreligge alvorlige feil ved tilsynets saksbehandling også i tilsvarende saker.

Send evt. en pm hvis du trenger mer hjelp.
 
  • Like
Reaksjoner: sta

metallian

Medlem
Dette er jeg usikker på- Forvaltningsloven åpner for at parter som ikke anses berørt ikke trenger varsles. At internasjonale spillgiganter bør varsles om hva som skjer på små nettsider hvor de annonseres pga nasjonalt lovverk kan jo diskuteres, det følger av §2.e at dette er åpent for skjænnsmessig vurdering:
" part, person som en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder. "

Du skriver §13 men mener vel §11 da §13 omhandler tausehetsplikt?

Forøvrig kan en ikke be om "all dokumentasjon i lignende saker" etter forvaltningsloven.
 

Siddharta

New Member
Dette er jeg usikker på- Forvaltningsloven åpner for at parter som ikke anses berørt ikke trenger varsles. At internasjonale spillgiganter bør varsles om hva som skjer på små nettsider hvor de annonseres pga nasjonalt lovverk kan jo diskuteres, det følger av §2.e at dette er åpent for skjænnsmessig vurdering:
" part, person som en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder. "

Du skriver §13 men mener vel §11 da §13 omhandler tausehetsplikt?

Forøvrig kan en ikke be om "all dokumentasjon i lignende saker" etter forvaltningsloven.

Beklager feil hjemmel ang. varslingsplikten - det er forvaltningslovens § 16 som er rett henvisning.

Ellers mener jeg det ikke er tvilsomt at spillselskapene må anses som part i forvaltningslovens forstand. Et eventuelt vedtak vil riktignok være formulert mot domeneinnehaveren, men vedtaket vil åpenbart få en direkte virkning for spillselskapene som ikke lenger får anledning til å markedsføre sin virksomhet, jf. den "saken ellers direkte gjelder".

Det Lotteritilsynet i praksis ønsker å oppnå med sakene er å nekte spillselskapene å markedsføre seg i Norge, og spillselskapene blir minst like skadelidende som domeneinnehaveren gjennom vedtaket. I tillegg vil forhåndsvarsel medføre at spillselskapene får anledning til å forsvare sine interesser, og derved også bidra til sakens opplysning før vedtaket fattes.

Ifølge offentlighetsloven § 28 kan man ellers be om innsyn i "saker av ein bestemt art", så fremt det har en rimelig utstrekning. Med mindre Lotteritilsynet har hundrevis av slike saker liggende, kan du altså be om innsyn i disse.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tilsynet ønsker for en hver pris å unngå at spillselskapene blir involvert i saksbehandlingen, da saken i så fall med all sannsynlighet vil havne i rettssystemet. Dette vil føre til såpass mye medieomtale for spillselskapene at "vinninga går opp i spinninga" og vel så det for Lotteritilsynet, og de har heller ikke ressurser til kontinuerlig å gå i tvister mot de store spillselskapene hver gang noen oppretter nye domener.

Nå er ikke jeg jurist, men de trenger vel bare en eneste sak på dette før rettspraksis er satt? Og at trådstarter her har brutt loven er jo åpenbart for alle som ikke er "uenige i gjeldende regelverk fordi vi lever i en formynderstat"? Burde ikke du, som jurist, se at dette er en sak som er umulig å vinne? Hva kan "klienten" egentlig få ut av dine råd annet enn masse problemer og (vil jeg anta) store utgifter til jurister?

Mitt råd er iallfall; legg ned siden eller flytt ut av landet og driv siden derfra.
 

Siddharta

New Member
Nå er ikke jeg jurist, men de trenger vel bare en eneste sak på dette før rettspraksis er satt? Og at trådstarter her har brutt loven er jo åpenbart for alle som ikke er "uenige i gjeldende regelverk fordi vi lever i en formynderstat"? Burde ikke du, som jurist, se at dette er en sak som er umulig å vinne? Hva kan "klienten" egentlig få ut av dine råd annet enn masse problemer og (vil jeg anta) store utgifter til jurister?

Mitt råd er iallfall; legg ned siden eller flytt ut av landet og driv siden derfra.

Rettspraksis blir ikke satt før saker eventuelt kommer for Høyesterett, da underrettsdommer har liten rettskildemessig verdi. Retten er dessuten stadig i utvikling, og direktiver eller avgjørelser fra eksempelvis EU-domstolen vil kunne endre grunnlaget som eventuelle dommer fra Høyesterett er tuftet på. I tillegg vil det være kunne være individuelle forskjeller mellom sakene som gjør at de får forskjellig utfall, eksempelvis hvilken tilknytning virksomheten har til Norge - hvilket språk sidene er utformet på, hvor de hostes, hvor selskapet er etablert m.v.

Grunnen til at jeg involverer meg i problemstillingen, er først og fremst at jeg reagerer på at Lotteritilsynet bryter forvaltningsloven med vitende og vilje. Det kan ikke karakteriseres på annen måte enn myndighetsmisbruk, og det er i mine øyne langt mer alvorlig enn om en liten aktør forsøker å teste grensene for hvor langt lotterilovens regler gjelder.

Jeg vil ellers legge til at domeneinnehaveren ikke løper risiko for tvangsmulkt eller tilsvarende før et eventuelt vedtak er fattet, og at poenget med å få spillselskapene til å bli ansett som part nettopp vil være å få disse til å ta eventuelle kostnader ved å forfølge saken juridisk. Det er derfor hverken snakk om problemer eller "store utgifter til jurister" for domeneinnehaveren. Den eneste ulempen for innehaveren vil være at dersom Lotteritilsynet skulle fatte et gyldig vedtak, vil veien til en eventuelt tvangsmulkt være kortere dersom innehaveren i fremtiden skulle bryte loven ved tilsvarende virksomhet.
 

metallian

Medlem
Grunnen til at jeg involverer meg i problemstillingen, er først og fremst at jeg reagerer på at Lotteritilsynet bryter forvaltningsloven med vitende og vilje. Det kan ikke karakteriseres på annen måte enn myndighetsmisbruk, og det er i mine øyne langt mer alvorlig enn om en liten aktør forsøker å teste grensene for hvor langt lotterilovens regler gjelder.

[/QUOTE=Siddharta;110385]

HEr er du etter min mening noe bombastisk-jeg jobber med forvaltningsloven hver dag og er ikke ukjent med problemstillinger knyttet til begrepet "part", og det er ikke etter min mening gitt at spillselskapet i en slik sak som dette skal anses som en part som må varsles.
 

Nutz

Med lem
Virker som Lotteritilsynet bruker samme mekanisme som man finner i sex-kjøp-loven.
At en nordmann ikke kan gjøre ting i utlandet som ikke er lov her, selv om det er helt legitimt der.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Denne siden er ikke rettet mot nordmenn, (men er på norsk server)
Men jeg har andre norske nettsider, så jeg vil helst ikke at de skal finne alle mine nettsider.

så det blir vel til at jeg starter et utenlandsk selskap, eller noe sånt..

At du starter et utenlandsk selskap har ikke mye å si så lenge det er du som driver det...
 
Topp