Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk Euroads - bli saksøkt

Bjrl

Medlem
I dag fikk jeg en mail fra IKEA med trussel om søksmål dersom jeg ikke i løpet av tre dager fjerner annonsering fra to nettsteder.

Grunn? Jo - jeg har lagt ut annonsemateriell fra Euroads der.

Materiellet nevner gavekort til IKEA, og det liker åpenbart ikke IKEA.

De skriver:

"IKEA"-navnet er et verdenskjent varemerke med høy goodwill og dermed verdi. I denne konteksten er bruken det henvises til over et klart brudd på IKEA Norges enerett til varemerket her i landet. Hovedbestemmelsen om varemerkeretten finnes allerede i varemerkelovens § 1, 3. ledd:

"Den som bruker eget navn eller beskyttet forretningsnavn som kjennetegn for sine varer eller tjenester, har beskyttelse etter reglene i loven her mot andres urettmessige bruk av navnet som varemerke innenfor samme geografiske område."

Måten varemerket "IKEA" her er brukt på er etter våre advokaters vurdering i strid med varemerkelovens § 4 om "Varemerkerettens innhold", 2. ledd som lyder:

"For et varemerke som er velkjent her i riket, innebærer varemerkeretten at ingen uten samtykke fra merkehaveren kan bruke et tegn som er identisk med eller ligner varemerket for varer eller tjenester av samme eller annet slag, hvis bruken ville medføre en urimelig utnyttelse av eller skade på det velkjente varemerkes særpreg eller anseelse (goodwill)."

"IKEA" og enhver referanse til "IKEA" må fjernes med øyeblikkelig virkning. Dersom annonsen ikke er borte innen tre – 3 – dager vil vi uten ytterligere varsel vurdere søksmål med krav om erstatning for varemerkebrudd.


Jeg fjerner såklart dette omgående. Men jeg syns ikke det er spesielt hyggelig å bli truet med søksmål fordi jeg har brukt reklamemateriell fra Euroads.

Jeg legger ved det aktuelle materiellet.

Er det andre som har fått lignende henvendelser pga materiell fra Euroads...?
 

Vedlegg

  • euroads-bilde.jpg
    euroads-bilde.jpg
    24,3 KB · Sett: 47

zapotek

Medlem
En kampanje fra Jukebox.

Og akkurat nå dumpet det inn en mail fra Euroads i innboksen min om at Jukebox-kampanjen stenges ved midnatt i dag. Enten et veldig spesielt sammentreff - eller en sannsynlig mail fra IKEA til Euroads også, med varsel om søksmål.

Regner med det ja.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Noen paralleller:
* en Toyota Prius
* en Bosch oppvaskmaskin
* et Expert gavekort

Det er kanskje en ide å omformulere. At Ikea pålegger at enhver referanse til Ikea skal fjernes er litt snodig: de utelater muligheten at du tilpasser annonsen.
 
Topp