Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av bilder fra annonsørens hjemmeside

plsupdate

New Member
Lurer på om noen kan informere meg litt når det gjelder bruk av bilder fra annonsørens hjemmeside.

Hvordan bør jeg gå frem om jeg f.eks kunne tenke meg å bruke bildet av en barberhøvel fra EFI.no for å promotere deres produkt, eller bilde av en båt til Stena Line.

Vil jo helst undersøke først om dette er OK for annonsøren, men hvordan går jeg frem for å kontakte de?

Kontaktskjemaet hos TradeDoubler går vel ikke frem til rette person? Bør man heller kontakte de direkte via f.eks kundeservice på de respektive hjemmesidene? Noen som har undersøkt dette før?
 

Hupsey

Medlem
Dette går vel muligens under fair use.?
Så lenge du omtaler produktet har du i følge fair use prinsippet lov til å bruke materialet uten å spørre om lov..Det krever at du omtaler (eller gir posetiv eller negativ kritikk av) produktet og bruker bildet i den forbindelsen..Om du lager en banner med produktet på er det noe annet..
Sikkert mange som ikke er enig i min påstand her, men fair use er en etablet praksis.
 

kongen

kongemedlem
Du kan ta kontakt med kundeservice til nettbutikkene og sende en epost noe ala dette:

Hei, mitt navn er blablabla og jeg er en affiliate hos Tradedoubler. Jeg skal nå promotere deres produkt X og har skrevet ferdig en blogpost som jeg skal publisere. Alt er klart til publisering men jeg mangler et bilde av produkt X til bloggposten. Er det greit at jeg benytter bilde av produkt X fra deres nettsider i min bloggpost til å promotere deres produkt? Ser frem til et snarlig svar da jeg ønsker å publisere blogposten raskest mulig.

Hvis du får nei til svar: gi dem middelfinger'n
Hvis du ikke får noe svar: gi dem middelfinger'n
Hvis du får ja til svar: skriv en bloggpost hvor du promoterer produkt X
 

pleb

Medlem
Du skal ikke ta det for gitt at du får lov til å bruke de bildene, nei. Selv tok jeg kontakt med Kondomeriet, og endte opp med å maile med en hyggelig dame som sa til meg at det ikke var lov å bruke bilder derfra. Hun var hyggelig nok til å ta noen egne bilder av produktene deres og sende meg på mail. Men ja; tror at du, som kongen skriver, bør maile hver enkelt annonsør og spørre hvorvidt du får lov.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg bruker bilder fra annonsørers hjemmesider.
Ønsker de ikke bruk av dette får de heller selge produktene sine selv.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Fair use er ikke noe norskt begrep.

Selv om de færreste hadde klaget på hvis produktbildene sine hadde blitt brukt i en positiv omtale så er det i grunnen ikke lov å bruke de uten å spørre først.
Eller for å si det annerledes så ligger du tynt an å ha en hel hjemmeside om f.eks. overvåkningsutstyr med bilder og greier uten å ha en avtale at du faktisk kan bruke disse og leverandøren din klager på at du bruker disse bildene.

Så offisielt holder jeg med kongen og pleb, i praksis med picxx, og hvis det blir problemer med en leverandør så sletter jeg bildene og erstatter de såfort jeg har tatt egne :)
 

testdriver

Ha det bra..
Det hender at nettbutikken kun har rettigheter til å bruke bildene på egen nettside, og at de dermed må innhente en ekstra tillatelse.

Ranket for et års tid siden som #1 i USA på et bilde det blir søkt mye på. Artikkelen på landingsiden min var ekstremt dårlig forfattet, og de som satt med full rettighet på bildet (ikke nettbutikken jeg var affiliated med) ga meg valget mellom å fjerne bildet eller utbedre artikkelen. Skrev en bedre artikkel og havnet som #4, hehe.

Som regel er jo folk interessert i å få promotert produktet sitt, men man bør kanskje vurdere litt og bruke skjønn. Normalt er det neppe noe problem å ta seg litt friheter så lenge man er snill med de det gjelder.
 

Tonny Kluften

Administrator
Du kan sende forspørselen til Tradedoubler, de sender den nok videre hvis de ikke vet svaret. Hvor lang tid det tar å få svar er en annen sak.
Men generelt så vil nok annonsørene være interessert i at du promoterer produktene deres på best mulig måte, dvs. viser gode bilder, og da bilder fra deres hjemmesider.
 
Topp