Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruke egne bilder og bilder fra landingsider som affiliatelink

muffins

Medlem
Lurer litt på hvordan reglene er rundt dette her.

Er det lov å bruke egne bilder med affiliatelink som fører til affiliatesiden?

Ta et eksempel. Kan jeg bruke et illustrasjonsbilde for et produkt, som linker til selve produktet? Jeg har selv laget dette bildet, men bildet stemmer jo selvfølgelig overens med det jeg linker til. Skjønner at det ikke er helt smart å ha et bilde av en bil, og linke til en landingside for salg av vitaminer.

En annen ting. Har jeg lov til å bruke bilder jeg finner på landingsider? F.eks bilder av et spesifikk hotell fra hotels.com, og så linke til det hotellet som det er bilde av?

Regner med at dette er forskjellig fra affiliate til affiliate, men fant ingen informasjon om dette hverken hos Tradedoubler eller Euroads.

Noen som vet reglene rundt dette?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du har letet og ikke har klart å finne noe informasjon om dette hos de som formidler affiliate-deals, da tror jeg at du kan være i god tro når du tilpasser lenken slik at den passer bedre til din nettside.

Hadde jeg hatt noen produkter som jeg ønsker å selge (noe som jeg forresten har), så hadde jeg ikke hengt meg opp hvis noen bytter ut det bilde jeg leverer med et lignende -- innenfor visse grenser såklart, men det virker du ha tenkt over - såklart.

I tillegg til at du kan henvise at du ikke fant noe informasjon, kan du nå også si at "de på WF sa det var ok" ;) Haha :-D
 

muffins

Medlem
Takker for svar. Virker jo mest sannsynlig at det går fint å gjøre dette, men liker å være på den sikre siden.

Men har nå uansett sendt mail til tradedoubler, så får nå se hva jeg får til svar :)
 
Som Pong sier, så er det nok forskjellig alt etter hvilket affiliate program du spørr.

Her hos Guava Media kommer det an på kampanjen.
Noen annonsører har som prinsipp at man KUN har lov å bruke deres bannere, og det blir vi (og våre partnere) selvsakt nødt til å respektere.
Dersom dette ikke er tilfellet er det fritt valg - såfremt det fortsatt er innenfor realistiske rammer.
Man tar ikke en Bingo-site sin klikkampanje og legger opp bilder av blonde damer i bikini for eks. - Alt med måte.

Men det sikreste og enkleste vil nok være å sende en kjapp mail til affiliateprogrammet å spørre så man unngår misforståelser.

/Benjamin Vikne Andreassen
Guava Media Norge
Benjamin.andreassen@guava.com
 

Marianne

Medlem
Tanken om å overprøve WF virker egentlig ganske skummel.. :eek:

Men, kloke hoder har som regel rett - og det gjelder også i dette tilfellet. Som hovedregel skal man bruke det bildematerialet og de tekstlinker som finnes i systemet.

MEN husk:

Hvis man gjerne vil:
1 - dyplenke (til f.eks et bestemt hotell)
2 - bruke alternativt bildemateriale
3 - lage egne tekstlinker

- er det ikke vanskeligere enn at man bare kan sende en mail, ta en telefon eller spørre over msn (for de av dere som har lagt meg til der).

Og jeg svarer alltid.. ;)

Mvh Marianne Birkeland - Adservice Media
(mb@adservice.dk / msn: marianneadservice@live.no)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette detter jo innenfor samme området, så jeg tenkte kanskje jeg kunne spørre her i denne tråden. Til dere som driver nettbutikker her inne:

Hva tenker dere om at også produktbeskrivelsene blir brukt når affiliatene deres markedsfører prduktene deres?
 

picxx

Well-Known Member
Hva tenker dere om at også produktbeskrivelsene blir brukt når affiliatene deres markedsfører prduktene deres?

Jeg har tidligere drevet en del affiliateprogrammer (og nå et bittelite ett på norskeplugins). Jeg gir mine affiliates tilgang til absolutt alt materiale på mine sider, for det som er viktig for meg er at de selger, ikke at jeg for enhver pris skal holde mitt innhold så eksklusivt som mulig kun på min side.
Å "tirre" affiliater med en masse krumspring og regler om hva de får lov til eller ikke fører i lengden kun til at man mister affiliater, og det er overhodet ikke hensiktsmessig når man driver et affiliate program.
Akkurat omkring dette har norske annonsører flere mil å lære av amerikanske annonsører.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har tidligere drevet en del affiliateprogrammer (og nå et bittelite ett på norskeplugins). Jeg gir mine affiliates tilgang til absolutt alt materiale på mine sider, for det som er viktig for meg er at de selger, ikke at jeg for enhver pris skal holde mitt innhold så eksklusivt som mulig kun på min side.
Å "tirre" affiliater med en masse krumspring og regler om hva de får lov til eller ikke fører i lengden kun til at man mister affiliater, og det er overhodet ikke hensiktsmessig når man driver et affiliate program.
Akkurat omkring dette har norske annonsører flere mil å lære av amerikanske annonsører.

Gudd gudd! Jeg tenker det beste er og ta kontakt med annonsør (samme som med bilder) når det gjelder produktbeskrivelser. Danke!
 
Topp