Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruke navnet til kjendiser kommersielt

timtim

Gründer
Jeg trenger litt tanker fra dere.

Jeg har domenene CelebT-shirts.com, celebTshirts.com og noen varianter til.

Jeg har en ide om å bruke Cafepress til å selge T-shirts med navnet til (amerikanske) kjendiser. (Ikke bilde)

Noen som har peiling på lovligheten av dette? Vil jo ikke Hollywood advokater på nakken.

Kan kjendiser copyright på navnene sine? Ser at det er mange nettsteder som bruker kjendisenes navn i kommersiell bruk.

Thomas
 
Sist redigert av en moderator:

peterandrej

pensjonert moderator
Det er ikke lov nei. Du kan ikke bruke navn på den måten. de har copyright til "navnet" sitt i den forstand at andre ikke bare kan klasje navnet deres på en t-skjorte og så selge det for penger.

jfr. saken i det siste med kurt nilsen. selskapet bak den kampanjen blir saksøkt as we speak.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det ligger vel mer i gråsonen enn å være ulovlig. Jeg tviler faktisk sterkt på at Kurt Nilsen saken får noen følger da de ikke har linket det noe videre til den kjente Kurt Nilsen..... Så i bunn og grunn kunne det vært en hvem som helst Kurt Nilsen....

Det er ingen som har copyright på sitt eget navn Peter.... ;) Da ville ikke jeg f.eks kunne regge et hvilket som helst navn på web..... ;)
 

timtim

Gründer
Jeg mener også at det ikke er mulig å ha copyright på et familienavn (Kanskje et konstruert artistnavn?) Ville jo vært håpløst for alle med samme navn som en kjendis da...

Jeg tror at beskyttelsen ligger den visuelle måten å et navn er skrevet på. Eksempel er Disneys Hanna Montanah - Det er jo svært mange mennesker i verden som heter dette. Ville jo vært rart om jeg ikke kunne laget en ny Hanna logo?
 

peterandrej

pensjonert moderator
dere misforstår jussen. jfr saken med kurt nilsen. De kunne jo selvsagt si at det var en "hvilken" som helst kurt, men sannheten er jo at de før de ble saksøkt sa at de brukte kurts navn for å få oppmerksomhet.

Hvis det er åpenbart at man går for å utnytte en kjendis sitt navn så bryter man loven. Du kan ikke bare skrive "britney spears" og så ha et tilfeldig bilde av en blond dame ved siden av liksom. Hvis det kan "misforstås" til å være DEN britney, ja så er det ulovlig.

Men klart bruker du Hans Hansen, så slipper du vel unna. Men mer spesielle navn som kurt nilsen (det er vel max 10 som heter det i norge) - ligg unna.
 

peterandrej

pensjonert moderator
jo. kanskje jeg skal saksøke artisten Peter Andre for misbruk av MITT navn? HAN heter jo ikke Peter Andre sånn egentlig...
 

mofu

Medlem
Eide for en del år siden domenet moesha.com og fikk advokatene til tv-showet Moesha på nakken. De ønsket å overta domenet til kostpris. På det tidspunktet bodde jeg i Los Angeles og jobbet med et prosjekt som ga meg tilgang til veldig dyktige advokater som forsikret meg om at ettersom navnet Moesha er et navn som veldig mange har, er det umulig å ha patent på dette.

Jeg hadde et foto av Moesha på websiden (med teksten under at domenet var til salgs) som jeg fjernet og sendte en e-post tilbake utformet av min advokat som beskrev vår side av saken og at vi har fjernet alle referanser til tv-showet Moesha. Hørte aldri mere fra dem.
 
Topp