Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bygge et mini-trykkeri

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg har behov for å bygge et minitrykkeri. Ikke som en ny tjeneste til kunder i Crenia, men mer for produksjon av eget materiell. I 2012 har vi startet opp med endel kursing og har derfor behov for å trykke opp endel eget materiell.

Etter å ha hørt litt rundt hos forskjellige trykkerier ser jeg raskt at jeg må bestille i stort volum for å få ned prisen. Dette er litt kjedelig, siden jeg ofte har behov for å oppdatere materiellet i brosjyrene.

Jeg er derfor ute etter den beste "gjør det selv" løsningen. Jeg er interessert i å trykke opp brosjyrer, små hefter og flyers. Jeg vil at materiellet skal se mest mulig profesjonelt ut. Noen som har noen gode råd til hva som kan gjøres og hvordan?
 

hansson

Langveisfarende
Hvorfor ikke bare bestille print on demand fra f.eks. Allkopi? De lager jo alt du trenger i bedre kvalitet enn dere kan klare selv (en god Xerox-maskin koster lett noen hundre tusen) og du kan få 1 eller 1000 eksemplarer. De lagrer også filene slik at du bare kan ringe inn og bestille 120 ekstra av XXX.pdf...

Anbefaler ellers www.kopisten.no i Oslo og andre steder på Østlandet. De leverer over hele landet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Enig med Hansson. Print-on-demand, eller digitaltrykk som det jo heter, egner seg enormt godt for små opplag. Offsettrykk krever et visst opplag før det blir regningssvarende. For bøker ligger vel grensen mellom digital- og offsettrykk, rent økonomisk, på rundt 500 eks.

Et viktig poeng dog: det kan HENDE at enkelte trykksaker MÅ trykkes på gamlemåten (offset) av kvalitetsgrunner.

Å starte et eget trykkeri blir for meg helt tullete når du kan få trykket omså fire eksemplarer av en brosjyre for typ 50 kr hos en profesjonell aktør. Men VIL du likevel starte eget trykkeri finnes det jo bedrifter som selger slikt utstyr. Men hva det koster og hvilke bedrifter som selger slikt aner jeg ikke :) Mitt poeng var at med et digitaltrykk behøver du ikke å bestille 5000 visittkort. Du kan bestille ett, liksom.
 

Britta

stoffdronning
Hva med Vistaprint?
Du kan få mye rimelig hvis du først legger inn det du vil ha og så vente to dager, så kommer de gjerne med noe gratis frakt e.l.
Moms kommer jo i tillegg, men etter å ha sjekket priser på print hos Allkopi og andre norske er dette den rimeligste måten å få trykksaker.

MEN: du må ha full kontroll over designet ditt og sjekker nøye om du oppfyller alle kvalitetskravene, mål osv.

Hilsen, Britta
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hehe, planen er som sagt ikke å starte et trykkeri. Jeg vet ikke forskjell på offset (og onset? om det er noe som heter det) engang.

Det jeg hadde håpet på var noen gode råd til hvordan man kan lage slikt materiell selv. Kan jeg bruke en binder? Bør jeg ha sånn plastikk på første ark? Noen som har erfaringer med slikt?

Jeg skal ta en titt på de som tilbyr print-on-demand. Kan jo være et greit alternativ om det ikke er for dyrt!
 

sta

Medlem
Vi har en Konica-Minolta C652 (Introduksjon - bizhub C652 | KONICA MINOLTA). Vi leaser denne, men er usikker på prisen. Veldig bra kvalitet og klarer det meste ifht. størrelser, bretting, stifting, duplex, etc, men den klarer naturligvis ikke full bleed.

For innbinding bruker vi enten ringer (Kontorspar Nettbutikk) eller lim (Kontorspar Nettbutikk). Funker helt greit og resultatet blir bra, men det er naturligvis en del jobb hvis du trenger mange eksemplarer.
 

Erlend

Medlem
Hva med Vistaprint?
Du kan få mye rimelig hvis du først legger inn det du vil ha og så vente to dager, så kommer de gjerne med noe gratis frakt e.l.
Moms kommer jo i tillegg, men etter å ha sjekket priser på print hos Allkopi og andre norske er dette den rimeligste måten å få trykksaker.

MEN: du må ha full kontroll over designet ditt og sjekker nøye om du oppfyller alle kvalitetskravene, mål osv.

Hilsen, Britta

Jeg droppet Vistaprint da det ikke var mulig å få kontakt med de, verken gjennom mail eller telefon.
 

Taffy

Medlem
Noen som har tips til andre trykkerier i utlandet som er billig og leverer fort? Ser for meg at det er en god del å tjene på å ikke trykke opp i Norge.
 
S

Slettet

Guest
Hei Kenneth, vi har både digitalprint inhouse og offset ute, kan være behjelpelig med å trykke saker for deg. Digitalprint er billig iforhold til offset. F.eks brosjyre på si 200G slikmatt papir på 12 sider koster deg ca. 1000,- for 50 stk.

Mens maskinene vi bruker har jo klikkavtaler med xerox som er på 5-6 000,- pr. mnd.. Det er bare service og klikkavtale.. Så kommer jo maskinpris i tilegg på 200.000+

Så du skal trykke mange, mildt sagt.. For å tjene inn noen kr. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Noen som har tips til andre trykkerier i utlandet som er billig og leverer fort? Ser for meg at det er en god del å tjene på å ikke trykke opp i Norge.

Jeg har vært borti kroonpress (til magasiner) i estland, god kvalitet og relativt kjapp levering, de kan sikkert ordne det meste annet også.

Også har man jo print24.net, trykker i tyskland, relativt kjapt og billig, men i det siste må jeg si at det har vært irriterende mye tull med dem.
 

peterandrej

pensjonert moderator
...i lave opplag vel å merke ;)

Blant små forlag blir digitaltrykk stadig mer vanlig, av den enkle grunn av at risikoen blir mye mindre. Kostnadene til setting, design, etc er jo de samme uansett trykkemetode, men du slipper å trykke 5000 eks av en bok du kanskje bare får solgt fem eksemplarer av. Du kan trykke fem, selge fem, trykke fem nye, selge de fem nye, osv. I praksis eliminerer du risikoen for å brenne inne med garasjen full av bøker ingen vil ha. Kan du gjøre ombrekking og design selv er det nærmest risikofritt å gi ut bøker med denne metoden.

Et viktig poeng er at du neppe får LOV av trykkeriet til å trykke f.eks 50 eks av en bok eller annen trykksak med bruk av offsettrykk. Tror faktisk ikke de gidder å ta i sånne jobber engang.

Summa summarum:

Offset = lave enhetskostnader ved store opplag, men krever ofte store opplag også. Altså en viss risiko dersom enhetene skal videreselges.
Digitaltrykk = høyere enhetskostnader enn ved offsettrykk, men kan trykkes i så få eks man vil. Mange trykkerier jeg har snakket med i det siste svarer "1" på spørsmålet om hva som er minimumsordre ved bestilling. På en standard bok snakker vi da om en risiko på ca 25-35 kr :)
 
Topp