Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruke ekstern harddisk som intern?

zapotek

Medlem
Kan du legge ut et bilde av disken etter at du har tatt den ut av det eksterne kabinettet?

Er det en vanlig 2,5" disk, så får du kjøpt ferdig "brønn" til å montere den i slik at den tar like stor plass som de andre harddiskene i pckabinettet, men du kan egenlig bare skru den fast hvor som helst...
 

zapotek

Medlem
Det er den i midten. Jeg skrur den fast et sted, ikke noe problem det.
Men har kvalitet noe med størrelse å gjøre?

Uten å være brennsikker, så tror jeg ikke det er store forskjellen. 2,5" er laget med tanke på laptoper (for å fysisk få plass), mens 3,5" har vært standard i stasjonære. Blir mer og mer vanlig med 2,5 i stasjonære også nå ettersom SSD-diskene har denne størrelsen.
 
Sist redigert:

turboknapp

New Member
Må man ha ekstra software på disken når den skal brukes som ekstern disk? Den som før var intern dukker ikke opp i Windows utforsker når jeg kobler den til som ekstern USB (med den adapteren som før satt på den som nå er intern).

Det er ikke utenkelig at hardwaren i den eksterne boksen har en slags sikkehet/kryptering som gjør det vanskelig å bare flytte disken fra vanlig SATA-port (i pc) og samtidig beholde data, men jeg tror disken skal kunne formateres og brukes uansett (med tap av data som følge av repartisjonering/formatering).

Om du allerede har tatt vare på data og poenget bare er å få brukt disken internt, så må du inn i diskmanagment (tidligere var det høyreklikk på min datamaskin og velge diskmanagment). Der kan du fjerne gamle partisjoner og legge til ny(e). Deretter formatere med NTFS (om det er Windows).

Det finnes et eget forum som heter hdguru hvor spesialistene holder hus, men det er ikke forumet for nybegynnere :)
(etter 20-30 år med hardware-interesse er jeg ikke i nærheten av de folka).

NB! Når det gjelder å skru fast....husk at det sitter roterende presisjonsplater på innsiden. Disse tåler ikke hva som helst av slag/støt/bending.
 
Topp